Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testat beställa klippare från Kina  (läst 7431 gånger)

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
Testat beställa klippare från Kina
« skrivet: 29 jun-12 kl 20:47 »
Det var ju rent horribla priser på klippmaskiner här i Sverige! Men då det mesta här i världen görs i Kina för tillfället så provade jag att beställa därifrån. För tre veckor sedan la jag en order på en klippare som verkade intressant. Jag var beredd på att få en tegelsten eller inget alls, men så här gick det:

Steg ett, hitta en klippmaskin. Fick tips genom alternativ.nu att någon hade köpt en sån här

http://www.aliexpress.com/store/product/NEW-350W-SHEEP-GOATS-SHEARING-CLIPPER-SHEARS/900949_322785853.html

Steg två, lägger beställning. Inga direkta konstigheter, uppger kortnummer, cvc kod etc, som ett vanligt internetköp..fast jag var rätt noga med att inte ha för mycket pengar på kontot, iofs inget jätteproblem :-) tog det via visa, valde DHL som fraktsätt (hos just denna säljaren ingick frakten i priset).

Steg tre, se vad som händer. Efter två dagar får jag ett mail från säljaren att han skickat produkten via Fedex.. Svarar och frågar varför och han hävdar att fedex har mindre problem att föra in produkter i sverige avseende tull, skatter och sånt.. Okeej, låt gå, har ju ändå aldrig köpt något från Kina tidigare, men han kanske har sålt nåt till Sverige..

Steg fyra, hålla koll på paketet. Fick ett paketid. Riktigt kul att se hur det färdades från sändelseorten vidare till annan stad, annat land osv. På tre dagar fanns paketet i Paris :-) sen blev det lite segare.. Tog en vecka till Arlanda. Sedan blev det ännu segare! Låg en dryg vecka i tullens klarering på Arlanda. Suck. Jag ser att det ligger där varför händer ingenting. Kontaktar fedex och de säger att de väntar på någon info från avsändaren. Jaja, ger mig till tåls. Sedan händer nåt, det verkar som att paketet överlämnats till lokal distributör, två dagar senare finns paketet i Slite för avhämtning, avi i brevlådan. Hämtar ut, åker hem och öppnar, lite nervös. Funderar på om de har giftiga spindlar i Kina som gärna åker med paket :) men se där, en låda av plast, och i denna, en fårklippningsmaskin!!! Som faktiskt rör sig när jag pluggar in den till eluttaget!

Jag har alltså beställt och fått en produkt från Kina, på något mindre än tre veckor. Blivit mycket trevligt bemött av säljaren vid frågor. Och framförallt...betalat mindre än 1000 kr för produkt och frakt!! Billigaste maskin jag hittat i Sverige kostar 3300 kr (undrar var den tillverkas).

Imorgon ska den testas. Återkommer då med feedback på funktionen, men jag är rätt nöjd att ens ha fått hit den :-)

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 15:47 »
Nu har jag klippt totalt nio tackor med klippmaskinen!! Den funkar kanon :)

Köpte en spänningsomvandlare på Claes Ohlsson som gör 12V likström till 230V växelström, så jag står ute i hagen och klipper trots 500 meter till närmaste eluttag. Så skönt att slippa samla ihop dem i lammhuset och ta alla på en gång. Nu åker jag ut med fyrhjulingen och tar ett par då och då.

Roligt när en ide' visar sig fungera bra.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 16:20 »
Kul att läsa nu får du importera och sälja.
det kommer nog att gå bra för dig.
Hur är det med garantier ?
Hedemorahöns

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 16:30 »
grattis till ett lyckat köp.  :)

Testa gärna bankens tjänst e-kort. det gäller för ett köp med den limit du bestämmer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 16:56 »
Kul att läsa nu får du importera och sälja.
det kommer nog att gå bra för dig.
Hur är det med garantier ?

Sägs vara ett års "International warranty" men hur den skulle fungera har jag inte klurat ut.

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 20:31 »
Tjoho Daniel! Så kul att allt gick vägen! Vad glad jag blir, du är en minst sagt kreativ man. Om igen, så en massa plus för ditt nytänk!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 21:05 »
Har du fått tull- och moms-fakturan än? Och EORI-nummer från tullverket?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #7 skrivet: 04 jul-12 kl 22:02 »
Har du fått tull- och moms-fakturan än? Och EORI-nummer från tullverket?

Nej, inte än. Är dock beredd på att det kan komma. Moms på en tusenlapp ger 1250, samt ev tull på 0-15%, så en totalkostnad på kanske 1400. Fortfarande tokbilligt.

Eori nummer behövs inte för privatpersoner som importerar/exporterar varor för eget bruk, men skulle jag börja importera klippmaskiner för att sälja till andra så vore det aktuellt.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #8 skrivet: 09 jul-12 kl 22:52 »
Momsfakturan har nu dykt upp, lite drygt tvåhundra. Verkar inte vara tull på klippmaskiner.. Så totalt tolvhundra :) hade kostat mig dubbelt så mycket att ta in klipparsnubben bara i år. Förhoppningsvis håller maskinen ett par år. Lite nya skär är på gång från England som var betydligt billigare än här i Sverige. Så i princip, håller maskinen i två år så har jag gått vinst, exklusive eget arbete förstås, men jag har ju lamm för att jag vill jobba med dem :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #9 skrivet: 09 jul-12 kl 23:09 »
[Tumme upp]

Å en del kinagrejjer är ju faktiskt helt OK
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 14:56 »
Om man köper maskiner utanför EU är man skyldig att se till att de uppfyller de lagkrav som finns inom EU och nationellt (i Sverige). Bara för att tillverkaren klistrar på ett CE-märke på en elektrisk apparat betyder det inte att maskinen är laglig eller ofarlig att använda. Det är importörens ansvar att kontrollera att produkten är testad enligt de lagar och bestämmelser som finns.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Fragor-om-import-och-CE-markning/

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 16:32 »
Vem som helst kan köpa en rulle CE-märken och klistra varhelst det behagar. Men det är bara sista steget i en rad åtgärder. Den som fuskar............jag tror det är upp till 2 år man kan få. Skulle det sen hända något blir det skadestånd. Det var faktiskt rätt bra att läsa in Maskindirektivet m.m. och använda det som kvalitetshöjare, samt att jag blev laglydig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 21:59 »
På företaget jag jobbade tidigare hittade marknadskillarna en identisk kopia i Kina av våran testade och godkända maskin. Billigare ja, och alla säkerhetsfunktioner saknades. Kineserna är otroligt duktiga på att kopiera men det blir uppåt väggarna ibland;) Tänk på om det uppstår ett isolationsfel i en maskin kan den bli strömförande och en ren dödsfälla.  Hoppas att TS åtminstone använder en jordfelsbrytare.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 22:39 »
Tror några har missat lite av poängen med mitt test att beställa direkt från Kina... Vart f-n tror ni saker görs idag??? I England?? Eller haha Sverige?
Produkten är CE märkt. Om det bara betyder att den har fått en klisterlapp eller faktiskt är testad vete tusan. Det fanns en massa tjusig dokumentation som jag inte orkade läsa igenom.
Kira, du jiddrar om att man måste se till att de produkter man importerar uppfyller de lagkrav som finns inom EU. Du har fel. Jag har beställt EN fårklippningsmaskin att användas av MiG. Jag kan beställa en lös sladd och slicka på den samtidigt som jag sätter den i elurtaget, och det är ok, fast inte så smart, och den behöver inte vara CE märkt.
Klipparen fungerar riktigt bra, det pirrar lite i armen när det regnar, men det är nog inget,.. lammen står efter första stöten riktigt still ;-) och Kira, om du inte vill genomföra samma test som mig så är det ok. Köp en jättedyr klippare här i Sverige, som nog är CE märkt (som min) och byggd i Kina (som min) och lev på tanken att du betalat rätt mycket mer för samma funktion.
MEN, detta var ett test, om min klippare går sönder inom ett år har jag nog sannolikt inte sparat något på den, så då får det bli en köpt i Sverige, med riktig garanti och tredubbla priset.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #14 skrivet: 13 jul-12 kl 00:51 »
Hoppas att TS åtminstone använder en jordfelsbrytare.

Det hoppas att jag att varje människa gör som klipper får ute i hagen, oavsett CE-märkning.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #15 skrivet: 15 jul-12 kl 19:25 »
Tror några har missat lite av poängen med mitt test att beställa direkt från Kina... Vart f-n tror ni saker görs idag??? I England?? Eller haha Sverige?
Produkten är CE märkt. Om det bara betyder att den har fått en klisterlapp eller faktiskt är testad vete tusan. Det fanns en massa tjusig dokumentation som jag inte orkade läsa igenom.
Kira, du jiddrar om att man måste se till att de produkter man importerar uppfyller de lagkrav som finns inom EU. Du har fel. Jag har beställt EN fårklippningsmaskin att användas av MiG. Jag kan beställa en lös sladd och slicka på den samtidigt som jag sätter den i elurtaget, och det är ok, fast inte så smart, och den behöver inte vara CE märkt.
Klipparen fungerar riktigt bra, det pirrar lite i armen när det regnar, men det är nog inget,.. lammen står efter första stöten riktigt still ;-) och Kira, om du inte vill genomföra samma test som mig så är det ok. Köp en jättedyr klippare här i Sverige, som nog är CE märkt (som min) och byggd i Kina (som min) och lev på tanken att du betalat rätt mycket mer för samma funktion.
MEN, detta var ett test, om min klippare går sönder inom ett år har jag nog sannolikt inte sparat något på den, så då får det bli en köpt i Sverige, med riktig garanti och tredubbla priset.

Varför tror du att det finns en prisskillnad? Kanske har du köpt en apparat som uppfyller kraven men troligare är att den bara är en kopia av något annat. Jag menar inte att hoppa på dig och ditt test men du har ett ansvar som importör (gäller även dig som privat person) enligt lagen som du inte kan avhäva dig.

Läs mer här:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Sakra_produkter.pdf (EES området är EU och bla Norge)
Jag har jobbat med import av varor på ett företag och gjort vissa kontroller, ibland är allt bra och ibland riktigt dåligt, det fuskas ganska friskt med intyg, så vi testade om ganska mycket.


zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #16 skrivet: 16 jul-12 kl 06:23 »
Klipparen fungerar riktigt bra, det pirrar lite i armen när det regnar, men det är nog inget,.. lammen står efter första stöten riktigt still ;-) och Kira, om du inte vill genomföra samma test som mig så är det ok. Köp en jättedyr klippare här i Sverige, som nog är CE märkt (som min) och byggd i Kina (som min) och lev på tanken att du betalat rätt mycket mer för samma funktion.

 ;D Bra Daniel ;D
Företagsamhet lönar sig,jag håller tummarna för att den håller mer än 2 år. Bara för "att"  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 19:52 »
Det borde gå att inportera andra saker?! Vi behöver en betesputs vet någon vart man kan söka reda på en sådan?


mollemi

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #18 skrivet: 02 aug-12 kl 22:09 »
Jag har beställt en klippmaskin från england, tog ca en vecka, 850:- totalt :) Ska provköra den i helgen återkommer om hur det gick.
Den ser iaf bra ut, gick in på Ebay o sökte runt!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Testat beställa klippare från Kina
« Svar #19 skrivet: 02 aug-12 kl 22:36 »
Det var ju rent horribla priser på klippmaskiner här i Sverige! Men då det mesta här i världen görs i Kina för tillfället så provade jag att beställa därifrån. För tre veckor sedan la jag en order på en klippare som verkade intressant. Jag var beredd på att få en tegelsten eller inget alls, men så här gick det:

Steg ett, hitta en klippmaskin. Fick tips genom alternativ.nu att någon hade köpt en sån här

http://www.aliexpress.com/store/product/NEW-350W-SHEEP-GOATS-SHEARING-CLIPPER-SHEARS/900949_322785853.html

Steg två, lägger beställning. Inga direkta konstigheter, uppger kortnummer, cvc kod etc, som ett vanligt internetköp..fast jag var rätt noga med att inte ha för mycket pengar på kontot, iofs inget jätteproblem :-) tog det via visa, valde DHL som fraktsätt (hos just denna säljaren ingick frakten i priset).

Steg tre, se vad som händer. Efter två dagar får jag ett mail från säljaren att han skickat produkten via Fedex.. Svarar och frågar varför och han hävdar att fedex har mindre problem att föra in produkter i sverige avseende tull, skatter och sånt.. Okeej, låt gå, har ju ändå aldrig köpt något från Kina tidigare, men han kanske har sålt nåt till Sverige..

Steg fyra, hålla koll på paketet. Fick ett paketid. Riktigt kul att se hur det färdades från sändelseorten vidare till annan stad, annat land osv. På tre dagar fanns paketet i Paris :-) sen blev det lite segare.. Tog en vecka till Arlanda. Sedan blev det ännu segare! Låg en dryg vecka i tullens klarering på Arlanda. Suck. Jag ser att det ligger där varför händer ingenting. Kontaktar fedex och de säger att de väntar på någon info från avsändaren. Jaja, ger mig till tåls. Sedan händer nåt, det verkar som att paketet överlämnats till lokal distributör, två dagar senare finns paketet i Slite för avhämtning, avi i brevlådan. Hämtar ut, åker hem och öppnar, lite nervös. Funderar på om de har giftiga spindlar i Kina som gärna åker med paket :) men se där, en låda av plast, och i denna, en fårklippningsmaskin!!! Som faktiskt rör sig när jag pluggar in den till eluttaget!

Jag har alltså beställt och fått en produkt från Kina, på något mindre än tre veckor. Blivit mycket trevligt bemött av säljaren vid frågor. Och framförallt...betalat mindre än 1000 kr för produkt och frakt!! Billigaste maskin jag hittat i Sverige kostar 3300 kr (undrar var den tillverkas).

Imorgon ska den testas. Återkommer då med feedback på funktionen, men jag är rätt nöjd att ens ha fått hit den :-)

Jag läste hela detta inlägget i tron om att det handlade om en såndära svindyr självgående elgräsklippare för 18.000.
En sån för 1000 kronor hade ju vart ett fynd, men så var det ju inte riktigt. DÅ hade jag köpt en!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser