Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 29324 gånger)

Håkan

• Uppland
SV: Mördarsniglar
« Svar #60 skrivet: 03 feb-13 kl 01:57 »
Jag sätter bara 12 V mellan trådarna. Räcker till resultatet du beskriver.

Har även funderingar på att spika fast vinkeljärn runt odlingsbäddarna, den typen man använder för att förstärka hörn på gipsväggar. Tror det blir kostnadseffektivt.
[/q

Mördarsniglarna åt upp de mesta av min skörd 2012 På Kolonilotten. Hörde även att Kaffesump skulle hålla dem borta men antagligen var de för sent på säsongen eller så fungerade de. Men jag ska fixa el mot dem nu i kommande odling, bara man får ha sina saker ifred på Lotten. Kommer förmodligen få gräva ner en låda i marken som inte syns för de som vill förstöra för andra, Då vår redskapsbod som var en gammal Husvagn brändes ner för 2 Veckor sen av ortens understimulerade ungdomar.

May

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 16 jan-15 kl 01:04 »
Kan man lyckas med odling trots extremt mycket mördarsniglar eller är det bara att ge upp? Vi ska få hit myskankor i veckan, men jag kan inte föreställa mig att de kommer begränsa stammen speciellt mycket, för det är verkligen en invasion och de äter allt. Jag klipper med sekatör, strör ut kalk och aska och funderar på att prova nåt medel (men det är så himla dyrt). Finns det några trevliga grödor som är goda för människor, men inte för sniglar?

Vi har haft frigående ankor i trädgården - indiska löpankor i 4 år nu. Vi började med 2 honor och en hane som sedan inom 2 år förökade sig till 22-24 ankor.
I och med att de är frigående tar örnar ibland ett par ankor och någon räv har vi också haft på besök, men antalet ankor har stabiliserat sig på ca. 15 stycken som går fritt året runt, går in i stallet på kvällen om vi så önskar. Vi har INGA SOM HELST problem med mördarsniglar sedan vi fick dem. Inga!!! De har utökat sitt revir till åkrarna ovanför själva trädgården, men då de har vattenkärlet i trädgården stannar de hemma på gårdens område. Vi matar dem enbart på vintern, de hittar all föda själva resten av året utom ett par handfulla havre dagligen och är feta och fina. Om de matas för mycket äter de nämligen inte tillräckligt med sniglar och tar nte heller bort de som är på väg in på området eller håller till i skuggan kring trädgården.
Det är dessutom de mest underbara, lättskötta och roliga ankor vi någonsinn sett och pga storleken billiga i foder vintertid och behöver, motsatt många andra ankor inte lika mycket simvatten, men kan klara sig med vattnet i underdelen till en stor kaninbur som bara fylls på 1-2 gånger dagligen beroende på årstid. De är så små och nätta att de lätt kan simma runt flera stycken samtidigt och vi njuter att sitta och se på dem när de badar där. Så kul - inte minst när de har ällingar!
Lycka till med odlingen, jag har själv 30x30 meter grönsaksodling årligen och den är numera helt fri för sniglar. har inte använt gift, salt eller annat medel då jag genast tänkte på dessa som en möjlig lösnng. Vilket faktiskt har fungerat över förväntan. Fick i sin tid tipset från en kusin som också älskar dessa ankor, men inte själv hade plats att ha sådana. Hon har provat allt för att utrota sniglarna, men har på 10 år fortfarande inte lyckats helt. Så tipset härmed vidarebefordrat.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #62 skrivet: 22 mar-15 kl 22:49 »
Jag skulle vilja höra mer om den norska metoden. Fler som provat? Långtidsverkan?
Det är väl så att vanliga sniglar, skogssnigel till exempel, inte äter död mördarsnigel? Rätta mig gärna om det är fel men hittills verkar det stämma hos mig. Har aldrig sett en svart snigel äta bland de bruna i resterna av en trampad snigel.
Isåfall är det väl bara mördarsniglarna som faller för knepet att beta dödisar med nematoder och det vore ju fint.

Mina tomater äter de allt. I krukor uppe på lastpallar. Öste aska runt krukorna och det höll dem borta ett tag åtminstone.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

daniel70

• Gotland
« Svar #63 skrivet: 22 mar-15 kl 23:11 »
Har haft myskankor i 4 år och knappt sett en snigel sedan dess. Tricket är dock mängden.. har ca 8 vuxna ankor och runt 30 ällingar varje år. De dammsuger gården..

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #64 skrivet: 09 maj-15 kl 14:41 »
Är det ok att ha mördarsniglar i sluten kompost???

20%bonde

• Uppland
« Svar #65 skrivet: 07 jun-15 kl 23:37 »
Jag testar just en kombo av Christina G:s nematododling och den norska metoden (typ).
Jag beställde en sats nematoder och försöker föröka dem. Verkar gå bra i en tjock välling av ströbröd och vatten (nästan gröt har jag, och ytan myllrar av minimaskar efter nån vecka, min fru tycker det är vansinnigt äckligt).

Jag har vattnat med nematoder på några ställen på gården och tycker att det är mindre sniglar där.
Jag har en bunke med tätt lock som står under en låg altan (mörkt och fuktigt), i den har jag jord/gegga med nematoder i. och insamlade sniglar.
Varannan kväll eller så tar jag ett gäng smittade sniglar, klipper sönder dem och sprider ut samtidigt som jag samlar nya till min "ebolacontainer".
Har inte bekämpat överallt ännu, och på de ställen jag inte smittat sniglar har vi massor nu, så jag är försiktigt optimistisk.

Återkommer med vidare resultat.

20%bonde

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 17 aug-15 kl 11:56 »
Uppdatering:
Jag är rätt säker på att jag inte lyckades föröka nematoderna, utan bara kläcka de ägg jag fick. De går tydligen igenom flera stadier, som jag inte kan tänka mej att jag fick till i ströbrödsburkarna.

Eventuellt fick jag till förökning i de lådor jag använde för att smitta dom, men jag vet inte. Vi har haft massa sniglar den här sommaren, så min försommarbekämpning var långt ifrån tillräcklig. Jag vet inte hur det hade varit om jag inte gjort nåt, men är överens med mej själv om att det inte var värt besväret.
Jag kliver på dom när jag går förbi istället, det är mycket enklare.

Min långsiktiga plan är att våra nykläckta kycklingar (maskinkläckta, präglade på oss) ska uppfostras att snaska i sig sniglar (det låter väl som en failsafe plan?).

Hursomhelst, jag kom inte fram till nån mirakelmetod tyvärr.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #67 skrivet: 22 aug-15 kl 21:11 »
Jag fick panik i början av sommaren när det var sniglar precis överallt och de förstörde mina grönsaksplantor. Köpte några ankor. Och är nu i den absurda situationen att jag går runt hos grannar och letar sniglar, här är de slut sedan länge.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tännlappen

• -
« Svar #68 skrivet: 22 aug-15 kl 22:40 »
 :D ...Man har ju läst och sett dom som haft ofantliga mängder med spanska sniglar men som sagt där har det varit rätt skräpigt på tomten milt uttryckt...Liksom att marken varit levande  :o ...Parkerar man sin bil där och har t.ex lockande växter i bilen ja då kryper dom väl upp på bilen och därmed drabbas man själv  (:) .Har man liksom en trädgård fullbelamrad av allehanda bråte så är det ju svårt att sätta in moteld eftersom sniglarna har perfekta gömställen. Själv tänker jag inte lägga en endaste krona på köp av bekämpningsmedel...priset är rena hånet...Har man lockande växter så är det bättre att ersätta dom med mindre smakliga...Verkar som dom spanska får energikickar av dom smakliga växterna och därmed massförökar dom sig... Billigare med höns och ankor...Hålla skräp borta...Ha komposten under kontroll...Finns klipp på tuben där en person matar sina höns med stora spanska sniglar...även sett ankor i action...Frigående höns borde vara effektiva predatorer på mindre spanska s , är väl inte så slemmiga då...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 22 aug-15 kl 23:02 »
Har haft myskankor i 4 år och knappt sett en snigel sedan dess. Tricket är dock mängden.. har ca 8 vuxna ankor och runt 30 ällingar varje år. De dammsuger gården..

Rätt likt vår situation. Till och med vinbergssnäckorna ryker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser