Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fallhöjd för vatten  (läst 3755 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Fallhöjd för vatten
« skrivet: 15 maj-04 kl 18:07 »
Hittade inget passande forum för detta.....

Jag tänkte slippa släpa hinkar med vatten till mitt trädgårdsland i sommar.
Tanken är att fylla en stor tvättbalja (minst 100 l) och koppla på en slang som räcker ända till trädgårdslandet. Falhöjden är endast 3-4 meter och landet ligger minst 50 meter bort.

Jag vill gärna veta om skulle kunna fungera (innan jag köper slangar och annat).

Någon som provat liknande?
/Attis

kakel

  • Gäst
Re:Fallhöjd för vatten
« Svar #1 skrivet: 15 maj-04 kl 18:25 »
ett svar får du här genast !!

En hel sommar för femton år sedan, duschade jag i en specialbygd -men enkel- utomhusanläggning (egenkonstruktion) med vanlig trädgårdsslang dragen från brunnen. Ungefär på samma avstånd och fallhöjd, som du själv nämner.  Gick utmärkt !!  Lagom varmt vatten i slangen också, efter en dag i solen..

Kör utan tvekan !

Neiklot

  • Gäst
Re:Fallhöjd för vatten
« Svar #2 skrivet: 15 maj-04 kl 22:34 »

En god vän till mig hyr ett hus, och gubben som bodde där innan har byggt 3-4st "platåer", 3-4m höga.
Därpå har han sedan satt sånna där tunnor (200liters?) för att fyllas med regnvatten.

Han har sedan slangar från dessa som räcker 30-40meter. Inte världens flås i trycket kanske, men det duger gott och väl. :)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Fallhöjd för vatten
« Svar #3 skrivet: 16 maj-04 kl 10:47 »
Toppen! :D

Då ska jag försöka rigga det till helgen.
/Attis

asfaltsbarn

  • Gäst
Re:Fallhöjd för vatten
« Svar #4 skrivet: 29 maj-04 kl 15:51 »
Glöm inte att berätta hur det gick!  ;)

landet

  • Gäst
Re:Fallhöjd för vatten
« Svar #5 skrivet: 26 aug-04 kl 15:19 »
hej . har en stenad brunn hemma som är 10 meter till vatten ytan . har haft problem med att få upp vatten ur den utan att hinka . men pappa har jobbat på carlsberg och hade en pump kvar från en öl maskin som vi sänkte ner på lite frigolit och nu kan jag få upp vatten och använda det för bevattning av blommor och fylla fontänen . ska även använda den för att fylla dammen som kommer att ligga på ca 5000 liter . men det funkar fint , kankse inte nån jätte fart på vattnet men vart billigt  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, Kristin889

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser