Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster  (läst 15829 gånger)

Chicken

Röda hönskvalster
« skrivet: 28 jun-12 kl 12:39 »
Har varit nere i hönshuset och städat och för första gången på länge så hittade jag inte ett enda litet kvalster! Hemligheten heter Frontline:) har hört så mkt att det inte skulle fungera men det var som ett trolleri! Inte ett enda elakt kryp! Jag har i kombination med det mockat ut allt strö och bytt reden( har löstagbara) en gång varannan vecka.
Fick Baymite på recept men känner att jag faktiskt inte behöver använda det nu:)

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Röda hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 28 jun-12 kl 12:53 »
Ja det hörs ju lysande. Du droppar i nacken antar jag, hur många droppar.............
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Chicken

« Svar #2 skrivet: 28 jun-12 kl 15:31 »
Ja jag droppar 1-2 droppar i nacken, 1 pipett räcker till många hönor, kommer fortsätta och sätta Frontline var 4 vecka sommaren ut, verkligen toppen :)

PetraL

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-12 kl 09:18 »
Jo frontline ska visst vara bra för alla möjliga sorts kryp. Tänk bara på att det är tre veckor karenstid på äggen, så om du behandlar dem var fjärde vecka, så blir det inte många ägg som går att äta, tyvärr  :-\

johanna83

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 29 jun-12 kl 09:27 »
Vilken typ använder du då?
De finns väl till många djur utom höns gissar ja.
Får inga ägg alls nu ja så vore ju kanon om man kunde köra en sväng.

Chicken

« Svar #5 skrivet: 29 jun-12 kl 23:00 »
Jag använder Frontline vet. Inte Frontline Comp. Samma sort som jag har till mina hundar.
Jag är inte rädd att äta äggen. Säljer inte ägg och har inte småbarn.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 02 jul-12 kl 18:59 »
Hej du
Hemligheten är inte fronline.Tro mig jag har kört allt.

Hemligheten är att städa och hålla rent.

Jag har provat fronline på mina och var lika entusiatisk som du.
Sen kom fanskapen tillbaka.

Inga medel funkar på dessa kryp det kan jag svära på mitt hus och allt jag äger.
Du kanske har fått bort dom för stunden men dom finns där i nån vrå.

Nu ska jag inte va taskig men jag har hållt på med det här i snart 4 år.
Vilket betyder att jag städat mitt hönshus varje dag i snart 4 år och det är det som fick mej att förstå att det inte hade med medel att göra utan min egna maniska envishet.

Jag kör stronghold på mina .Det innehåller ett ämne som är mitt nya favoritord   

Selamectin som gör nedanstående.

Selamectin disables parasites by replacing glutamate in their muscle synapses; glutamate is the amino acid which normally interacts with the receptors that open chloride channels into the muscle. Selamectin interferes with this process; it activates the chloride current without desensitization, allowing chloride ions to enter the nerve cells and causing neuromuscular paralysis, impaired muscular contraction, and eventual death.
The substance fights both internal and surface parasitic infection. Absorbed into the body through the skin and hair follicles, it travels through the bloodstream, intestines, and sebaceous glands; parasites ingest the drug when they feed on the animal's blood.

Va frontline innehåller och verkar vet jag inte.

Anledning till att jag kör Stronghold är att jag är galen och manisk när det gäller äkliga kryp på mina älskade höns.'
Inga djur förtjänar sånna här förbannade kryp.

Sen att man inte får äta äggen på ett halvår är bara en fis i rymden.
Jag äter dom inte endå..=)

/Kvalsterstein

Jag vill inte ta bort din /eran euntisiasm över frontline men jag känner dom hära krypen..

You want some..Come get some

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 02 jul-12 kl 19:49 »
...

Jag har provat fronline på mina och var lika entusiatisk som du.
Sen kom fanskapen tillbaka.

Inga medel funkar på dessa kryp det kan jag svära på mitt hus och allt jag äger.
Du kanske har fått bort dom för stunden men dom finns där i nån vrå.
....

Men att ohyra kommer tillbaka är ju ändå ingen överraskning när de flesta sorters ohyra går på vilda fåglar och finns på vilda fåglar. Låter man hönsen gå ute och bor där det finns vilda fåglar (vilket de flesta gör) så får man ohyra på hönsen. Inget skämmigt, eller konstigt. Inte heller någon större fara för hönsen så länge det inte blir stora mängder....

Naturligtvis ska man hålla koll och åtgärda problemet om det blir ett problem, men någon enstaka lus, loppa eller kvalster dödar inga höns och är inget problem för en frisk fågel.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Chicken

« Svar #8 skrivet: 03 jul-12 kl 21:24 »
Ja precis så är det. Vi som har hobbyflockar som går ute får räkna med kvalster och löss i varierande omfattning. Just nu är mina pullor lyckligt kvalsterfria i alla fall ;)

MagnusL

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 jul-12 kl 22:17 »
Frontline och de flesta av de liknande medlen mot löss o dyl är baserade på syntetiska pyretroider. Även om djur som inte är insekter eller spindlar har mycket högre tålighet för dom så är det giftigt för dom med (finns åtskilliga fall av katter och hundar som fått kramper och besvärmav dom). Detta just pga att dom påverkar muskelpotentialen. Det är med andra ord farligt att ge hönsen det med alltför ofta/mycket.
Är det mest för löss så testa 'sanden' mot myror (vassa kiselkristaller tror jag) som tex granngården säljer. Den går strö ut överrallt utan någon fara.
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 23:03 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

MagnusL

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 jul-12 kl 22:28 »
Såg just att kiselpulver (samma som säljs som myrpreparat) rekommenderas officiellt som behandling och förebyggande mot hönskvalster med.

stina j

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 03 jul-12 kl 22:54 »
när vi fick invasion av röda hönskvalster, sprutade vi RADAR i hönshuset inte på hönsen men inredningen det var mycket effektivt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 04 jul-12 kl 09:28 »
Frontline och de flesta av de liknande medlen mot löss o dyl är baserade på syntetiska pyretroider. Även om djur som inte är insekter eller spindlar har mycket högre tålighet för dom så är det giftigt för dom med (finns åtskilliga fall av katter och hundar som fått kramper och besvärmav dom). Detta just pga att dom påverkar muskelpotentialen. Det är med andra ord farligt att ge hönsen det med alltför ofta/mycket.
Är det mest för löss så testa 'sanden' mot myror (vassa kiselkristaller tror jag) som tex granngården säljer. Den går strö ut överrallt utan någon fara.
Frontline har fipronil som verksam substans. Det är inte samma sak som pyretroider (Expot, Scalibur mfl) Hundar som reagerar på fipronil är väldigt ovanligt. Har faktiskt inte hört talas om ett enda fall som har verifierats. Ofta så visar det sig att det är Expot som använts. Reaktioner på Expot och Scalibur ser jag i princip varje vecka (är hundfrisör) och då rör det sig oftast om rodnader, pälsavfall och klåda.

Nu blev detta lite OT men rätt ska vara rätt  ;) Gifter ska alltid användas med förstånd och bara för att det är receptfritt betyder det inte att det är ofarligt....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 04 jul-12 kl 10:06 »
Såg just att kiselpulver (samma som säljs som myrpreparat) rekommenderas officiellt som behandling och förebyggande mot hönskvalster med.
:D  JAA!! Är det detta jag letar efter?! Misslyckades med att importera kiselgur och fick inte svar på om det till hästar som man kan köpa på lantmännen är rätt sort (vilket jag inte tror), känns så dumt att testa det på måfå. Har aldrig kommit på tanken att läsa på en myrpreparatsförpackning, trodde sånt var gift. Tack för tipset!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 04 jul-12 kl 10:33 »
Men att ohyra kommer tillbaka är ju ändå ingen överraskning när de flesta sorters ohyra går på vilda fåglar och finns på vilda fåglar. Låter man hönsen gå ute och bor där det finns vilda fåglar (vilket de flesta gör) så får man ohyra på hönsen. Inget skämmigt, eller konstigt. Inte heller någon större fara för hönsen så länge det inte blir stora mängder....

Naturligtvis ska man hålla koll och åtgärda problemet om det blir ett problem, men någon enstaka lus, loppa eller kvalster dödar inga höns och är inget problem för en frisk fågel.

Ja vi har ju inte fått fram VACCIN mot ohyra än  ;D ;D Klart det kommer tillbaka.
Men här tar det i alla fall ett bra tag, när de fått sina 2 droppar (1 droppe på liten höna) Frontline. Jag vet inte om det är en tillfällighet att benkvalstrena också verkar gå tillbaka.
Nu går jag här och kör händerna under vingarna på hönsen, väntar på att ohyran ska komma här, då får de en kur. Sen brukar det behövas en omgång på hösten också.
« Senast ändrad: 04 jul-12 kl 10:35 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MagnusL

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 jul-12 kl 11:11 »
Frontline har fipronil som verksam substans. Det är inte samma sak som pyretroider (Expot, Scalibur mfl) Hundar som reagerar på fipronil är väldigt ovanligt. Har faktiskt inte hört talas om ett enda fall som har verifierats. Ofta så visar det sig att det är Expot som använts. Reaktioner på Expot och Scalibur ser jag i princip varje vecka (är hundfrisör) och då rör det sig oftast om rodnader, pälsavfall och klåda.

Nu blev detta lite OT men rätt ska vara rätt  ;) Gifter ska alltid användas med förstånd och bara för att det är receptfritt betyder det inte att det är ofarligt....

Mjoo jag skrev ju de flesta, sen har frontline en version som just är baserad på pyretroider med. Ivf så är fipronil även det med ett ämne som riktar in sig på att påverka 'muskelpotentialen', i detta fall GABA-receptorer. Det är utan tvivel giftigt det med och kända biverkningar är just skakningar etc.  Sen tror jag just vissa skogsfåglar är särskilt känsliga för det och höns är ju inte så långt besläktade från dom så... (har tyvärr inte ngn hänvisning i huvudet att länka till). Jag har ju inte koll på själva läkemedlen utan mer dom verksamma ämnen som dom baserar sig på.

Nu äter jag ju äggen såklart men det känns utan tvivel bättre ösa på överallt i springor och vrår med 'sand' och förebygga allsköns insekter och kvalster myror etc och kunna behandla hela tiden än att behandla varje höna (och gässen och kaninerna etc) med gifter som läcker ut och dödar bin vatteninsekter och annat.

Sen om man får ett riktigt angrepp så är det nog bättre behandla hönshuset än hönsen då både kvalster och loppor är runt och gömmer sig.

MagnusL

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 jul-12 kl 11:23 »
Tror produkten mot myror är rätt ny men det är samma stil av preparat. Helt enkelt vassa fina kristaller som känns som sand för oss men har visat sig sätta sig i lederna på kryp som har exoskelett (spindeldjur, insekter kvalster o dyl) och då torka ut dom.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 04 jul-12 kl 11:27 »
Jag ska köpa det om jag hittar. Har samma inställning till gifter som du. Du vet inte vad myrmedlet heter eller var man köper det?

MagnusL

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 04 jul-12 kl 14:02 »
Finns på granngården tex och heter Myrnix :)

Chicken

« Svar #19 skrivet: 04 jul-12 kl 19:30 »
Ja självklart är Frontline ett gift, det är därför kvalstren dör och vore det enstaka små kvalster eller vanliga löss så skulle jag inte bry mig men det var " big meet" av de små röda gynnarna. Och vad gäller hund och katt så riskerar jag inte att mina hundar ska få Borrelia eller Anaplasma av fästingarna. Använt i flera år och ingen av mina djur har fått någon biverkning. Och jämför man med Baymite , där man ska ha både andningsmask och heltäckande skyddsutrustning så tror jag ändå att jag väljer Frontline.Ska prova det där Kiselgur som förebyggande åtgärd, låter ju bra men vilken sort ska man ha då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Lagargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser