Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara el-tips sökes.  (läst 9424 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: Spara el-tips sökes.
« Svar #20 skrivet: 28 jun-12 kl 21:51 »
men kopplade du in effektmätaren och lät den mäta ett dyn eller tolv timmar??
Jag tror du blandar ihop effekt och energi, eller så vet du inte skillnaden på dom.
Energi=effekt*tid

ex. Om du har en 60Watts glödlampa så är effekten alltså 60W, energin den förbrukar beror på hur länge den är tänd. Är den tänd 1h så är energiförbrukningen 60Wh, är den tänd 2h så har den förbrukat 120Wh osv.

Så när jag mäter effekt så har tid inget med saken att göra. Och kan dessa energimätare inte mäta effekten rätt så kan de definitivt inte mäta energiförbrukning rätt heller.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 28 jun-12 kl 21:58 »
Kom att tänka på en sak. När man har liten elförbrukning utgör abonnemangsavgiften en avsevärd del av hela räkningen. Så om du vill spara el för att spara pengar är det en bra idé att kolla hur stor del av din räkning som faktiskt är för förbrukad el och hur stor del som är abonnemang.

Du kan börja byta ut glödlampor mot LED-lampor där det passar.  LED drar avsevärt mycket mindre el än glödlampor, ganska mycket mindre än s.k. lågenergilampor också. Men byt först när glödlampan går sönder.

Vanan att bara ha tänt där man är spar också mycket el. Dra ur sladden eller stäng av med knappen på fjärrstyrda saker som annars går in i "stand by"-läge sparar litegrann.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Drömmaren

• Närke
« Svar #22 skrivet: 28 jun-12 kl 22:05 »
Ja. En tvättmaskin gör av med rätt mycket el. Beror givetvis på hur varmt du tvättar och hur stor den är och hur mycket du tvättar men ja; det gör skillnad.

Har du en spis med såna gamla svarta plattor är det bättre att koka i vattenkokare, samma sak om du har en spis med glaskeramikhäll som inte är av induktionstyp. Har du en induktionsspis så spelar det ingen eller nästan ingen roll.

Kyl bör ligga mellan 3 och 6 grader. Även om du låter kylen bli lite varmare så är det inte säkert du sparar pengar eller miljö. Varmare kyl ger kortare hållbarhetstid som ger mer kastad mat. Satsa på 4-5 grader (köp en inne-ute-termometer med minne och lägg in ute-delen i kylen.

Frysen bör vara -18 grader eller kallare men under -20 är rätt meningslöst.

Ett bra sätt att spara el i dem är att dra fram dem ett par ggr/år och damma av baksidan där det finns värmeavgivningsgrejer. Dammsug och borsta av med mjuk borste. Frosta av kyl och frys när isen blivit 5 mm. tjock ungefär.

Bärbara datorn är nog ingen fara men tjockTVn drar en del. Dock kostar det ju både pengar och miljö att byta den mot en platt-TV och om du ändå vill göra det så köp en liten s.k. LED-TV. Annars kan du ju dumpa TVn och köpa ett TV-kit som du kopplar till bärbara datorn, så kan du se på TV i den. Eller så nöjer du dig med det som finns på SVT play och övriga play-kanaler, då spar du in licensavgiften också.  :)

Vänligen
Jens

Tack för bra tips.

Måste frosta av frysen snarast då, har inte tyckt det är så mycket is men det är säkert 2 cm :$ Haha.
Finns det risk att man råkar dra ur sladdar och sånt om man drar ut kyl och frys?

Slipper man tv-avgift numera även om man har dator? Blev uppringt för någon vecka sedan av radiotjänst, blir mer än glad om jag kan göra mig av med tv'n och slippa avgiften, men trodde även datorer var "förbjudet"?

Lågenergi- eller LED-lampor alltså? Säkert att de tjänar in sitt pris? Är väldigt skeptisk till det, men får nog ge dem en chans.
Är det värt att släcka lampor när man lämnar rummen? Förr var det ju dyrt att tända/släcka, men har hört att nyare lampor är gjorda för det.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #23 skrivet: 28 jun-12 kl 22:09 »
 (:) DRA UR ELEN INNAN NI DAMMSUGER BAKSIDAN AV ELAPPARATUR  (:)

En kompis (haha ja, faktiskt!) lärde sig den hårda vägen (och jag den mjuka!).
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 28 jun-12 kl 22:12 »
Har tyvärr ingen aning om hur mycket el jag använder ._.
Det står på dina elräkningar, både den för förbrukningen och den för nätavgiften (eller betalar den som bor i lägenhet nätavgift förresten?).

Sedan några år tillbaka kan din elmätare sitta lite varsomhelst, eftersom de nu mera är fjärravlästa digitala elmätare, det är alltså ingen tant eller gubbe som åker runt och tittar vad det står.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 28 jun-12 kl 22:19 »
Det är och har alltid lönat sig att släcka lampor som inte behöver vara tända. Ett riktigt gammalt lysrör kunde löna sig att lämna tänd i några sekunder, men skulle du lämna rummet för bara 30sekunder så lönade det sig att släcka även det.

Lågenergilampor har jag också ibland undrat om det verkligen lönar sig, speciellt ute har många haft väldigt dålig livslängd. Däremot LED skulle jag inte tveka att köpa, de håller hur bra som helst även ute i -35 och de tappar inte heller i ljusstyrka när det är kallt. LEDen är även mycket stöttåligare, smidigare och tänder alltid direkt med full ljusstyrka.

Tapio

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 28 jun-12 kl 22:25 »
Vad då nolla, mäter man effekt så mäter man effekt. Drar en pryl 10w och en annan 20w så borde dom tillsammans dra 30w. Men med dessa billiga mätare så har jag varit med om att mätaren visar att de drar 5w tillsammans. De är alltså inget att lita på för fem öre.

Halaj!

Din billiga mätare visar rätt. Den visar skenbar effekt. Eller på annat sätt beskrivet: den ström du tar ut ur vägguttaget.
Det hela hänger på om dina apparater har en induktiv eller kapacitiv reaktans.
Man kan inte bara addera effekttal när det gäller el.
Lägger man på en 10 w induktiv last, och lägger på en ytterligare 20 w kapacitiv last kommer dessa att delvis släcka ut varandra och slutsumman blir mindre än den skalära summan av dem.

Jo, jag fattar att detta mitt ovan är lite kryptiskt för den oinsatte, men jag räknar med att torbjörn kommer att falla in och förklara det mer pedagogiskt.

//T

torpjens

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 28 jun-12 kl 22:30 »

Om LED-lampors lönsamhet

Om vi jämför en 40 W glödlampa, en 5 W "lågenergilampa" (ett sånt minilysrör som man skruvar dit istället för en glödlampa) och en 2 W LED-lampa kan man se följande (ungefär):
  • Glödlampan kostar 20 kr i inköp och klarar ca 1.000 timmar innan den går sönder. Då har den gjort av med 40 kWh el som kostar ca 40 kr. Alltså blir glödlampans timpris ca 6 öre.
  • Lågenergilampan kostar 50 kr i inköp, klarar ca 5.000 timmar och drar 5 W så den gör av med 25 kWh som kostar ca 25 kr. Dess timpris blir ca 1,5 öre.
  • LEDlampan kostar ca 80 kr, klarar 25.000 timmar och drar 2 W så den gör av med 50 kWh som kostar ca 50 kr. Dess timpris blir 0,52 öre.
Så, om du ska ha ljus i 25.000 timmar kostar det:
  • Med glödlampa 1.500 kr.
  • Med lågenergilampa 375 kr.
  • Med LEDlampa 130 kr.

Vad gäller TV-avgiften var det så sist jag kollade (några år sedan) att man betalade för mottagaren. Har man ingen mottagare så slipper man avgift. Har du "TV-kit" till datorn så har du mottagare och ska betala avgift, tittar du bara över nätet så ska du (om samma regler fortfarande gäller) inte behöva det.

Tända och släcka: Det lönar sig, även om du får lite kortare liv på en glödlampa spar du mer ström än den kortare hållbarheten kostar. Med lysrör och gamla armaturer är det däremot mer tveksamt om det lönar sig att släcka kortare stunder.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 28 jun-12 kl 22:32 »
Sedan några år tillbaka kan din elmätare sitta lite varsomhelst, eftersom de nu mera är fjärravlästa digitala elmätare, det är alltså ingen tant eller gubbe som åker runt och tittar vad det står.
Bara för att de är fjärravlästa så kan de inte placeras vars som helst. Fjärravlästa mätare måste med jämna mellanrum avläsas manuellt för att verifieras och kontrolleras.
Och jag tror de flesta nätbolag idag i princip kräver fasadmätarskåp vid nybyggnation.

silverglans

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 jun-12 kl 22:33 »
Om LED-lampors lönsamhet

Om vi jämför en 40 W glödlampa, en 5 W "lågenergilampa" (ett sånt minilysrör som man skruvar dit istället för en glödlampa) och en 2 W LED-lampa kan man se följande (ungefär):
  • Glödlampan kostar 20 kr i inköp och klarar ca 1.000 timmar innan den går sönder. Då har den gjort av med 40 kWh el som kostar ca 40 kr. Alltså blir glödlampans timpris ca 6 öre.
  • Lågenergilampan kostar 50 kr i inköp, klarar ca 5.000 timmar och drar 5 W så den gör av med 25 kWh som kostar ca 25 kr. Dess timpris blir ca 1,5 öre.
  • LEDlampan kostar ca 80 kr, klarar 25.000 timmar och drar 2 W så den gör av med 50 kWh som kostar ca 50 kr. Dess timpris blir 0,52 öre.
Så, om du ska ha ljus i 25.000 timmar kostar det:
  • Med glödlampa 1.500 kr.
  • Med lågenergilampa 375 kr.
  • Med LEDlampa 130 kr.

Vad gäller TV-avgiften var det så sist jag kollade (några år sedan) att man betalade för mottagaren. Har man ingen mottagare så slipper man avgift. Har du "TV-kit" till datorn så har du mottagare och ska betala avgift, tittar du bara över nätet så ska du (om samma regler fortfarande gäller) inte behöva det.

Tända och släcka: Det lönar sig, även om du får lite kortare liv på en glödlampa spar du mer ström än den kortare hållbarheten kostar. Med lysrör och gamla armaturer är det däremot mer tveksamt om det lönar sig att släcka kortare stunder.

Vänligen
Jens

för att kunna se filmer och tv på datorn,måste du väl ha tv kort i datorn?
eller?
och har du det ska du betala avgift.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 28 jun-12 kl 22:38 »
Ja, de nya fjärravlästa elmätarna har i de flesta fall bara blivit placerade där de gamla analoga mätarna satt, förstås. Men de kan sitta både här och var i och på huset eller andra kringliggande byggnader, där inkommande matning dyker upp ur marken. Släktingar till mig har mätaren i källaren, och de bor inte i hyreskåk, kan tilläggas.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 28 jun-12 kl 22:40 »
Halaj!

Din billiga mätare visar rätt. Den visar skenbar effekt. Eller på annat sätt beskrivet: den ström du tar ut ur vägguttaget.
Det hela hänger på om dina apparater har en induktiv eller kapacitiv reaktans.
Man kan inte bara addera effekttal när det gäller el.
Lägger man på en 10 w induktiv last, och lägger på en ytterligare 20 w kapacitiv last kommer dessa att delvis släcka ut varandra och slutsumman blir mindre än den skalära summan av dem.

Jo, jag fattar att detta mitt ovan är lite kryptiskt för den oinsatte, men jag räknar med att torbjörn kommer att falla in och förklara det mer pedagogiskt.

//T
Ett fall när detta skedde var när jag mätte 2st exakt likadana förstärkare,  var för sig drog de 45w i tomgångsström. Men när båda var inkopplade så drog de tillsammans ungefär 20w enligt mätaren. Jag förstår ungefär vad du menar, men frågan är vad nätbolagets elmätare registrerar. För det kan ju ändå inte vara så att det blir billgare att ha 2st förstärkare igång i stället för en?!?

torpjens

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 28 jun-12 kl 22:40 »
för att kunna se filmer och tv på datorn,måste du väl ha tv kort i datorn?

För att titta på DVD behövs ingen mottagare.
För att streama film från någon nätfilmsleverantör behövs ingen mottagare.
För att titta på SVT play (eller motsvarande reklamfinansierat) behövs ingen mottagare.
Utan mottagare ingen avgift (sist jag kollade).

TV-kort = mottagare. Används för att ta emot signaler via luften. Kräver alltså att man betalar avgift.
Avstängd TV utan antenn, under en hög med bråte längst in i källaren = mottagare. Kräver avgift. (Sant!)

Vänligen
Jens

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 28 jun-12 kl 22:43 »
Ja, de nya fjärravlästa elmätarna har i de flesta fall bara blivit placerade där de gamla analoga mätarna satt, förstås. Men de kan sitta både här och var i och på huset eller andra kringliggande byggnader, där inkommande matning dyker upp ur marken. Släktingar till mig har mätaren i källaren, och de bor inte i hyreskåk, kan tilläggas.
I gamla installationer kan de sitta i princip var som helst. Men vid nybyggnation så tror jag de flesta nätbolag kräver fasadskåp (om det är en villa i alla fall) för att de skall vara lätta att komma åt att kontrollera och kontrollavläsa.

davidB

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 28 jun-12 kl 23:26 »
Dra alltid ur de apparater du inte använder. Många apparater står ju på standbay hela tiden. En äldre transformator till en 12V halogen kan bli ganska varm även när lampan är släckt. Varm apparat= elförbrukning pågår.
En timmer till fönsterbelysningen etc. drar normalt ca 1-2 Watt.

Ett modernt T5 lysrör ger mer ljus per watt än vad ledlampor gör. Så led är inte energifrälsaren i alla lägen.

Vanliga effektmätare klarar inte att mäta rätt i alla lägen. Så är det bara. Bra mätutrustning kostar mer. Samt att som det skrevs förut så finns det olika typer av belastningar och dessa är olika svåra att mäta.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Tapio

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 28 jun-12 kl 23:31 »
Ett fall när detta skedde var när jag mätte 2st exakt likadana förstärkare,  var för sig drog de 45w i tomgångsström. Men när båda var inkopplade så drog de tillsammans ungefär 20w enligt mätaren. Jag förstår ungefär vad du menar, men frågan är vad nätbolagets elmätare registrerar. För det kan ju ändå inte vara så att det blir billgare att ha 2st förstärkare igång i stället för en?!?

Halaj!

Jo!
Hur dumt det än verkar:
Två strömförbrukare tillsammans kommer att förbruka mindre ström än en ensam av dem.
Förutsatt att de ligger i motfas. Och är lika stora.
Är de lika stora kommer deras impedans att vara lika med deras resistans.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 29 jun-12 kl 00:17 »
Ett bra sätt att kolla om en billig energi/effektmätare mäter aktiv eller skenbar effekt:

Ta en lysrörsarmatur (gammaldags sådan med drossel, glimtändare och en stor faskompenseringskondensator). Koppla in den via energimätaren och ställ in den så den visar effekt i realtid. Den bör visa ungefär 20 % mer än lysrörens märkeffekt (t ex 80-90 W för en armatur med 2 x 36 W lysrör). Koppla nu bort faskompenseringskondensatorn ur lysrörsarmaturen. Om mätaren visar aktiv effekt så kommer visningen inte att förändras, men om den visar skenbar effekt så ökar visningen 50-100 %.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 29 jun-12 kl 00:27 »
Det är och har alltid lönat sig att släcka lampor som inte behöver vara tända. Ett riktigt gammalt lysrör kunde löna sig att lämna tänd i några sekunder, men skulle du lämna rummet för bara 30sekunder så lönade det sig att släcka även det.

Gammaldags lysrörsarmaturer med glimtändare kan det löna sig att lämna tända en stund om elen är billig för tillfället och om det är mycket svårt eller dyrt att byta lysrör (t ex i stora hallar där man måste ta in avlönad personal med skylift för att komma åt armaturerna).

Lågenergilampor har jag också ibland undrat om det verkligen lönar sig, speciellt ute har många haft väldigt dålig livslängd. Däremot LED skulle jag inte tveka att köpa, de håller hur bra som helst även ute i -35 och de tappar inte heller i ljusstyrka när det är kallt. LEDen är även mycket stöttåligare, smidigare och tänder alltid direkt med full ljusstyrka.

Det som knäcker lågenergilampor i förtid är dels fukt som orsakar krypströmmar och överslag i elektroniken och dels höga temperaturer som förstör den elektrolytkondensator som sitter där. Riktigt billiga lågenergilampor är ofta av dålig kvalitet på de här punkterna - ogenomtänkta kretskortslayouter med korta isolationsavstånd, mycket smuts kvar efter våglödningen, alltför billiga kondensatorer.
Vill man att en lågenergilampa ska hålla länge ska man undvika lampor med prydnadsglob utanpå "lysröret", den försämrar värmeavledningen så det blir onödigt hett där elektroniken sitter. Man ska också se till att lågenergilampor monteras med sockeln nedåt eller horisontellt, inte med sockeln uppåt. Detta är särskilt viktigt om lampan sitter i en helt sluten armatur utan luftväxling.
Jag har ännu ingen större erfarenhet av LED-lampor för nätspänning, men förmodar att precis samma saker gäller där. Elektroniken i en LED-lampa har stora likheter med den som sitter i en lågenergilampa, och det är ju samma fabriker och konstruktörer som ligger bakom båda sorternas produkter.

Attes matte

• Jämtland
Sv: Spara el-tips sökes.
« Svar #38 skrivet: 29 jun-12 kl 00:51 »
För att se på tv eller film i datorn så behöver du ett grafikkort. Inget annat.
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 29 jun-12 kl 08:36 »
Det som knäcker lågenergilampor i förtid är dels fukt som orsakar krypströmmar och överslag i elektroniken och dels höga temperaturer som förstör den elektrolytkondensator som sitter där. Riktigt billiga lågenergilampor är ofta av dålig kvalitet på de här punkterna - ogenomtänkta kretskortslayouter med korta isolationsavstånd, mycket smuts kvar efter våglödningen, alltför billiga kondensatorer.
Vill man att en lågenergilampa ska hålla länge ska man undvika lampor med prydnadsglob utanpå "lysröret", den försämrar värmeavledningen så det blir onödigt hett där elektroniken sitter. Man ska också se till att lågenergilampor monteras med sockeln nedåt eller horisontellt, inte med sockeln uppåt. Detta är särskilt viktigt om lampan sitter i en helt sluten armatur utan luftväxling.
Jag har ännu ingen större erfarenhet av LED-lampor för nätspänning, men förmodar att precis samma saker gäller där. Elektroniken i en LED-lampa har stora likheter med den som sitter i en lågenergilampa, och det är ju samma fabriker och konstruktörer som ligger bakom båda sorternas produkter.
Det ligger säkert något i detta, men jag vill ändå hävda att kyla är lågenergilampans största ackilleshäl av egen erfarenhet. Jag har alltid köpt billigast möjliga lampa(oftast CO eller Jula) och de som sitter ute får jag vara glad om de håller i en säsong. Samma modell av lampa har jag även inne bl.a. på toaletterna och dessa håller hur bra som helst. De om sitter inomhus är i trånga kupor och sockeln uppåt, utomhus är sockeln neråt och mycket bättre kylning som sagt. De lyser ungefär lika mycket per år.
Ute har jag nu under några år bytt ut de flesta lågenergi mot LED och dessa håller mycket bättre, dessutom kan jag där jag tidigare hade 7w lågenergi idag klara mig med 2-3w LED med bibehållen ljusstyrka. Eftersom lågenergilamporna tappar så mycket i ljusstyrka när det blir lite svalare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

950 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser