Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på skinn??!  (läst 4713 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Pris på skinn??!
« skrivet: 28 jun-12 kl 20:53 »
Jag har funderingar över det här med priser på får/lammskinn.
Jag har avlat på mina Gotlandsfår i 22 år för att få fram bra skinn. Jag har valt ut baggar som passar mina tackor och bara sparat de allra bästa tackorna till avel. För att göra detta krävs kunskap och pengar (och tid).

Nu producerar jag ca 40 skinn om året som jag måste sälja, för att få mitt företag att gå runt. Hur mycket kan jag ta för mina skinn som är medel till storlock, jämna i färgen och silkiga/glansiga ??? De tål hur mycket slitage som helst, utan att bli fula eller toviga.

Hur mycket kan jag ta för mina skinn ???

Jag säljer dom nu för 1400:- till 1500:- st för de allra finaste, ner till 1100:- för de som jag inte tycker är så bra (ojämnheter av något slag) Detta är inkl moms. Prissättningen är satt så att jag kan "bli av" med mina skinn under året. Mina skinn redovisas i firman. Allt är "vitt".
Om jag tog mer för skinnen, så skulle jag inte fått dom sålda...
Mina kunder säger att de aldrig ser så fina skinn, ute till försäljning, som de som de har köpt av mig. Och kunderna kommer tillbaka, igen och igen.

Jag blir förvirrad av prisbilden :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Pris på skinn??!
« Svar #1 skrivet: 28 jun-12 kl 22:10 »
Jag tycker nog att du kan gå upp till 1800 för de bästa. Om de är så bra som du säger bör det inte vara några problem att få dem sålda för det priset.
snus? vad är priset på en pris?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Pris på skinn??!
« Svar #2 skrivet: 28 jun-12 kl 22:22 »
Nja, risk att jag inte får dom sålda då...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Pris på skinn??!
« Svar #3 skrivet: 28 jun-12 kl 22:30 »
Gör ett försök i alla fall! Man blir ju bara less på folk som drar öronen åt sej när man begär 900, de har ju för 300 på Ikea!
Inte orkar de tänka på djurens väl och ve och på kvalite. Nej, skippa såna, de kan ha en arcylfilt!
Många svenskar ojar sej över vissa länders sätt att handha djur, men att betala för det svenska köttet och skinnen det vill de inte.
Stå på dej!!!!
Njuter av värme och allt det gröna!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Pris på skinn??!
« Svar #4 skrivet: 28 jun-12 kl 22:56 »
Jag håller med Vurre. Vi har tagit 1600-1800 för våra bästa och gotlandsskinnen säljer alltid slut. Nu har vi iofs inte så många som du har, men jag skulle försöka. Det är ju inte värre än att du får sänka priset igen om du får många kvar!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Pris på skinn??!
« Svar #5 skrivet: 28 jun-12 kl 23:38 »
Problemet att ta betalt (=rätt betalt) är väl lika gamalt som pengar, när man börjar i liten skala blir det ju ändå ingen vinst och man tycker det är roligt att sälja när man ökat på lite grann och behöver vinsten har man själv dumpat sin egen marknad och får svårt att ta igen det.
Om du tar 1700:- för de 35 första kan du rea ut de sista 5 för 500:- och ändå få mer pengar totalt ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Pris på skinn??!
« Svar #6 skrivet: 29 jun-12 kl 06:14 »
om du nu tar 1400 kr per skinn så blir det 70 000 kr höjer du priset till mer rimligt 1900 så behöver du bara sälja ca 37 skinn alltså klarar ditt företag att inte få sålt 13 skinn om året och dom 13 kan du sälja i klump till någon grossist och då enkelt bil av med alla skinn på en gång och då skicka med de som är lite mindre bra också. Det betyder att du säljer dom bästa själv och kan då konkurrera mot grossisten med bättre kvalité.

Sen när det gäller IKEA skinn köp hem två ett grått och ett vitt så får kunden själva se skillnaden mot era  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Pris på skinn??!
« Svar #7 skrivet: 29 jun-12 kl 07:46 »
I Stockholm har vi kunnat ta 2.100 kr/skinn.
I Västervik har vi inte ens kunnat ta 1000 kr/skinn. Det är för dyrt här, och jag får också höra "men de kostar ju bara ett par hundra på Ikea".

Nej, vi behåller hellre våra skinn än att sälja dom till underpris. Vi kommer inte ens försöka att sälja här på landsbygden längre, utan kommer till vintern åka på någon julmarknad runt Stockholm. Hellre vänta och få bra betalt.

Det tråkiga är ju att det här med närproducerat försvinner om man ska skeppa alla sina varor till Stockholm.....

Jag tycker 2000 kr är ett helt rimligt pris för ett stort svensk skinn i hög kvalitet. 
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Pris på skinn??!
« Svar #8 skrivet: 29 jun-12 kl 09:32 »
Om man tänker på vad skinnet kostar att "framställa" så borde det nog kosta rätt mycket. Jag brukar säga att jag måsta ha 7 - 800 för att bara få igen pengarna jag lagt ut för själva skinnet, förutom beredning och frakt till Tranås och tillbaka, slakt, flåning, salt m m. Sedan vill jag också ha lite för vad fåret kostat och arbetet med både fåret och skinnet. Jag har oftast tagit 1200:-, ibland något mera för ett perfekt gotlandsskinn och ibland något mindre. Ibland har jag fått höra att någon annan fårägare tar 800:- för gotlandsskinn och det tycker jag är väldigt synd att man gör så, det är dumpning. Men jag har svårt att förklara varför IKEA kan sälja skinn för 300:-, hur kan det komma sig?
Åsenfår, hundar och katter

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Pris på skinn??!
« Svar #9 skrivet: 29 jun-12 kl 10:02 »
Vi tar 1200 för vita korsnings skinn , och får dom sålda...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Pris på skinn??!
« Svar #10 skrivet: 29 jun-12 kl 12:25 »
Men jag har svårt att förklara varför IKEA kan sälja skinn för 300:-, hur kan det komma sig?

Jag har för mig att IKEA-skinn kommer från Kina, räcker det som förklaring  :-*

Ska man räkna krast så ska man dubbla sin omkostnader vid försäljning så har du utgifter på 800kr, då ska du ta minst 1600 allt annat är att dumpa marknaden.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Pris på skinn??!
« Svar #11 skrivet: 29 jun-12 kl 19:01 »
Jag tror inte att disskutionerna här hjälper. Det som avgör priset är tyvärr var du bor och hur aktiv du är. Vi har (som jag tycker) underbara 35mm. tvättbara stora och vackra skinn. Om du inte har din tid att åka på marknader eller visa ditt arbete ute bland folk så vet inge att du finns.Allt hänger på MARKNADSFÖRING,så är det bara......faaan också. >:(

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Pris på skinn??!
« Svar #12 skrivet: 29 jun-12 kl 19:44 »
Jag har tagit mellan 9-1700 för fina korsningsskinn,fick tillbaka 16 st i våras,slut på en vecka ca

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Pris på skinn??!
« Svar #13 skrivet: 29 jun-12 kl 22:48 »
Ja, det gäller att sälja till rätt personer och att sälja på rätt platser.
Här i Småland har jag svårt att få mer än 800 för mina finullsskinn, de vill ha skinn men säger jag 900, så är de flesta
inte intresserade längre.
 Folk tycker nog att Ikea-skinn "duger".
Som jag tidigare sagt, många vill ha bra djurhållning och närproducerat, men är inte villiga att betala.
Vet en som åker till Stockholm och säljer på Skansen, där är folk villiga att betala.
Njuter av värme och allt det gröna!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Pris på skinn??!
« Svar #14 skrivet: 30 jun-12 kl 05:54 »
Ja, det gäller att sälja till rätt personer och att sälja på rätt platser.
Här i Småland har jag svårt att få mer än 800 för mina finullsskinn, de vill ha skinn men säger jag 900, så är de flesta
inte intresserade längre.
 Folk tycker nog att Ikea-skinn "duger".
Som jag tidigare sagt, många vill ha bra djurhållning och närproducerat, men är inte villiga att betala.
Vet en som åker till Stockholm och säljer på Skansen, där är folk villiga att betala.

Det är klart folk vet att du är sprutbar, nu har jag inte sett dina skinn men om folk inte ser skillnaden så låt dom då köpa IKEA och spara skinnen till dom som vill ha kvalité.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Pris på skinn??!
« Svar #15 skrivet: 30 jun-12 kl 12:35 »
Ja, det gäller att sälja till rätt personer och att sälja på rätt platser.
Här i Småland har jag svårt att få mer än 800 för mina finullsskinn, de vill ha skinn men säger jag 900, så är de flesta
inte intresserade längre.
 Folk tycker nog att Ikea-skinn "duger".
Som jag tidigare sagt, många vill ha bra djurhållning och närproducerat, men är inte villiga att betala.
Vet en som åker till Stockholm och säljer på Skansen, där är folk villiga att betala.
smålänningar är väl kända som lite "sparsamma".   ;D

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Pris på skinn??!
« Svar #16 skrivet: 30 jun-12 kl 13:21 »
IKEA själva rekommenderar inte sina fällar som liggunderlag i vagnar och bäddar till små bebisar. Pga av den höga kromhalten, sa de först sen blev versionen att det kan finna lösa hårstrån som barnet kan andas in... Även vid tvätt av fällen så garanterar man inte att de blir helt fria. Kan detta vara ett argument när man säljer egna fällar? Så vida de inte är krombehandlade förståss  ::)

Jag tror inte de flesta (vanligt folk) känner till hur mycket gifter som behövs för att få till en fäll om man nu inte garvar ekologiskt. Det roliga i kråksången är ju den trend som råder nu med dessa fällar i barnvagn. Jag stod vid ett par mammor som hade barnvagn och diskuterade de jätte braiga fällarna (IKEA) och hur naturligt det var att låta barnet sova på en djurfäll... inget syntet här inte nickade den ena mamman snusförnuftigt. Jag bet mig i tungan men tänkte en hel del  :-\ För att inte tala om transporten för att få hit fällen oavsett om det är från Kina, Nya Zeland eller Australien.

Lite off topic kanske.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Pris på skinn??!
« Svar #17 skrivet: 30 jun-12 kl 15:24 »
Snuzer, det är inte off topic. Det är ju lite detta jag menar, folk tänker inte till på vad det är värt att
folk i vårt land föder upp djur och säljer närproducerat. Det är ett tungt arbete och mycket ansvar,
 inte många inser det. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Pris på skinn??!
« Svar #18 skrivet: 30 jun-12 kl 18:58 »
Snuzer, det är inte off topic. Det är ju lite detta jag menar, folk tänker inte till på vad det är värt att
folk i vårt land föder upp djur och säljer närproducerat. Det är ett tungt arbete och mycket ansvar,
 inte många inser det. . .

som säljare måste man tänka inte REA höj priserna till rätt nivå och ha is i magen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Pris på skinn??!
« Svar #19 skrivet: 05 jul-12 kl 10:29 »
På allmogefar.se finns lite riktpriser som är i paritet med TS.
Garvar du själv TS? Ekologiskt? Det torde betinga ett högre pris.
Jag tycker du ska fortsätta ta det pris som du gjort för att få det att gå runt! :-) Låter logiskt för mig.

Här har jag sett priser på ca 1200:- och de verkar bli sålda.

Vi har fått förfrågningar men inte velat sälja då vi inte har så stor produktion. Beredningen på Tranås kostade mer än vad folk vill betala har vi kommit fram till. Ö H T vekar folk här inte bry sig särskilt mycket om ekologiskt eller hållbar utvckling etcetera men  då bor vi ju mitt i Sveriges "Ruhr" Malmfälten. (*jag*vill*härifrån* ;-) )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser