Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara el-tips sökes.  (läst 9406 gånger)

Drömmaren

• Närke
Spara el-tips sökes.
« skrivet: 28 jun-12 kl 19:50 »
Hej där.

Söker tips på hur man kan spara in på hushållselen?

I dagsläget använder jag egen tvättmaskin, gör det märkbar skillnad om jag börjar tvätta det mesta i tvättstugan istället?
Kokar upp vattnet direkt på spisen (har dock rumstempererat vatten ståendes oftast), bör jag börja koka upp i vattenkokaren istället?
Hur varmt kan man ha i kyl/frys utan att maten tar skada?

Drar tv och bärbar dator mycket ström? Förstår att det är olika, men en uppskattning på om de drar snusk-mycket eller bara lite uppskattas. Har en gammal tjock-tv med säkert 10 år på nacken och en bärbar dator från 2010.

Bor i lägenhet så vatten och värme ingår.

Existens?

• Gäst
SV: Spara el-tips sökes.
« Svar #1 skrivet: 28 jun-12 kl 19:53 »
Hur mycket ström gör du åt då?

silverglans

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jun-12 kl 20:04 »
Hej där.

Söker tips på hur man kan spara in på hushållselen?

I dagsläget använder jag egen tvättmaskin, gör det märkbar skillnad om jag börjar tvätta det mesta i tvättstugan istället?
Kokar upp vattnet direkt på spisen (har dock rumstempererat vatten ståendes oftast), bör jag börja koka upp i vattenkokaren istället?

Drar tv och bärbar dator mycket ström? Förstår att det är olika, men en uppskattning på om de drar snusk-mycket eller bara lite uppskattas. Har en gammal tjock-tv med säkert 10 år på nacken och en bärbar dator från 2010.

Bor i lägenhet så vatten och värme ingår.

varför ska du spara in på det om det ingår???
men visst,vattenbokare är energieffektivare och går fortare än att värma vatten på spisen.
köp en energimätare: http://www.elbutik.se/product.html/kwh-elmatare-plug-in
kostar endast 196kr  ;)

Drömmaren

• Närke
« Svar #3 skrivet: 28 jun-12 kl 20:15 »
Har tyvärr ingen aning om hur mycket el jag använder ._.

Vatten och värme (med element) ingår. Inte elen till spisen o. dylikt :)

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 jun-12 kl 20:16 »
Har tyvärr ingen aning om hur mycket el jag använder ._.

Vatten och värme (med element) ingår. Inte elen till spisen o. dylikt :)

Men då är det väl osedvanligt korkat att värma vatten på spisen?? :)

J.S

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 28 jun-12 kl 20:18 »
men visst,vattenbokare är energieffektivare och går fortare än att värma vatten på spisen.
kostar endast 196kr  ;)

Vatten & Värme ingår... inte hushållselen...

Ontopic... Jag har frys på -18 och kyl +5, förpackade kylvaror brukar ha en märkning där det står högsta rekomenderade förvaringstemperatur.

Ett tips för att spara in lite el är att tidigt ta ut frysta saker och tina dom i kylen, då kyler det ner kylskåpet och du sparar därmed ström, Speciellt om du i annat fall hade tänkt tina i micron...

Drömmaren

• Närke
« Svar #6 skrivet: 28 jun-12 kl 20:22 »
Men då är det väl osedvanligt korkat att värma vatten på spisen?? :)

Det är svårt att koka mat i kallt vatten? :D Det är ju matlagning jag tänker på, ser nu att det är uppställt lite rakt på efter tvätten.
Gillar heller inte att använda kranens varmvatten till mat.

Vatten & Värme ingår... inte hushållselen...

Ontopic... Jag har frys på -18 och kyl +5, förpackade kylvaror brukar ha en märkning där det står högsta rekomenderade förvaringstemperatur.

Ett tips för att spara in lite el är att tidigt ta ut frysta saker och tina dom i kylen, då kyler det ner kylskåpet och du sparar därmed ström, Speciellt om du i annat fall hade tänkt tina i micron...

Gick och kikade nu, gick visst inte att ändra tempen i frysen :S Men det drar mindre om man frostar av va?
Får kolla upp hur tempen är i kylen, står bara "max. oxh min." på mätaren, trött man blir...

Försöker komma ihåg att tina utan micro, men att stoppa i kylen för att kyla ner var smart.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 28 jun-12 kl 20:29 »
kostar endast 196kr  ;)

Att det skulle vara energieffektivare och snabbare att värma vatten i en vattenkokare är en sanning med modfikation.  Har du en modern induktionsspis så är vattenkokaren rent värdelös i jämförelse. Min induktionspis värmer vatten under halva tiden jämfört med min vattenkokare. Spisen har bara 50% mer effekt men klarar det ändå på under halva tiden.

Billiga energimätare är inget att lita på, jag har exempel på där jag har mätt en sak och fått fram ett värde, när jag sedan koppla in ännu en förbrukare så minskade förbrukningen på energimätaren.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jun-12 kl 20:34 »
Dessutom lär den, även om den är billig, ta ett tag att tjäna in i en lägenhet. Och alla lägenheter har väl en elmätare, så lite koll kan man ju ha. Kolla ett normalt dygn till att börja med.

silverglans

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jun-12 kl 20:36 »
Att det skulle vara energieffektivare och snabbare att värma vatten i en vattenkokare är en sanning med modfikation.  Har du en modern induktionsspis så är vattenkokaren rent värdelös i jämförelse. Min induktionspis värmer vatten under halva tiden jämfört med min vattenkokare. Spisen har bara 50% mer effekt men klarar det ändå på under halva tiden.

Billiga energimätare är inget att lita på, jag har exempel på där jag har mätt en sak och fått fram ett värde, när jag sedan koppla in ännu en förbrukare så minskade förbrukningen på energimätaren.

måste nolla inför varje grej du ska mäta vettu  ;)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 28 jun-12 kl 21:00 »
Vad då nolla, mäter man effekt så mäter man effekt. Drar en pryl 10w och en annan 20w så borde dom tillsammans dra 30w. Men med dessa billiga mätare så har jag varit med om att mätaren visar att de drar 5w tillsammans. De är alltså inget att lita på för fem öre.

silverglans

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jun-12 kl 21:05 »
Vad då nolla, mäter man effekt så mäter man effekt. Drar en pryl 10w och en annan 20w så borde dom tillsammans dra 30w. Men med dessa billiga mätare så har jag varit med om att mätaren visar att de drar 5w tillsammans. De är alltså inget att lita på för fem öre.

vad jag vet står det PÅ produkterna vad de ska dra.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 28 jun-12 kl 21:09 »
Det som står på produkterna är bara en Max-angivelse som produkten kan dra i extremfall. Alltså det har inget att göra med vad produkten verkligen drar vid normal användning över tid.

Drömmaren

• Närke
« Svar #13 skrivet: 28 jun-12 kl 21:11 »
Dessutom lär den, även om den är billig, ta ett tag att tjäna in i en lägenhet. Och alla lägenheter har väl en elmätare, så lite koll kan man ju ha. Kolla ett normalt dygn till att börja med.

Var kan man tänka sig att mätaren finns? Har ett gammalt propp-skåp, inte där antar jag?

silverglans

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jun-12 kl 21:14 »
Det som står på produkterna är bara en Max-angivelse som produkten kan dra i extremfall. Alltså det har inget att göra med vad produkten verkligen drar vid normal användning över tid.
vaddå extremfall? den kan väl inte ge mer än max?
exempelvis står det på min vattenkokare: 220v-240v, 50 Hz,1000-1190 watt
då vet ju jag att den drar ju inte mer än 1.200watt iallfall.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 28 jun-12 kl 21:19 »
Var kan man tänka sig att mätaren finns? Har ett gammalt propp-skåp, inte där antar jag?
Bor du i lägenhet så kan det vara t.ex i källaren eller ute i trapphuset. Oftast inte i lägenheten eftersom det skall vara hyffsat lätt att kunna läsa av den för nätbolaget.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 28 jun-12 kl 21:26 »
På en vattenkokare så kan du lita hyffsat på vad som står på effektangivelsen, men på det flesta andra prylarna (som t.ex. TV, radio, stereo osv)så är det bara en angivelse för vad produkten kan dra i extremfallet och inget du kan använda för att beräkna energiförbrukning på.

silverglans

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jun-12 kl 21:34 »
På en vattenkokare så kan du lita hyffsat på vad som står på effektangivelsen, men på det flesta andra prylarna (som t.ex. TV, radio, stereo osv)så är det bara en angivelse för vad produkten kan dra i extremfallet och inget du kan använda för att beräkna energiförbrukning på.
men kopplade du in effektmätaren och lät den mäta ett dyn eller tolv timmar??

joel123

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 jun-12 kl 21:39 »

Nej men max ÄR extremfallet, oftas drar produkter mindre, tex en TV står det 250W det är då max effekten, om du har maximal ljusstyrka och högsta violymen, sänker du dessa (som när man tittar normalt på TV) så drar den inte 250W.... samma med en micro tex, inte alltid man har den på max effekt, spisen - står det 2500W så är det när alla plattor är på max effekt... osv..

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 28 jun-12 kl 21:43 »

Ja. En tvättmaskin gör av med rätt mycket el. Beror givetvis på hur varmt du tvättar och hur stor den är och hur mycket du tvättar men ja; det gör skillnad.

Har du en spis med såna gamla svarta plattor är det bättre att koka i vattenkokare, samma sak om du har en spis med glaskeramikhäll som inte är av induktionstyp. Har du en induktionsspis så spelar det ingen eller nästan ingen roll.

Kyl bör ligga mellan 3 och 6 grader. Även om du låter kylen bli lite varmare så är det inte säkert du sparar pengar eller miljö. Varmare kyl ger kortare hållbarhetstid som ger mer kastad mat. Satsa på 4-5 grader (köp en inne-ute-termometer med minne och lägg in ute-delen i kylen.

Frysen bör vara -18 grader eller kallare men under -20 är rätt meningslöst.

Ett bra sätt att spara el i dem är att dra fram dem ett par ggr/år och damma av baksidan där det finns värmeavgivningsgrejer. Dammsug och borsta av med mjuk borste. Frosta av kyl och frys när isen blivit 5 mm. tjock ungefär.

Bärbara datorn är nog ingen fara men tjockTVn drar en del. Dock kostar det ju både pengar och miljö att byta den mot en platt-TV och om du ändå vill göra det så köp en liten s.k. LED-TV. Annars kan du ju dumpa TVn och köpa ett TV-kit som du kopplar till bärbara datorn, så kan du se på TV i den. Eller så nöjer du dig med det som finns på SVT play och övriga play-kanaler, då spar du in licensavgiften också.  :)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser