Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster  (läst 15842 gånger)

MagnusL

• Skåne
SV: Röda hönskvalster
« Svar #20 skrivet: 04 jul-12 kl 23:11 »
Jag fattar helt och fullt att du vill kräma på som bara den om du hittar röda hönskvalster men det ena utesluter ju inte det andra och med lite tur kanske man inte får en fet-invasion om man kör på hela tiden med sanden.
Ska tillägga att jag inte menar göra reklam för just den, jag blev bara glad då jag hottade ett alternativ som kändes bättre.
Angående dina hundar så fattade jag inte det med Borrelia eller anaplasma. SpotOn eller liknande du behandlar hundarna med tas väl ändå upp genom huden på hunden, sprids i blodet och påverkar sen den loppa eller fästing som biter hunden. Hur ska det då skydda mot tex  som överförs vid bettet  ::) om det skyddar på något extra vis så har jag missat det och ber om ursäkt.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 05 jul-12 kl 08:07 »
Jag fattar helt och fullt att du vill kräma på som bara den om du hittar röda hönskvalster men det ena utesluter ju inte det andra och med lite tur kanske man inte får en fet-invasion om man kör på hela tiden med sanden.
Ska tillägga att jag inte menar göra reklam för just den, jag blev bara glad då jag hottade ett alternativ som kändes bättre.
Angående dina hundar så fattade jag inte det med Borrelia eller anaplasma. SpotOn eller liknande du behandlar hundarna med tas väl ändå upp genom huden på hunden, sprids i blodet och påverkar sen den loppa eller fästing som biter hunden. Hur ska det då skydda mot tex  som överförs vid bettet  ::) om det skyddar på något extra vis så har jag missat det och ber om ursäkt.
SpotOn är en appliceringsmetod och inget preparat och man kan därför inte generalisera om hur det verkar ;)

Fipronil verkar genom att spridas ut i hudfettet på hunden/katten/hönan.På hund och katt finns det studier som visar att upptaget genom huden är väldigt litet. Katter som tvättar sig får i sig mer fipronil än hund men fortfarande väldigt lite. Det är förmodligen det som är orsaken till att det är ovanligt med svåra biverkningar av fipronil på hund och katt. Någon studie på upptag genom huden på höna finns inte (eller fanns åtminstonne inte när jag talade med tillverkarna 2009). Däremot fans det studier på fler djurslag än hund och katt och upptaget genom huden var lågt eller mycket lågt på samtliga.   Fipronil verkar således redan när ohyran kryper runt på värddjurets hud. Loppa eller fästing behöver inte bita för att få i sig giftet.

Deltametrin (Scalibor) och Permetrin (Expot) passerar däremot hudbariären till största del och sprids i blodomloppet på det behandlade djuret. Här måste ohyran bita för att preparatet ska ha riktigt bra effekt.

Angående smittöverföring av fästingburna sjukdomar så finns det studier som visar att det är rätt liten riska att smittas om fästingen dör/avlägsnas inom 24 timmar (åtminstonne när det gäller Erlichia och Borrelia)

Nu blev det OT igen men det kanske ändå hjälper lite  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MagnusL

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 05 jul-12 kl 11:54 »
SpotOn är en appliceringsmetod och inget preparat och man kan därför inte generalisera om hur det verkar

Tror nog de flesta här förstod vad jag menade men jag hade såklart kunnat skriva ut tex Exspot vet spot on och frontline vet spot on, det kändes lite långt och onödigt dock...

Ang upptag så har du helt rätt i att fenylpyrazoler som fipronil inte passerar in i huden så mycket och hundar kanske inte slickar så mycket i pälsen, På katter finns verifierat upptag på ca18% dock och hos kaniner registrerade dödsfall.
Att medlet ska verka innan fästingen ens 'bitit' talar tex denna svenska metastudien rakt emot http://exspot.se/inc/pdf/fastingartikel.pdf

Kör på med vad du vill, jag väljer vara försiktig när det går då gifter som är framtagna för att döda saker just är rätt dåliga för hälsan... Den enda fördelen med fipronil jag ser är att just den receptor som ämnet siktar in sig på inte existerar hos mammalier men det finns ivf många andra receptorer som är väldigt snarlika och kan påverkas.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 05 jul-12 kl 13:14 »

Kör på med vad du vill, jag väljer vara försiktig när det går då gifter som är framtagna för att döda saker just är rätt dåliga för hälsan... Den enda fördelen med fipronil jag ser är att just den receptor som ämnet siktar in sig på inte existerar hos mammalier men det finns ivf många andra receptorer som är väldigt snarlika och kan påverkas.

Men varför riktar du detta mot mig? Jag använder som regel inte Frontline vare sig till mina hundar eller mina höns... I rest my case.... ::) ::) ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MagnusL

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 05 jul-12 kl 14:02 »
Mja, jag kanske tog det lite fel men ditt tidigare inlägg såg rätt kritiskt ut och som att du inte höll med alls.   :-\  sorry

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 05 jul-12 kl 14:07 »
Finns på granngården tex och heter Myrnix :)
Hur använder man detta? Pudrar man på hönorna? I sandbad? Eller hur? Det låter ju kanonbra med ett giftfritt medel.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 05 jul-12 kl 15:09 »
Mja, jag kanske tog det lite fel men ditt tidigare inlägg såg rätt kritiskt ut och som att du inte höll med alls.   :-\  sorry
Ok  :D

MagnusL

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 05 jul-12 kl 19:43 »
Hur använder man detta? Pudrar man på hönorna? I sandbad? Eller hur? Det låter ju kanonbra med ett giftfritt medel.

Det är nog mest sprida ut överallt. Jag har i botten på redesboxarna, alla hörn och springor och så. Helt enkelt där små kryp kan finna skugga och skydd.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 05 jul-12 kl 22:12 »
Om ni ska köra med något puder så körde jag förut med REDMITE och Lice Powder.Det är produkter som är gjorda för höns .

Men jag säger åter igen..
Krypen kommer alltid tillbaka.

Städa,Håll rent, se till att dom har sandbad ute och inne.

Hemligheten att få bort dom helt är att få bort dom helt enkelt.

http://www.miteyperch.com/ alltid en början..=P

Bara för att man droppar hönorna så har man fortforande problemet kvar fast man inte ser dom.

Jag hatar dom här krypen till den maniska grad att blivit en aning smågalen. Mer än vanligt.

/Kvalsterstein

Sen är det Selamectin som man ska spinna vidare på tror jag..bla..
You want some..Come get some

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 06 jul-12 kl 11:06 »
Markim, de kommer tillbaka om du inte har hönsen i frysbox eller annan karantän!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #30 skrivet: 06 jul-12 kl 11:20 »
Finns på granngården tex och heter Myrnix :)

Tack så mycket! Fanns inte på ica i alla fall, får bli en tur till lantmännen.

Det ska finfördelas (med andningsskydd!) under pinnen, i springor etc överallt där de sitter. Man kan köpa en "sprayflaska" eller vad man ska kalla det (http://www.krausland.de/shop/staeubeflasche-1000ml-fuer-kieselgur-p-139.html?osCsid=74061eb2b91cef3eb3f94dcbaad53a94), annars får man väl improvisera med en tom plastflaska eller nåt, men grejen är att det ska lägga sig som ett tunt skikt överallt. Man ska lägga lite i sandbadet och i längst ner i redena också.

http://www.tierfutterladen-gera.eu/BIO-Insektizid-Biologisches-Insektizid/?XTCsid=e405871b896122ab6e5e3535907ae50e
http://www.krausland.de/shop/krausland-ultra-kieselgur-insektenabwehr-p-154.html?osCsid=74061eb2b91cef3eb3f94dcbaad53a94

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg

Chicken

« Svar #32 skrivet: 06 jul-12 kl 14:01 »
Fy då , det låter ju hälsosamt! Undrar vad som händer om man andas in dom små skärande partiklarna? Kryper dom in i lungalveoler och kapillärer tro?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 06 jul-12 kl 22:14 »
Fy då , det låter ju hälsosamt! Undrar vad som händer om man andas in dom små skärande partiklarna? Kryper dom in i lungalveoler och kapillärer tro?

Nej men hönsen kanske får KOL?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #34 skrivet: 07 jul-12 kl 12:06 »
Nej man ska INTE andas in dem. Köpte myrnix igår kväll och använde det i morse så dammet hinner lägga sig innan hönsen ska sova. Det är kanske inte så roligt men hellre det än gift. Jag hade andningsskydd och skyddsglasögon. Det står att man även kan använda det inomhus, det är bara när det är finfördelat i luften som det är farligt. Det gick riktigt smidigt, flaskan är som ett stort saltkar så man kan antingen strö ut det eller trycka ihop plastflaskan så det kommer ut som rökpuffar. Pulvret fäste faktiskt även på väggen och på undersidan av pinnen, takbjälkar etc. Innan jag började la jag några kvalster i en burk med lite av pulvret så blir det lätt att se efter hur de mår då och då. De dog inte omgående utan ska ju torka ut först. Jag återkommer när jag vet om det funkar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 07 jul-12 kl 12:31 »
Det funkar säkert! Fast om jag varit en höna hade jag aktat mig för att sprätta och röra upp detdär dammet.  :o

Men nu är jag ju som tur är ingen höna, bara tänker som en............  :-X

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #36 skrivet: 07 jul-12 kl 13:43 »
Kan jag ta kiselgur likaväl som Myrnix? Det är väl samma innehåll?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #37 skrivet: 21 aug-12 kl 09:52 »
Kan jag ta kiselgur likaväl som Myrnix? Det är väl samma innehåll?
Kiselgur är det jag letade efter egentligen, det är tydligen rätt vanligt att man använder det i bl.a. Tyskland och England. Myrnix är inte riktigt samma utan "mycket finmalt fosilt stenmjöl", men principen är densamma och det funkade! Ett tag dök det fortfarande upp enstaka kvalster och jag pudrade lite till, men sedan jag storstädade och dammsög och pudrade igen för över en vecka sen har jag nog inte sett ett enda!!  :D Undersökte alla väggar med ficklampa igår kväll och det var tomt på kvalster!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser