Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smutsiga lam  (läst 8396 gånger)

Lövåsen

• Södermanland
Smutsiga lam
« skrivet: 25 jun-12 kl 12:35 »
Hej jag har nu köpt in en liten besättning lam. Dom va vanskötta och magra. Inte ordentligt klipta och sååå skitiga.
Nu undrar jag hur ja ska tvätta dom. Bara med vatten? Ljumet? Eller lite kallare? Med såpa? Jag är helt ny på får. Och dom måste tvättas då det är både urin, bajs o ja vet inte vad i pälsen.
Nu mår dom bra förutom att dom är skitiga.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smutsiga lam
« Svar #1 skrivet: 25 jun-12 kl 12:39 »
Klippa dem?  Är det bara lamm, eller har dom sina mammor med sig?  Eller är det lamm från i fjol?

Om du kan bifoga ett foto så ser vi bättre.  Och välkommen i gänget av fårälskare!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-12 kl 13:01 »
Om dom är klippta funkar det med bara ljummet vatten,annars är det som trollmor skrev,bäst att klippa dom.Antingen med vanlig sax(skitjobbigt men nåt man oftst har hemma,eller så köper man en fårsax på Granngården för nån hundring,dom är bra att klippa med.Har dom fortfarande vinterpälsen kvar är det läge att klippa nu,och dom brukar se rätt så tråkiga ut.Är dom avmaskade?Är dom inte det kan dom se ännu eländigare ut,men det brukar ordna till sej på några veckor med omvårdnad och lite kärlek.Kul att du/ni skaffat får,underbara djur!

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jun-12 kl 14:00 »
Ja, en riktig fårsax är värd sitt pris!  Den handdrivna "bronsåldersmodellen" kan vara bra att ha även om du senare bestämmer dig för klippmaskin eller att leja bort klippningen, ty rätt som det är får någon ett sår, och vips måste du klippa runt såret - eller som nu försöka hitta mellan hoptovat kletigt elände och huden, som kanske dessutom hunnit bli irriterad, särskilt om det kommit urin direkt på huden.

Om det inte går med mindre, kan man låta en hoptovad ullfäll vara under en eller två veckor, för att ullen ska växa ut så mycket att det går att komma emellan med saxen.

Anna36

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-12 kl 14:38 »
Jag har enbart tvättat enstaka får å lamm som haft diarré, "där bak"och då även klippt bort det "värst", då har jag användt ljummetvatten med lite såpa. Verkar dock omständigt att tvätta hela får/lamm. Jag hade satsat på att klippa dem.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jun-12 kl 14:58 »
Hur många är de, hur gamla, hur tama?  Ja, du ser, vi funderar, och tänker på dina lamm!

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-12 kl 07:07 »
Funderar med på deras ålder?.Håller med övriga, om att inte bada dom, utan istället klippa dom..Eller är det så, att de ÄR klippta ( men slarvigt klippta?) och de är skitiga, UTAN ull..??.
Du får lådsas att fåren är en hund istället, och hur du skulle agerat då..Badbalja, slang, ljummet-varmt vatten och nått schampoo/tvål..Är de avmaskade?.
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 07:13 av Fru solvända »

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 27 jun-12 kl 07:43 »
Att hålla dom ute i regnväder borde vara tillräckligt om det inte är kakor av skit som sitter på dom. Helt rena är får oftast inte då dom ofta lägger sig där dom har skitit.   
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 08:23 »
Att hålla dom ute i regnväder borde vara tillräckligt om det inte är kakor av skit som sitter på dom. Helt rena är får oftast inte då dom ofta lägger sig där dom har skitit.
Håller med..Glöm det jag skrev om bad..HAR badat får med diarre, men då var det vinter ute..Fanns inget regn att ta ut dom i..

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #9 skrivet: 27 jun-12 kl 15:02 »
Borde ju gå att tvätta av de eller klippa de.

En undran är ju hur det kommer sig att man som köpare köper sådana lamm ens, men visst de får det nog bättre hos er kanske, men jag som köpare hade nog dragit öronen åt mig efter att ha sett skicket på de för man vet ju inte vad de bär med sig & om det ens går att reparera skadan som redan är skedd.
Min tanke är nog att en anmälan till en djurskyddsinspektion hade nog varit det rätta.

Lycka till ändå med de & hoppas du får ordning på de till fint skick.

/B
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 16:46 »
Det var nog bra att du köpte dem, så de kan få ett bättre liv och ordentligt med mat. Skiten sitter väl på ullen så om du kan klippa dem så är de antagligen rena under. Det är ju bra att klippa dem i vilket fall nu till sommaren. Fast det är jobbigt att klippa skitiga får och man kan inte använda ullen (annat än runt bärbuskarna, det blir ju gödsel på samma gång). Blir de bara bra i magen så kommer de snart att vara (normalt) rena, som någon skrev de lägger sig i skit ibland men det blir ju inte likadant. Lycka till med dina lamm, det blir nog bra med tiden.
Åsenfår, hundar och katter

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 28 jun-12 kl 19:07 »
Lite OT men läge att tänka på ändock: Läge för Träckprov för analys hos SVA?  Det måste finnas en orsak till magerhet och skitighet på lammen!  Att klippa eller tvätta dem kanske bara är som att ge Alvedon mot blindtarmsinflamation ::). Orsaken måste fasställas snabbt helst, och innan de ev har smittat ner hela Din mark.

Bild?  Ålder?  Har Du en ensligt belägen sjö i närheten? Hur tama är djuren?

Vad får de att äta nu och vad  VET Du att fick de tidigare?  Saltsten? Mineralfoder? Foderkalk?

Det var nog trots allt bra att Du tog Dig an dem.
/Tt
« Senast ändrad: 28 jun-12 kl 19:12 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 jul-12 kl 21:42 »
Hej jag har avmaskat med Axilur. Bra ? dåligt?  Varför vi köpte dom va för att räda rasen!
Väldigt få kvar av den. Jag har tyvär ingen bild.
Dom va slarvigt nerklippta eller ja på rygg o sidor. Har klippt med vanlig sax under magen. Kan säga att det behövdes då det va avföring ända in på huden. :O(((
Dom är ej tama eller håller på att bli tama.
Och klövarna ska ja inte äns tala om!!!

Dom har det bra nu i alla fall.

Rasen är speciel då den är extremt liten. Och söta!

Ja får är heeelt underbara!!!!

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jul-12 kl 21:48 »
Vad är det för ras?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 06 jul-12 kl 22:53 »
Hej jag har avmaskat med Axilur. Bra ? dåligt?  Varför vi köpte dom va för att räda rasen!
Dom va slarvigt nerklippta eller ja på rygg o sidor. Har klippt med vanlig sax under magen. Kan säga att det behövdes då det va avföring ända in på huden. :O(((

Nu får du verkligen berätta vilken ras det är o sätta in en bild också!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 07 jul-12 kl 01:48 »
Ja, verkligen!  Här är vi många som intresserar oss för små raser att rädda!

lena70

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 jul-12 kl 08:56 »
Liten fundering om varför lammen har diarre, om de har mask/parasiter, så måste man nästan veta innan avmaskning, vad de lider av, för det finns inget avmaskningsmedel som tar bort "allt"!. Vissa parasiter är värre än andra, och kan obehandlade, leda till döden. Det finns ochså risk att lammen smittar ner dina beten( och andra får)..Mot tex " Den stora magmasken" hjälper bara Ivomec. Vid tex Den stora magmasken, förblir oftast lamm magra, trots att de äter bra. Vid långt framskridet stadie, kan djuren få ett sk ödem, "häng under hakan".

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 07 jul-12 kl 10:47 »

Jag vill inte att detta skall uppfattas som ett påhopp men jag får ändå säga att om det verkligen är så att fåren/lammen är i så dåligt skick som du säger o att det är en ras som det är så få djur kvar av som du säger så är det inte på detta sättet du räddar rasen. Då får du vända dig till http://www.allmogefar.se  och be om hjälp där.
Du har skrivit om dessa fåren i åtminstone en tråd mera men inte vilken ras det är trots att många är intresserade o har frågat. Varför vill du inte berätta? Känns jättekonstigt.
Jag önskar dig all lycka till med dina får o hoppas verkligen att du kommer till rätta med problemen men ta hjälp av proffsen då det inte verkar som du har mycket koll själv ännu.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 07 jul-12 kl 17:11 »
Jag tycker också att du ska ta kontakt med föreningen för allmogefår, där kan du få mycket hjälp med hur du ska sköta fåren. Om rasen är så liten och värd att bevara så är det mycket viktigt att fåren sköts på rätt sätt. Det gäller både parasiter, vad man ger fåren att äta, viktigt att de får rätt mineraler, salt och sådant. När det gäller aveln är det också viktigt hur de sköts, att de är friska och starka så de kan lamma utan problem. Det är mycket att tänka på med en bevaranderas. Man kan även få lite bidrag för en sådan besättning.
Åsenfår, hundar och katter

Nemi

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 07 jul-12 kl 18:54 »
Jag håller med de två sista inläggen. Jag har haft lamm/får nu i endast tre år och lär mig ständigt. Men om den hemliga rasen/dina djur är i så dåligt skick och du själv en nybörjare så rekommenderar jag ett veterinärbesök alt besök av någon som kan, vet och har erfarenhet. Får och lamm är som du skriver härliga djur, men de är inte så busenkla att hålla som man kan tro. En klippare kan ta hand om och visa dig hur man klipper klövarna. Är klövarna så illa som du menar så är det en prioritet att de tas hand om.
I all välmening.
« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 18:57 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser