Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket gräsklipp ?  (läst 3958 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
hur mycket gräsklipp ?
« skrivet: 26 jun-12 kl 19:07 »
Hej jag undrar hur mycket gräsklipp man kan lägga på landen / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: hur mycket gräsklipp ?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 19:32 »
Max 5 cm åt gången, mindre om du har småplantor. Sen brukar jag fylla på lite åt gången när jag ser att det börjar "försvinna". Framåt sensommaren-hösten slutar man lägga på färskt gräsklipp. Jag gör det ändå, om jag har växter i stark tillväxt då, men bara kring dem.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 19:32 »
Hur mycket som helst, men när du passerar ett par decimeter är det inte längre ett odlingsland utan snarare en kompost. Vill man motverka ogräs är 5-10 cm lagom. Tunnare duger för att gödsla, men skyddar knappast mot att ogräs kommer upp.

Jag odlar pumpa i min kompost.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 19:33 »
Tjocka lager färskt gräsklipp kan bli en rejäl geggamoja.  :P Mer kompost än odlingsland, som sagt,

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-12 kl 08:31 »
Tack för svaren då vet jag /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jun-12 kl 09:27 »
Hos mig funkar det inte med gräsklipp, det bara torkar, och så ligger det där. Bryts inte ner. Har provat med olika tjocklekar, upp till 10 cm.
Kan det bero på jorden? Den är sandjordsliknande, lätt och vattenkrävande men det växer bra.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-12 kl 09:36 »
Hos mig funkar det inte med gräsklipp, det bara torkar, och så ligger det där. Bryts inte ner. Har provat med olika tjocklekar, upp till 10 cm.
Kan det bero på jorden? Den är sandjordsliknande, lätt och vattenkrävande men det växer bra.

Har precis samma erfarenhet som dig, och likadan jord. Det skyddar dock mot ogräs i alla fall!  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 27 jun-12 kl 09:38 »

Så märkligt! Här försvinner det nästan på nolltid! Lerig moränjord.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 10:33 »
Misstänker att det hänger ihop med hur färskt och friskt gräsklippet är? Färskt gräsklipp tenderar att sjunka ihop och bilda en kompakt massa som rätt snabbt tas upp. Är det torrare så behåller det volymen och ligger kvar längre.

Lägger man på tunnt så torkar det. Lägg på rejält med en gång. Gärna 10 cm första gången. Det bör sjunka ihop rätt snabbt.
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 10:36 av sɹǝpuɐ »

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jun-12 kl 10:48 »
Misstänker att det hänger ihop med hur färskt och friskt gräsklippet är? Färskt gräsklipp tenderar att sjunka ihop och bilda en kompakt massa som rätt snabbt tas upp. Är det torrare så behåller det volymen och ligger kvar längre.

Lägger man på tunnt så torkar det. Lägg på rejält med en gång. Gärna 10 cm första gången. Det bör sjunka ihop rätt snabbt.

Som jag skrev ovan så har jag testat alla varianter utom med torrt gräs. Kan det bero på jorden??  Är tydligen inte ensam om fenomenet.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 12:58 »
Som jag skrev ovan så har jag testat alla varianter utom med torrt gräs. Kan det bero på jorden??  Är tydligen inte ensam om fenomenet.

Beror det inte på hur mycket mask och annat som finns i jorden under? Det är väl till stor del dom som ser till att gräsklippet "försvinner".

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 27 jun-12 kl 13:57 »
Det är mycket gott om mask om jag lyfter på mitt gräsklipp. Inte riktigt som i komposten, men nästan. De tycks hålla till i gränszonen mellan jord och gräs.

Byracka

• -
« Svar #12 skrivet: 27 jun-12 kl 14:06 »
Jag brukar lägga på uppemot 25 cm eller så högt plantan klarar. Använder jag gräsmatteklipp brukar jag lägga det så att stjälken/stammen går fri och skjuta intill det någon dag senare när det slutat hetta.
På sandigare jordar kan jag tänka mig det fungerar bättre med tjockare lager som hjälper till att hålla kvar markfukten i kontaktzonen bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser