Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spökålder på häst  (läst 11830 gånger)

trassla

• Gäst
Spökålder på häst
« skrivet: 30 jun-12 kl 21:39 »
Jag har aldrig varit med om detta, så därför rådfrågar jag er med erfarenhet. Jag har två shettishingstar. Den ena är väldigt lugn av sig, och har alltid varit det. Den andra har varit mentalt dålig, om man kan säga så. Men jag har tänkt att det kanske blir bättre när han blir äldre. Man har alltid varit tvungen att ta det varligt med honom ( nu merar jag inte att det är hetsigt i vanliga fall), han har varit mycket npga med att hålla sig på sin kant. Men har alltid flygit högt i luften om det varit något. Nu är han ännu värre. Har börjat fundera på att ta bort honom.  Nu vill han inte längre komma fram i hagen, när vi skall ta in dem, utan han springer iväg, som om han skall fly när som helst. Till slut efter ett evigt pockande kommer han. Min son undrade härom dagen vad som tagit åt honom. Det handlar ju om allas våran säkerhet. Kan han vara i spökåldern? Han är tre år, eller är det bäst att ta bort honom.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Spökålder på häst
« Svar #1 skrivet: 30 jun-12 kl 22:54 »
Nej. Ta inte bort hästen för guds skull. O nån spökålder finns inte. Hinner inte svara så utförligt nu..men återkommer..:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spökålder på häst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-12 kl 23:23 »
Låter spännande, Frances!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-12 kl 23:51 »
Börja med att fundera på om du behöver ha honom som hingst. Mitt första råd är att kastrera, fast kanske även dessförinnan låta en veterinär kolla så han inte har något annat fel, typ tumör eller så. Via blodprov kan man få svar på en hel del. Kastrering är kostsamt och det är bra att ha kollat så han inte lider av något. Det är mycket ovanligt att det bara skulle vara psykiskt, om hästen inte behandlats inkonsekvent, och det kan jag ju inte tro. Speciellt inte då ni har en till hingst. Är den i samma ålder?

Har något hänt honom som skrämt honom? Vad som helst ni kan minnas: En mkt hård elstöt från stängslet, alt fastnat i det och fått ström i sig? Är kompisen snäll mot honom? Människor (även objudna)?

Hur beter ni er i mötet med just honom? Förväntar ni er saker, som han läser av? Skrämmer ni upp varandra menar jag? Hästar är subtila varelser som snabbt läser sin omgivning, och den ska vara stabil, konsekvent och trygg.

Väntar även på Frances tankar. Ska bli intressant att höra hennes tolkning också.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jul-12 kl 00:25 »
Vi skall kastrera dem till hösten. Han har inte råkat illa ut, fått en stöt mm, då vi inte har på strömmen, när hästarna tas in och ut, eller är i hagen. Jag har sagt redan från början att det är något som är mentalt fel hos hästen. Han har alltid varit "problematisk", och tänkt att dt blir bättre, ju mer han blev hanterad mm. Men det går snarare åt andra hållet. Vi beter oss likadant som vi alltid gjort, när vi tagit in dem. Den andra hästen är lika gammal, och det är inga problem mellan dem. Även min hovslagare tycker att han är lite knepig. Jag brukar skämta att han är som 5 araber på en gång. Nej allvarligt talat, jag har träffat på en hel del hästar, men aldrig varit med om hans beteende. Jag väntar med spänning på ditt svar Frances. Man märker på hästen att han inte mår så bra, och är stressad, för ingenting, känns även fle mot hästen. Annars är han väldigt go, skall gärna stå och hålla om hans huvud, och så skall jag luta min panna mot hans, och helst också stå en lång stund och pussa på hans mule.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-12 kl 09:14 »
Jag har ingen spännade tolkning  :-[

Först och främst, det finns ingen spökälder, isåfall, varför skulle inte den andra vara likadan?
 Hästar presterar olika bra vid olika åldrar, men det finns ingen generel trotsålder heller, men jag vet att människor är benägna att hitta på ursäkter för allt.

Kastration är givetvis en mycket bra ide, en del hingstar kan vara väldigt "vakna" . Inte för att det är nån lösning som lugnar ner honom per automatik, men det gör det mycket lättare att jobba med hästen.

Sen är det trots allt en shettis det handlar om, det här med att springa iväg i hagen är inte något ovanligt alls, dom är gärna sånna.

Vad gör ni när han springer?

Jag skulle ha haft med en hink med foder VARJE GÅNG. Och aldrig någonsin ens titta mot hästen och då menar jag verkligen det. Inte ta ett steg emot honom, inte ens titta, inte sträcka fram handen även om han skulle vara nära. Vänd ryggen till. Mata kompisen istället och gulla och klappa.

Han har kommit in i en ond cirkel där han tror att det är så här man ska göra när man blir hämtad från hagen. Det går lika bra att befästa dåliga vanor som goda.

Ni måste bryta den vanan konsekvent.

Han kommer att försöka springa fortfarande och han kommer att försöka få med er med lockande. Men han kommer också att bli ganska förvånad när ni inte går med på det. Och ni ska inte ens försöka ta honom förran ni är helt säkra på att ni kan ta honom lugnt och fint utan jagande eller pockande. När han står hos er och äter ur hinken. Och se till att ni har GOTT OM TID. Under stress är det väldigt lätt att tro att man ska skynda sig och ..ja ni vet.

Men SE UPP med att skaka frenetiskt på hinken. Skramla lite normalt bara, hästen kommer att veta att det är mat i den när kompisen äter.

och ha ALLTID med hinken, alltid alltid alltid. Och gå ALDRIG emot honom utan han ska komma till er.

Det här problemet med att hämta honom i hagen är väldigt lätt fixat om ni håller er konsekvent till dom här råden. Men jag tycker ändå att ni ska fundera om han är rätt häst för er. Inte för att jag tycker att han ska avlivas, absolut inte. Men om ni upplever det här som ett så allvarligt problem att ni funderar på avlivning, då tycker jag att ni bör byta häst. Era personkemier funkar inte och ni kommer att för alltid ha en förutfattad meningen om honom. Vad som än går mindre bra kommer ni att dömma honom som "mentalt dålig" och det ger inga bra förutsättningar att lyckas.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jul-12 kl 11:20 »
Vi gör precis som du säger, struntar totalt i honom. Personkemin är det inget fel på, även om du kanske tycker det (OBS! inget otrevligt med detta). Jag vill bara poängtera, vänligt men bestämt, att det finns individer som inte är mentalt bra, alla födds faktiskt inte som friska. Även uppfödaren har sagt att han inte är som han skall vara, och han har fött upp shettisar i över 40 år. Jag har varit med shettisar väldigt mycket, men inte upplevt som du säger, att de springer i väg i hagen, utan de har alltid kommit fram. Vi har nu varit med honom, och märker markant en förändring i hans beteende. Uppfödare sa att han aldrig använt denna kombinationen förrut, och när han sett hur hästen beteer sig, skall han inte använda den igen. Det är lite tråkigt, för det är bara jag som gäller för honom, härom dagen kom en granne, vi stod och pratade vid hagen, när han på skämt la armen om mina axlar, när hästen fick syn på detta, kom han fram uppblåst mot stängslet. Grannen tyckte det var obehagligt och släppte mig, då slappnade hästen av. Vi har hanterat honom mycket, och det är inte där som skon klämmer, utan att hans beteende förändars hela tiden.

Frances

• Västergötland
Sv: Spökålder på häst
« Svar #7 skrivet: 01 jul-12 kl 11:39 »
Men slå ihjäl honom då om det är så illa. Då finns det väl inget att göra.

Körven

• Värmland
SV: Sv: Spökålder på häst
« Svar #8 skrivet: 01 jul-12 kl 13:16 »
Men slå ihjäl honom då om det är så illa. Då finns det väl inget att göra.

Men Frances då...

Problemet är oftast att hästägarens kunskap inte brukar överensstämma med verkligheten.Frågan är om det inte är ett handhavande fel från början.Att kutat av geniknölarna kommer nog inte att lösa problemet.Ett sådant här fall går knappast att lösa på teoretiskt väg,du får söka hjälp hos någon kunnig häst människa.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

trassla

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jul-12 kl 17:41 »
Jag har ridit i 40 år snart, och haft hand om en hel del unghästar, men aldrig som haft detta beteendet. Det är lite tråkigt, men alla individer är ju inte psykiskt friska. Tack för era svar i alla fall.

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-12 kl 19:20 »
Jag kan ge dig ett exempel ur livet hårda hästskola.Jag fick ett sto gratis för ägaren ville inte slakta henne.Det var den absolut jäkligaste häst som jag träffat på ,totalt omöjlig att få henne att göra något vettigt.Skänklade man till vänster så gick hon till höger,skulle man hålla in henne så skulle hon framåt osv.När jag överlistat henne och började komma underfund med hur hon fungerade.Då lade hon sig ned och vägrade att stå upp.Jag fick ett råd av en hästgubbbe,sätt dig på henne så hon inte kan ställa sig upp,så tröttnar hon,men inte denna häst hon kunde ligga i timmar,så jag tröttnade först.Men en gång tog jag med mig en kasse med öl,och satt mig på henne när hon lagt sig ner.Efter några öl så gjorde naturen sig påmind och jag var tvungen att lätta på trycket.Där låg den där jävla hästen och hade inte en tanke på att ställa sig upp.Jag blev lite förbannad och under rusets inflytande så pissade jag henne i örat.Hon for upp som en Chanpanjekork och efter den behandlingen behövde jag bara dra i blixstlåset till julphen,så lydde hon blint.
Visserligen så såg det lite märkligt ut när jag drog i blixstlåset till julphen med ena handen och hade godis i den andra handen.
Om man skall lära sig hur hästar fungerar så skall man skaffa sig en riktig hästjävel.
Endera tröttnar man  på hästar,eller så har man kommit en bit på väg.

Att hästen skulle ha en mental defekt är knappast trolig eftersom hästens mentala gåvor är tämligen begränsade.Troligare är att han anser sig stå över dig i rangordning och skiter i dig,det är det vanligaste problemet både med hästar och hundar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 jul-12 kl 19:42 »
 ;D ;D ;D Körven, I do love u!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Maddie

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-12 kl 20:18 »
Frances ,
Jag håller med dig, jättebra beskrivet  :)

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 01 jul-12 kl 22:17 »
Varför har Trassla avreggat sig idag?  Har det varit någon konflikt?

Luff

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jul-12 kl 22:52 »
Att det finns hästar som inte är som andra är väl inget konstigt. Jag har träffat hästar som ärvt sin mors såväl som sin fars "galenskaper". En hingst som hade både mor o far som gick på bakbenen vid press - han drog sig inte för att slå sig fri - reste sig så fort han inte ville. Inget konstigt med det.
Travhingsten Tibur var väl också känd för sina "galna" avkommor.
En annan mkt lugn hingst på en av mina arbetsplatser som kunde få oförklarliga utbrott visade sig ha tumörer i hela huvudet.

Om nu både ägaren, uppfödaren och andra som vistas runt hästen säger att han är underlig så är han väl det. Då har man att välja på att behålla, slakta eller sälja - jag skulle inte sälja - chansen att han hamnar fel är stor. Kastrering borde väl vara första steget.
//Luff

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 01 jul-12 kl 23:04 »
(...) hästens mentala gåvor är tämligen begränsade.
???

Troligare är att han anser sig stå över dig i rangordning och skiter i dig,det är det vanligaste problemet både med hästar och hundar.
Det där har vi hört till leda på senare år.  Visst kan det förekomma, men andra orsaker till beteenden är vanligare.

"Om ett djur gör någonting konsekvent, så finns det alltid en orsak.  Fast det kan vara svårt att hitta orsaken."

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 02 jul-12 kl 07:58 »
???
Det där har vi hört till leda på senare år.  Visst kan det förekomma, men andra orsaker till beteenden är vanligare.

[/i]

Vilka är vi då?  Vilka orsaker tänker du då på som är vanligare?

Det är nog vanligare att problemet är hos ägare eller skötare än hos hästen.Naturligtvis så känns det väll lite snopet att upptäcka att man inte kan hantera hästen,fast man tycker att man är duktig på området.Men ännu svårare är det att inse sitt eget tillkortakommande,när det gäller hästhantering.Då känns det betydligt bättre att skylla på hästen och att hästen är knäpp i huvudet.

En häst är en häst men varje häst är en individ som skiljer sig från andra hästar,både mentalt och i färg o teckning.Man måste komma ihåg att hästen inte är ett klokt djur,men den kan lära sig olika kommandon genom träning.Om man skall få problem med hästen då skall man behandla den som en klok o förståndig varelse,och ställa krav därefter.
Många blir sura när man påpekar att hästen inte är ett klokt djur,och att du kan aldrig lära den något som den inte redan kan.

trassla

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 jul-12 kl 11:55 »
Jag vill tillägga att jag haft honom dem sedan de var 9 månader gammla, det är den sista månaden som han blivit så här knepig. Har gått igenom hela hästen (känt över honom), och kollat tänder, men det finns inget som är problem där.
Med risk att bli utslängd; Körven, det du skriver låter väldigt knepigt för mig. För det första anser inte jag att du är ledare för hästen , efter den mest otroligt knepigaste behandling, djurplågeri!!, utan att den är rädd för dig. Alla individer är olika, och djur fattar mer än vi någonsin kan förstå.
Det föds faktiskt individer som här dåligt psyke, det är bara fakta. Jag dömer inte ut min häst, men eftersom han fått ett förändrat beteende, så undrade jag om någon hade erfarenhet av detta. Sälja honom kommer jag defenitivt inte att göra, får försöka med kastration, annars får han somna in, vilket i så fall är bäst för hästen.

Körven

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 02 jul-12 kl 12:48 »
Jo jag förstår att det är knepigt för ett fruntimmer att pissa en häst i örat.Tja vart går gränsen för djurplågeri? Att spruta vatten på en hund när den skäller eller drar i kopplet,är det också djurplågeri.
Om du hållit på med hästar i 40 år då tycker jag att du måste sett att hästar inte är så snälla mot varandra.Den dominanta hästen i flocken ser att till att den blir åtlydd med brutala metoder,om inte dom första signalerna åtlyds.
Att vara flockens naturliga ledare kan man glömma,det går inte,då måste du vara där 24 timmar om dygnet,för det är ett maktspel som pågår hela tiden.
Men man kan vara männska ledare åt hästen,vilket inte är så lätt alla gånger.Man blir inte det genom att varken grina eller muta sig till det.Det är som att skaffa sig kamrater genom att bjuda dom på godis,är det dig eller godiset dom gillar.Respekt får man inte genom brutalitet eller med hjälp av kakburken,den måste man förtjäna genom hårt arbete och konsekvent behandling av hästen.Om inte hästen litar på dig och tror att du inte är något vidare till mänskaledare för honom så tar den över och fattar sina egna beslut.Tex om den upplever att en stubbe är ett farligt djur,då sticker hästen därifrån,pga av att hästen inte tror på din kapacitet att tyda faror som lurar i skog o mark.
Problemet ligger nog i att du tror hästen förstår mer än den gör.Det är samma sak med människor utgå från att alla är idioter,tills motsattsen är bevisad,det blir lite lättare på så sätt.

Luff

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 jul-12 kl 12:57 »
Ditt resonemang bygger på att din häst skulle förstå att du pissade på den i örat och att det var en dominanshandling. Fånigt.
Den reagerade på att få vätska i örat vilket alla djur avskyr - kan tänka mig att det tom gjorde ont - så vad du gjorde var att fysiskt bestraffa hästen. Du kunde lika gärna vridit om örat på kräket och fått samma effekt.

På en del hästar fungerar fysisk korrigering - ETT spörapp vid exakt rätt tillfälle tex på en gammal klurig märr som inte vill bli lastad.

Att hästen i tråden har något i åtanke när den håller undan för folk är att sätta för stor tilltro till hästars tankeförmåga - den är osäker och håller sig därför undan. Punkt.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 4 användare (1 dolda)
PLund, Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser