Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lungmos och leverpastej  (läst 17220 gånger)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #20 skrivet: 06 nov-07 kl 19:02 »
Vi har lungmos här på butikerna, i en sådan plastkorv för 10 kr. Men vad ska man göra med det? Jag har sett recept på en slags pastasås, kanske man ska testa det..  ???
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

louise

  • Gäst
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #21 skrivet: 06 nov-07 kl 19:19 »
d va som fan! De säljer sånt alltså.

Jag ville prova lungmos nu när jag slaktat min första gris. Men så blev jag tveksam, tyckte det var lite äckligt. Katterna fick bli provsmakare av kokt lunga men de vägrade fullständigt att äta det. Så efter det vet jag inte jag ska ge mig på det..

jenses

  • Gäst
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #22 skrivet: 06 nov-07 kl 20:42 »
I Tyskland gör man korv av lunga och fläsk och späck och kryddor, s.k. Lungenwurst.
Serveras kokt tillsammans med grönkål och potäter. Gott vintermat  ;)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #23 skrivet: 06 nov-07 kl 22:56 »
d va som fan! De säljer sånt alltså.


Jo, här i Norge finns det mycket sån "gammal" mat.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #24 skrivet: 16 nov-07 kl 22:29 »
Gjorde mitt livs första leverpastejladdning idag, vilket var en ganska spännande ( :P) upplevelse för en annan som varit vego i 10 år.

Hur som helst kollade jag i 'Vår Kokbok', en sliten utgåva från 70-talet, modifierade receptet efter vad vi hade hemma.

Kort och gott :

800g svinlever
2 lökar
2 äpplen
1,5dl grädde
200g smör
2 ägg
1dl mjöl
2tsk salt
1tsk vitpeppar
3 korn kryddpeppar
2tsk timjan

Koka upp en gryta med vatten, lägg i den grovt skivande levern och ta av från plattan. Låt stå 10 minuter. Skala och kärna ur äpplen, skala löken, skär grovt. Mal alltihop och lägg i en skål i ett hett vattenbad så att allt blir varmt (och håller sig varmt). Vill man ha finare konsistens så maler man såklart flera gånger eller med finare skiva i kvarnen.

Smält smöret, värm grädden i smöret.

Blanda det malda med mjöl + kryddor, blanda i ett ägg i taget och rör ordentligt, häll i smör/grädde under omrörning.

Fortsätt att blanda tills allt är riktigt jämnt blandat och inga klumpar finns kvar. Häll upp i formar eller burkar och baka i vattenbad på 180 grader i ca 1h15-30min. Med eller utan folie på beroende på om man vill ha en brymt skorpa eller inte. Gjorde hälten i små glasburkar och jag satte på lock (steriliserade) när jag tog dem ur vattenbadet, borde hålla sig ett tag i kylen eller källaren, locken sög fast väldigt bra.

Pastejen reser sig ganska mycket under gräddningen så man bör inte fylla ända upp till kanten på formarna/burkarna, lämna minst 1,5cm.

Enl. receptet var det viktigt att alla ingredienser var ordentligt varma (därav varma vattenbadet till den malda smeten) när man blandade för att slippa en allt för smulig pastej och för att minska risken för att pastejen vätskar sig under bakningen.

Lite smular det sig men inte farligt, kunde gott malt det hela en gångt till också för lite jämnare konsistens.

Hade tyvärr ingen ansjovis (eller kapris) hemma, det får bli en omgång pastej till jul så ska det provas lite mer. Mer örtkryddor kunde man haft i också, timjan, mejram, rosmarin ... kanske lite salvia. Orginalreceptet innehöll torkad ingerfära.

Kanske svarta oliver ??

kolaren

  • Inlägg: 190
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #25 skrivet: 16 nov-07 kl 22:47 »
Blev den bra då? Oliver är nog inte alls fel! Och bacon på, som i danmark...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #26 skrivet: 17 nov-07 kl 14:15 »
Blev den bra då? Oliver är nog inte alls fel! Och bacon på, som i danmark...

Igår när den fortfarande var varm var den lite smulig men nu när den stått till sig äver natten så har den fått en jättefin, krämig och bredbar konsistens.

Inte så stark i smaken, mild av smör, grädde och lever.

Mer kryddor och nåt med lite sting i, typ. ansjovis eller kapris/oliver m.m. hade nog gjort den ännu bättre. Det får bli en laddning till framåt jul så det finns ju möjlighet att bättra på receptet. Rökt fläsk/bacon hade nog inte varit fel i heller.

Hur som helst är den 10ggr godare än nåt man kan köpa i affären så jag klagar inte, åt den på hembakt rågbröd med smörgåsgurka nyss. Mums !

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #27 skrivet: 17 nov-07 kl 15:00 »
Vi har lungmos här på butikerna, i en sådan plastkorv för 10 kr. Men vad ska man göra med det? Jag har sett recept på en slags pastasås, kanske man ska testa det..  ???
Jag tycker du ska testa och sedan berätta.
Har aldrig ätit lungmos. Har kanske fördommar mot det eller så har det mig inte kommit för.
Däremot har jag en kompis (mjölkbonde) som haar gift sig med en ryska. Hon gjorde soppa på lungorna från senaste slakten. Han vågade/vägrade äta den soppan.
Annars är han snål som attan och karvar bort ytterligare något skrap kött från de redan renskrapade benen. För att få till en halv extra köttbulle.

Nu fick han i alla fall så han tål. Så nu kan jag alltid pika honom när man träffas om det inte finns något annat att samtala om.

Men testa gärna lungmoset och bedrätta.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #28 skrivet: 17 nov-07 kl 15:56 »
Lungmos är väl vanlig jäkla pölsa. Är det någe konstigt med det?  ???

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #29 skrivet: 17 nov-07 kl 16:49 »
Här i Bayern äter folk sura lungor. Finns på husmansrestauranger och på burk, men jag har aldrig vågat testa. F ö trodde jag att jag gillade pölsa (hade bara ätit på burk), men sen följde jag receptet och gjorde pölsa själv på lamminälvor för några år sen. Nåt äckligare har jag aldrig ätit. Och det beror inte på att jag inte kan laga mat.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #30 skrivet: 26 nov-07 kl 09:07 »
Lungmos är väl vanlig jäkla pölsa. Är det någe konstigt med det?  ???

ja det är sant att det är, men du vet sånt "normalt folk" äter inte sånt :P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #31 skrivet: 26 nov-07 kl 09:08 »
Jag tycker du ska testa och sedan berätta.
Har aldrig ätit lungmos. Har kanske fördommar mot det eller så har det mig inte kommit för.

Men testa gärna lungmoset och bedrätta.

Nu är det testat och det smakade helt ok, luktade som falukorv, smakade mest kryddor, inga konstigheter.  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #32 skrivet: 26 nov-07 kl 12:40 »
ja det är sant att det är, men du vet sånt "normalt folk" äter inte sånt :P

Nä, det är för "alternativare"

Pianja

  • Gäst
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #33 skrivet: 26 nov-07 kl 13:17 »
Nä, det är för "alternativare"

Vad skoj! Då måste det finnas många alternativare runt omkring där jag bor.  ;) Pölsa säljes i korv tillsammans med rotmos, bruna bönor och risgrynsgröt och sådant i de flesta butiker. Jag hade en pojkvän som åt sånt när vi var unga. Billigt var det, vill jag minnas. Vägrade smaka. Kattmaten både såg smakligare ut och luktade bättre. (Nej, jag åt inte den heller)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Lungmos och leverpastej
« Svar #34 skrivet: 09 dec-07 kl 16:57 »
Pölsa i "korv" eller i burk kan jag köpa då och då, servera med stekt potatis, stekt ägg och inlagda rödbetor. Jag tycker det är så himla gott.

Edgar, som gärna testar udda mat (ätit alligatorsoppa)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser