Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röja åt skogsbolag?  (läst 16780 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: Röja åt skogsbolag?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-12 kl 23:36 »
 De polacker och litauer som röjer häromkring är väldigt duktiga och professionella. Det handlar inte om någon lönedumpning, de går på svenska avtal. Trots arbetslöshet så är det svårt att få svenskar till skogsjobb. Jobb för en svensk innebär på sin höjd att sitta vid en dator och prata i telefon.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 04 jul-12 kl 00:11 »
Jepp. Inte så mycket och inte professionellt. Har röjt ganska mycket stormfällt med motorsåg och upplevde det ganska jobbigt att släpa timmer och ris till högar. Och ganska nervigt och farligt.

Att gå med röjsåg utan att behöva samla i hop riset är mer lite segt. Speciellt när det har blivit långt att gå till soppa-dunken. Defenetivt inte "tungt" jobb i min bok.  ;)

Det normala är att man får betalt per ha så det gäller att du åker och kollar på marken som du ska röja ;)

Kommer du in i kolmila bottnar och arealer med kanske mer än 50,000 stammar per ha så gäller det att du har tekniken och inte sitter och filar klingan om du ska klara 1 ha/dag.

Har röjt på accord och det är något som ryggen inte gillar idag.

Att röja skog är inget för den late räkna med att du måste såga ur 6 bränsletankar omdagen och då ska du ha klingan vass för att inte slösa på bensin och belasta ryggen. En tank räcker till ca 1 timme och 15 minuters körning!  ;D

Om det sedan spöregnar och du sitter hemma så måste du röja dubbelt för att ta igen tiden.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 04 jul-12 kl 00:31 »

Tar ni hjälp med slipning av klingor och är det dyrt? Går det att ha det hela som deltid eller är man rökt om man tackar nej till vissa jobb? Vilken sorts firma är vettig att ha? Det vore riktigt skönt att jobba för sig själv i skogen. Mvh, Berry.

Enskild firma, momsregistrering, F-skatt eller FA-skatt, bokföringsprogram (eller bokföringsbyrå), ordning på papper, kunskap om röjning (gå kurs eller tillsammans med nån kunnig - lite info här: http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Roja/), rätt grejer, slipa klingorna själv, ja det är väl en början.

När jag tagit hjälp med röjning har det kostat mellan 2.000/ha och 3.500/ha (moms tillkommer på de priserna) och den dyrare har varit tung röjning med allt för många allt för grova stammar och delvis självgallring.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 04 jul-12 kl 01:37 »

Apropå polacker, vitryssar å andra utrikesfolk.  Här i Varbergstrakten brukar man få en polack för 35-55 spänn i timmen, oavsett om de bygger, röjer, målar, filear fisk, plockar jordgubbar, jobbar i handelsträdgård eller vad som.  I det lägre prisintervallet ingår ofta (usel) bostad.  Typ byscha eller husvagn. Eller del av  industrilokalen de jobbar i.  De jobbar ofta 12-13 timmar per dag (utom söndagar som verkar vara heliga för många), så de får ihop rätt bra med kontanter ändå.
Svårt för svenskar att konkurera med det :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

anders50

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 jul-12 kl 09:44 »
Ursäkta om jag låter lite negativ, men om trådskaparen inte vet mer om hur det går till i skogen med röjning, gallring och uppröjning av vindfällen, (och skillnaderna) och vilket slit det är, och har för avsikt avsikt att kunna försörja sig på detta, så rekommenderar jag en fundering på om det inte finns nåt annat yrke att slå sig på! 

Jag har jobbat i skogen med alla förekommande arbeten där sedan 1967, (även tidigare med far i skogen) så jag vet att det är inte bara att skaffa sig ett redskap och gå ut i skogen och tjäna storkovan lätt!

Under arbetet med uppröjningen efter Gudrun-stormen såg man många exempel på folk som skulle tälja guld trodde de, men det var de som var vana som överlevde och tjänade pengar.

Skrivet i all välmening!  ;)

Pong

« Svar #25 skrivet: 07 jul-12 kl 21:22 »
När du pratar om att leja bort slipningen av klingor... Gör något annat. Menar du på allvar att du ska leja bort en slipning som går på 2 minuter när man tankar? Ska du ha en slipare som står och väntar mellan tankningarna? Vad tror du det kostar?

Gör något annat eller skaffa grundläggande kunskap.  Naturligvis bryr sig skogsbolagen om hur röjningarna utförs, det är därför man inte tar vilka lallare som helst. Sen att utförda arbeten inte följs upp är en annans sak. Inte tänker de så kortsiktigt som nån försöker påvisa, hade de gjort de så hade man helt enkelt skitit i att lägga miljoner på skogsträdsföräldningsprogram, olika gallringsprogram,, stubbbehanling eller röjning eller förynring utöver lagen. Hade de gjort det så hade vi inte haft så stort virkesförråd idag. Det beror på långiktighet och målmedveten över många decennier.

Man litar på entreprenören helt enkelt, att de är professionella. Naturligvis finns det svenska manuellröjjare det är ju dock nyrekryteringen av röjjare som består av utlänningar.

Sen så bör man ju inte röja i kolmilebottnar.

Kraftledningsröjning kanske. F-skatta åt en entreprenör vore nog det bästa, då kan du ju kanske få gå men nån som kan lite, utan att entreprenören ar någon risk, vilket jag aldrig skulle göra.

Halte

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 jul-12 kl 21:30 »
Jag är inte särdeles övertygad om skogsbolagens vilja att "inte ta vilka lallare som helst".. Just röjningen har jag väl inga exempel på med när det kommer till Holmen och plantering med hjälp av entreprenörer och utländsk arbetskraft så kan jag säga att det definitivt inte har rört sig om något långsiktigt tänkande iaf.. Några av planteringarna här är rena katastroferna, bland det jävligaste jag sett i hela mitt liv.

Pong

« Svar #27 skrivet: 07 jul-12 kl 21:52 »
Jo det vet jag. Marknaden börjar mogna nu, innan har vilka polska lallare som helst tagis hit, nu mera försöker de utbildas och arbeta o flera säsonger här i Sverige. Många entrepernörer har ju helt enkelt fått sparken/av med uppdrag. De skogsvårdsansvariga på olika bolag är måna duktiga plant och röjningentrepenörer. Man vill ha en stabil partner med långsiktighet och kapacitet. Det är därför många skogsvårdbolag växer så de knakar t.ex Svensk Skogsservice.

W. B

• Danmark
« Svar #28 skrivet: 07 jul-12 kl 22:11 »
När du pratar om att leja bort slipningen av klingor... Gör något annat. Menar du på allvar att du ska leja bort en slipning som går på 2 minuter när man tankar? Ska du ha en slipare som står och väntar mellan tankningarna? Vad tror du det kostar?

Gör något annat eller skaffa grundläggande kunskap.  Naturligvis bryr sig skogsbolagen om hur röjningarna utförs, det är därför man inte tar vilka lallare som helst. Sen att utförda arbeten inte följs upp är en annans sak. Inte tänker de så kortsiktigt som nån försöker påvisa, hade de gjort de så hade man helt enkelt skitit i att lägga miljoner på skogsträdsföräldningsprogram, olika gallringsprogram,, stubbbehanling eller röjning eller förynring utöver lagen. Hade de gjort det så hade vi inte haft så stort virkesförråd idag. Det beror på långiktighet och målmedveten över många decennier.

Man litar på entreprenören helt enkelt, att de är professionella. Naturligvis finns det svenska manuellröjjare det är ju dock nyrekryteringen av röjjare som består av utlänningar.

Sen så bör man ju inte röja i kolmilebottnar.

Kraftledningsröjning kanske. F-skatta åt en entreprenör vore nog det bästa, då kan du ju kanske få gå men nån som kan lite, utan att entreprenören ar någon risk, vilket jag aldrig skulle göra.

Ok, leja för slipning av klingor är bort. Hörde av nån att han fick hjälp med slipning av motorsågskedjor. Är inte proffs och kanske alldrig blir inom skogsjobb.

Tänkte mer att eftersom jag inte har ont i knäna och defenitivt alldrig fuskar med något uppdrag, så kanske röjning på beting vore nåt. Önskar inte nåt jobb som kan  sabba mitt jetset liv.   :)

Torpjens visade på prisintervall på hektarröjning. Är priset högre på kraftledningsröjning? Är anledningen att man inte röjer i djup snö att stubbarna blir för höga eller att det är för snubbligt i skogen? Torpjens, är den högre taxan per hektar mest beroende på avstånd till väg? Tack igen för toppensvar från en ev nybörjare.  :)
« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 23:57 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Pong

« Svar #29 skrivet: 08 jul-12 kl 18:35 »
Klinga är inte det samma som kejda. Vissa slipar kedjor år skördarentrepenörer, alltså aggreggatkedjor och inte motorsågkedjor.

torpjens

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 08 jul-12 kl 20:11 »
Torpjens, är den högre taxan per hektar mest beroende på avstånd till väg?

Nix. Det har varit beroende på hur tung röjningen varit. Billig röjning är sådan där det står granar som är 2 - 4 m höga i fina rader utan massa annan växtlighet på mark där det går bra att vandra runt och röja. Dyr röjning är sådan som skulle utförts för flera år sedan, skog som är tätvuxen där allt för många stammar står, så tätt att det inte faller när man kapar dem och det är svårt eller i alla fall trassligt att ta sig fram i den oröjda ungskogen.

Jag har ingen erfarenhet av röjning i ledningsgator men kan tänka mig att det kunskapsmässigt är ganska lätt eftersom allt ska bort - så det är svårt att röja fel. Men kunskapen för att röja effektivt... En annan sak.

Något som kanske är enkelt att börja med kan vara förröjningar inför gallring eller slutavverkning. Då handlar det i hög grad om att röja fram alla stora stammar så att skördarföraren ser vad han håller på med. Man lämnar kvar där det är glest mellan de grova stammarna och röjer rent en eller ett par meter runt varje grov stam.

Men mitt tips till dig - liksom andras här ovan - är att du försöker få hänga på nån som kan röjning. Gå gärna en kurs också. Jag tror det är mycket lättare att få jobb om man har en kurs i botten och en del erfarenhet än att komma "okunnig" och bara vilja röja. I röjningen bestämmer man mycket av hur den framtida produktionsskogen kommer att vara, så en felaktig röjning kan betyda stora förluster för skogsägaren. Detta tror jag är sant oavsett om man sysslar med kalhuggning eller plockhuggning. Att kombinera ett bra stamval med bra fart i röjningen är inte lätt, så ska man lägga upp allt så det blir effektivt så man kommer tillbaka till dunken tills det är dags att fylla på.

Avstånd till väg har jag aldrig råkat på att det skulle påverka priset. Kan tänka mig att man kanske kan få en viss "framkörningspeng" om det ligger väldigt oländigt till. Men det är inget jag känner till.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 08 jul-12 kl 20:32 »
Men mitt tips till dig - liksom andras här ovan - är att du försöker få hänga på nån som kan röjning. Gå gärna en kurs också.
Det måste man väl innan? För att få röjsågskortet i varje fall. Eller måste man inte ha det kanske för att få röja åt andra?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 09 jul-12 kl 09:22 »
Det måste man väl innan? För att få röjsågskortet i varje fall. Eller måste man inte ha det kanske för att få röja åt andra?

MvH
Christina G

............å hur är det med att irra omkring i skogen på egen hand med såg & grejjer? Är det ens tillåtet längre?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torpjens

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 09 jul-12 kl 13:13 »
Som skogsägare kan jag köpa in tjänster av vilken F-skattare som helst såvitt jag vet. Jag har nog ingen skyldighet att kolla att vederbörande har röjsågskort eller går i par vid röjning. Så, nä, jag tror inte att man formellt måste ha kort för att få röja och jag tror inte att det finns något krav på att man är minst två.

Däremot har jag när det varit aktuellt att ta hjälp försökt kolla upp vad röjaren röjt förut. Referenser eller gå ut och titta på något jobb han gjort. Eftersom röjningen kan hjälpa fram en bra skog eller om den görs fel förstöra massor är det viktigt att det blir väl gjort.

Vänligen
Jens

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 09 jul-12 kl 22:12 »

............å hur är det med att irra omkring i skogen på egen hand med såg & grejjer? Är det ens tillåtet längre?
Inte när man jobbar åt Skogsstyrelsen i varje fall. Det var åt dem jag jobbade för några år sedan.

MvH
Christina G

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 09 jul-12 kl 22:23 »
Jag tänkte väl mest på att försäkringsbolag och arbetarskydd kanske har synpunkter på ensamarbete.. Uppdragsgivaren köper ju bara en tjänst.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 09 jul-12 kl 22:35 »
Ah, jag tolkade ditt inlägg helt bortiskogen. Ungefär som att du var ironisk och tyckte att "vaddå, får man inte som vuxen människa springa i skogen utan körkort för det längre". Ungefär så  o:)

Det här med ensamarbete är ju inte optimalt om något händer såklart. Sågar du av handen lär du inte gilla att behöva ringa SOS själv  8)

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 09 jul-12 kl 22:51 »
Ah, jag tolkade ditt inlägg helt bortiskogen. Ungefär som att du var ironisk och tyckte att "vaddå, får man inte som vuxen människa springa i skogen utan körkort för det längre". Ungefär så  o:)

Det här med ensamarbete är ju inte optimalt om något händer såklart. Sågar du av handen lär du inte gilla att behöva ringa SOS själv  8)

MvH
Christina G

Hur bär man sig åt för att såga av handen med en röjsåg?  :D

Som f-skattare är det bara att jobba på, men om man anställer någon är det hårdare regler.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 09 jul-12 kl 23:03 »
Citera
Som f-skattare är det bara att jobba på, men om man anställer någon är det hårdare regler.

Tror inte det är så enkelt längre.
Lixom att många tror man får bygga en vedkap eller annan "farlig maskin" (eget direktiv) för eget bruk. Försäkringsbolagen vill inte ha det så för att de i s f skulle blivit ersättningsskyldiga. Samhället vill inte heller ha det så för att det åker på en del av kostnaden. Så om man bygger sig en maskin som inte uppfyller givna direktiv, eller går tillväga på ett sätt som inte uppfyller alla krav från de som står med kostnader om det händer något........jo visst stoppar de blod och syr  ihop och så men ingen ersättning i form av livränta och liknande. Bara sjukpeng.

Jag TROR det är så.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 jul-12 kl 23:13 »
Tror inte det är så enkelt längre.
Lixom att många tror man får bygga en vedkap eller annan "farlig maskin" (eget direktiv) för eget bruk. Försäkringsbolagen vill inte ha det så för att de i s f skulle blivit ersättningsskyldiga. Samhället vill inte heller ha det så för att det åker på en del av kostnaden. Så om man bygger sig en maskin som inte uppfyller givna direktiv, eller går tillväga på ett sätt som inte uppfyller alla krav från de som står med kostnader om det händer något........jo visst stoppar de blod och syr  ihop och så men ingen ersättning i form av livränta och liknande. Bara sjukpeng.

Jag TROR det är så.

De kanske har blivit hårda om man bara skadar sig själv också? Man skulle nog luska lite i det där..

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser