Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röja åt skogsbolag?  (läst 16660 gånger)

W. B

• Danmark
Röja åt skogsbolag?
« skrivet: 27 jun-12 kl 13:54 »
Tacksam för svar. Jag funderar lite löst på att skaffa ny eller begagnad röjsåg för att jobba åt andra. Finns det någon här som har startat eget för att ta jobb mot skogsbolag med gallring. Kan man välja och vraka bland uppdrag? :) Tar ni hjälp med slipning av klingor och är det dyrt? Går det att ha det hela som deltid eller är man rökt om man tackar nej till vissa jobb? Vilken sorts firma är vettig att ha? Det vore riktigt skönt att jobba för sig själv i skogen. Mvh, Berry.
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 16:56 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

hayproducer

• Jämtland
SV: Röja åt skogsbolag?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 11:59 »
Tacksam för svar. Jag funderar lite löst på att skaffa ny eller begagnad röjsåg för att jobba åt andra. Finns det någon här som har startat eget för att ta jobb mot skogsbolag med gallring. Kan man välja och vraka bland uppdrag? :) Tar ni hjälp med slipning av klingor och är det dyrt? Går det att ha det hela som deltid eller är man rökt om man tackar nej till vissa jobb? Vilken sorts firma är vettig att ha? Det vore riktigt skönt att jobba för sig själv i skogen. Mvh, Berry.

Gör en marknadsundersökning där du bor, ring runt till olika skogsbolag och röjarfirmor.

Bli inte förvånad om du möter på motstånd! Röjentreprenad idag består till 90% av utländska arbetare, Polacker,Ryssar öststatare.

Svenska röjbolag anställer oftast bara utländsk arbetskraft, hörde på radion att Svenskar är för lata eller att de inte vill jobba i skogen, detsamma gäller plantsättning.

Du måste även registrera egen näringsverksamhet om du ska starta ett företag.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 12:20 »
Tror att det blir svårt åt skogsbolag.. Det handlar oftast om så pass stora arealer att det kommer att ta för lång tid om man är en ensam person.

Det som skulle kunna funka är väl i så fall röjning och/eller plantsättning åt medelstora till stora markägare, typ lantbrukare med skog alltså. Jag vet en hel del här omkring som drar sig lite för att ta in arbetskraft till det även fast de egentligen vill just för att det har uppstått så mkt problem för att all arbetskraft som finns är utländsk, de kan helt enkelt inte prata med dem och förklara.

Så att som svensktalande röjare/planterare tror jag man har en ganska stor fördel just för den målgruppen. Bästa vore väl att skriva ihop ett snyggt reklamblad och skicka ut till markägare i den regionen du kan tänka dig jobba..

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 12:47 »
Här finns det då flera egenföretagare (vita svenska) som röjer åt skogsbolag å det verkar funka bra för de har hållt på i flera år :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Skogsola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 20:41 »
 Facket försöker stoppa de "vita svenskarna"  genom att kräva att de ska ha AB.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-12 kl 23:43 »
Här finns det då flera egenföretagare (vita svenska) som röjer åt skogsbolag å det verkar funka bra för de har hållt på i flera år :)

Ja det finns Svenska företagare,men många röjer inte själva, de har utländsk arbetskraft.

Givetvis så finns det undantag.

De stora skogsbolagen anlitar entreprenörer för alla skogsvårdsjobb, även avverkningar.

Det finns många tusentals ha ungskog som är i behov av röjning,problemet är att många markägare struntar i röjnig.
Det är inte samma krav som förr på att man måste röja.

Är man  ensam företagare och ska röja skog då måste man nog sikta in sig på små skogsägare.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 00:12 »
Ja det finns Svenska företagare,men många röjer inte själva, de har utländsk arbetskraft.

Givetvis så finns det undantag.

De stora skogsbolagen anlitar entreprenörer för alla skogsvårdsjobb, även avverkningar.

Det finns många tusentals ha ungskog som är i behov av röjning,problemet är att många markägare struntar i röjnig.
Det är inte samma krav som förr på att man måste röja.

Är man  ensam företagare och ska röja skog då måste man nog sikta in sig på små skogsägare.
Det var ensamföretagare jag menade :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-12 kl 03:27 »
Att slipa klingor ar en konst men om du slipar flitigt och blir en fena pa det kan du anvanda den kunskapen som annu ett vapen i din arsenal! Det finns folk (typ de flesta) som betalar goda pengar for att fa sina klingor slipade pa ratt satt. Olika trad och olika sorters slipning fungerar ocksa olika bra ihop sa har finns det en mojlighet till boutique-slipning efter varje agares individuella onskemal. Om du dessutom gillar att sitta i skogen och pilla kan det vara ett nog sa trevligt (om an tidsodande) extraknack.

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jul-12 kl 07:39 »
En ny röjklinga kostar en dryg hundring. Som röjklingeslipare skär man inte guld. Men som röjare med F-skatt så finns det jobb åt åt privatskogsägare.

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jul-12 kl 07:50 »
En ny röjklinga kostar en dryg hundring. Som röjklingeslipare skär man inte guld. Men som röjare med F-skatt så finns det jobb åt åt privatskogsägare.

Exakt!  Och det gäller att vara kunnig och att vara beredd på att jobba hårt! Det är inget överbetalt jobb precis. Och ganska mysigt när det regnar.... ;D

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jul-12 kl 10:04 »
 Samtidigt är det ett väldigt fritt jobb. Idealiskt som extrainkomst för en "alternativare" som har små utgifter och har råd att sitta hemma och gulla med sina höns när det regnar.

W. B

• Danmark
« Svar #11 skrivet: 03 jul-12 kl 17:14 »
Tack för riktigt bra svar på mina undringar. Jag hade en ytlig bekant från Bergslagen som körde ensam med röjning, vet ej om det var mot privata skogsägare eller bolag. Han sa att det måste till minst ett hektar om dagen de dagar han var ute, vet inte om han anspelade på förtjänsten eller om det var vad uppdragsgivaren förväntade sig att man ska hinna.

Att gå med röjsåg en hel dag utan att ta rätt på, samla ihop det man röjt ter sig inte som allt för ansträngande om det inte ösregnar  :P , frågan är om det inte är mer uppgifter som hör till. Är det gps som talar om att man inte röjer på fel plats? Som sagt, jag funderar ganska löst på att starta med det här.
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 17:20 av W. Berry »

kurt

« Svar #12 skrivet: 03 jul-12 kl 17:59 »
Man får ju betalt per areal, stora bolag begär väl in anbud, så då måste man väl åka ut och värdera hur lång tid det kan ta.

Sedan är det ju inget helårsjobb, och naturligtvis krävs det att man i grunden vet hur mycket som skall tas bort, och vad som skall sparas. En varm sommar är det inte bara mycket varmt, utan man kommer t ex att sätta klingan i getingbon.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 03 jul-12 kl 18:54 »
Citera
Att gå med röjsåg en hel dag utan att ta rätt på, samla ihop det man röjt ter sig inte som allt för ansträngande om det inte ösregnar   , frågan är om det inte är mer uppgifter som hör till.

Har du provat?  ;D ;D ;D Ja om du ska få undan lite förståss. På mej värker iaf varenda cell i hela kroppen första dagarna. Sen kan man säkert promenera med sågen igång men det räknas inte.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

W. B

• Danmark
« Svar #14 skrivet: 03 jul-12 kl 19:21 »
Har du provat?  ;D ;D ;D Ja om du ska få undan lite förståss. På mej värker iaf varenda cell i hela kroppen första dagarna. Sen kan man säkert promenera med sågen igång men det räknas inte.

Jepp. Inte så mycket och inte professionellt. Har röjt ganska mycket stormfällt med motorsåg och upplevde det ganska jobbigt att släpa timmer och ris till högar. Och ganska nervigt och farligt.

Att gå med röjsåg utan att behöva samla i hop riset är mer lite segt. Speciellt när det har blivit långt att gå till soppa-dunken. Defenetivt inte "tungt" jobb i min bok.  ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 03 jul-12 kl 19:48 »
Jepp. Inte så mycket och inte professionellt. Har röjt ganska mycket stormfällt med motorsåg och upplevde det ganska jobbigt att släpa timmer och ris till högar. Och ganska nervigt och farligt.

Att gå med röjsåg utan att behöva samla i hop riset är mer lite segt. Speciellt när det har blivit långt att gå till soppa-dunken. Defenetivt inte "tungt" jobb i min bok.  ;)

Då kanske det är bäst du röjer på areal i början. Jag hakade på ett gäng som röjde under ledningar en gång för de hade halkat efter. Röjde väl ungefär 1/3 av vad de tog ner vilket impade en del. Var dock helt otränad och skippade mat när jag kom hem, bara välte ner i bingen.
Så det är inte så lätt att fixa den kvot som förväntas av en. Jag vill inte röja ikapp med sånna som Ola å Anders. Inte ens för att roa dom.  ;D
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 19:50 av TiB »

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jul-12 kl 20:11 »

Tips Stihil har en sele som du kan ha en dunk på ryggen .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 03 jul-12 kl 21:05 »
Tips Stihil har en sele som du kan ha en dunk på ryggen .

Från d ena till d andra, hurdan är en röjning där man hinner långt från dunken innan det är dax att tanka igen? Man traskar ju inte landsvägen fram med sågen på tomgång, inte där jag vatt med iaf.

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 jul-12 kl 21:35 »
Från d ena till d andra, hurdan är en röjning där man hinner långt från dunken innan det är dax att tanka igen? Man traskar ju inte landsvägen fram med sågen på tomgång, inte där jag vatt med iaf.
Ja den frågan får du väll ställa till sthil då :) men nog  tycker ja det värkar bekvämare  istället för att traska till baks .

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 03 jul-12 kl 21:53 »
Svenska röjbolag anställer oftast bara utländsk arbetskraft, hörde på radion att Svenskar är för lata eller att de inte vill jobba i skogen, detsamma gäller plantsättning.
Synd att den myten sprids. De som sprider den vill skapa opinion för deras lönedumpning för att i sin tur maximera sin profit även om det medför sämre kvalite och urholkning av arbetsrätten. Jag vet folk som jobbat 5 somrar som ej fick sommarjobb pga. arbetskraftsinvandring i den branschen. De hade jobbat 5 år åt samma företag med 6e året anställdes bara polacker. Det är lite svårt att konkurrera med billig utländsk arbetskraft. 

Sen skiter skogsbolagen egentligen blankt i hur röjningen utförs, det viktiga är att få det på papper och kunna styrka papperet genom någon form av utförd åtgärd. Röjning liksom plantering bidrar ej till omedelbar profit och är därför ej av stor vikt men de måste ge sken av att utföra det med gott resultat för att få bra pr och tilltro till företaget. När det är dags för avverkning av idag planterad skog är de flesta i skogsbolagens styrelser döda och begravda sedan länge vilket inte är något direkt nyhet för dem. Vad hjälper en vinst om 70 år? Det som är intressant är vinst NU.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
Storsved gård, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser