Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 29322 gånger)

occasional

• Västergötland
SV: Mördarsniglar
« Svar #40 skrivet: 02 jul-12 kl 23:38 »
Har också mängder med sniglar. Trampar ihjäl alla jag kommer åt men orkar inte plocka upp dem längre, de får hellre kalasa på sina kompisar än mina växter dessutom. Har inte så mycket odlingar, vi har renoverat på huset och först nu börjat med trädgården så det är i liten skala än så länge. Jag har inte hittat några sniglar i mina odlingslådor ännu fast där växer, rädisor, morot, sallad, dill, persilja och sockerärtor. Hoppas de inte hittat dit ännu, de har så mycket annan grönska de kan festa på.

Jag har hört att man kan sätta en 90-gradig vinkel ut från kanten på odlingslådan så kan de itne krypa i. De kan inte krypa upp och ner tydligen. Vet inte om det fungerar men funderar på att testa med att sätta en sån när vi bygger de varaktiga lådorna. Någon som testat som vet? Sen tänker jag ha grus runt lådorna för att de inte ska finnas nåt gräs de kan gömma sig i.

Om man har odlingslådor typ pallkragar så läste jag nånstans att man kan sätta på tunn rostfri tråd på utsidan runt pallkragarna. Man lägger två slingor parallelt med 2 cm avstånd emellan dom. På ena tråden kopplar man på ett 12 v. elstängsel-aggregat och den andra tråden jordar man med ett järnspett, typ grillpinne e.dyl. När de klibbiga krypen krälar över båda trådarna så får dom sig en elstöt så dom krullar ihop sig o faller ned på marken. Man kan parallellkoppla många odlingslådor på ett aggregat.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #41 skrivet: 03 jul-12 kl 19:21 »
Jag sätter bara 12 V mellan trådarna. Räcker till resultatet du beskriver.

Har även funderingar på att spika fast vinkeljärn runt odlingsbäddarna, den typen man använder för att förstärka hörn på gipsväggar. Tror det blir kostnadseffektivt.

Tännlappen

• -
« Svar #42 skrivet: 06 jul-12 kl 00:15 »
igelkotten verkar vara den effektivaste jägaren, kanske skulle starta uppfödning?!
Javisst ska man ta hjälp av igelkotten...rasslar gott taggarna när dom går och smaskar...såg själv igelkottspillning på ett ställe vid jordkällaren där jag iakttagit åkersnigel...

Tännlappen

• -
« Svar #43 skrivet: 12 jul-12 kl 19:46 »
 :o ...Nu börjar dom bruna sniglarna närma sig...hoppas det är brun skogssnigel  :D ...

Tännlappen

• -
« Svar #44 skrivet: 14 jul-12 kl 00:53 »
...Undersökt..kollat sniglarna...längd ca 5 till 7 cm...gillar att klättra i träd..rikligt antal...är som vampyrer gillar inte sol  :o ...börjat med trädvård...öppna upp lite....finns även i komposten...ej dödat några..verkar vara ett riktigt snigelår,skakar man på potatisplantorna så drisser det bara ner små åkersniglar...   

Tännlappen

• -
« Svar #45 skrivet: 19 jul-12 kl 01:03 »
...Kollat sniglarna noga...finns ingen typ röd rand som man sett på bilder av spansk snigel...verkar som röjning gett en synnerligen god effekt...får hålla koll..sitta still i båten...ha is i magen...inte förhasta sig...simma lugnt... :D....

Jenova

• Halland
« Svar #46 skrivet: 19 jul-12 kl 03:33 »
För ett tag sedan lade jag in några bilder på mina objudna gäster i trädgården, i min egen snigeltråd.
Igår tog jag denna bild kl. 20:00 (när de börjar krypa fram) vid mitt ena källarfönster. Jag har inte arrangerat eller flyttat dit dem.
Riktigt så tätt är det inte i övriga trädgården, där brukar det vara ca 1-2dm mellan dem. Dagtid kanske det är några meter mellan dem. Om de inte äter på sina döda kompisar, då ligger det mellan 10-15 st på varje död snigel. De klättrar på husväggen ända upp till balkongen.
Trodde väl aldrig att jag skulle längta efter vintern mitt i sommaren. >:D

Jag ringde faktiskt till ANTICIMEX förra veckan och frågade om de kunde hjälpa. Jag berättade hur illa det är och att de klättrar på husväggen, att jag dödar ca 1000/dag, jag hittar dem uppe i fruktträden, inne i stallet, inne i källaren och överallt ute. De hade aldrig hört talas om något liknande men tyvärr så hade de inget medel mot sniglar. :(

Efter att ha läst lite här, så ser jag att fler har det lika illa som jag. Tänkte att det kanske vore bra om fler ringde t.ex. ANTICIMEX och frågade, så de får reda på att det är många som har det näst intill outhärdligt. De kan i sin tur kan larma vidare att behovet är stort. Eller att de ser en ny marknad och försöker hitta något hjälpmedel. Nöden är ju uppfinningarnas moder.
Hoppas kan man ju alltid. :-\
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #47 skrivet: 19 jul-12 kl 03:40 »
Åh Jenova så äckligt  :'(

Grävling käkar snigel som godis så man kanske ska omvärdera deras värde lite  ???
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #48 skrivet: 20 jul-12 kl 00:15 »
Usch vad många. Ja är det så där tätt med dom är det inget kul. Här har det väl varit hälften ungefär, men det räcker till. Man kan inte gå nånstans utan att det klafsar  :-\ Både bruna o beiga och svarta ...

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

FM

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 20 jul-12 kl 00:47 »
Oj men usch Jenova  :o urk det där såg inte skoj ut   :-\

Här har det inte vart farligt tidigare år, men nu har de anlänt... I hästhagarna blir dom ihjältrampade, ankorna patrulerar nära huset i rabatter o så. Men vissa delar där är dom många många fler o det inte svårt att räkna ut att om de får härja fritt är dom snart dubbelt upp.

Glad för alla djur som tuggar i sig dom. Visste ej att grävling åt dem. Har sett grävling här i närheten, har aldrig haft o göra med en problemgrävling så vet inte riktigt vad dom ställer till med.

Hoppas det blir bättre för dig Jenova o ni andra som har superprob...

MVH / FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #50 skrivet: 20 jul-12 kl 00:57 »
Glad för alla djur som tuggar i sig dom. Visste ej att grävling åt dem. Har sett grävling här i närheten, har aldrig haft o göra med en problemgrävling så vet inte riktigt vad dom ställer till med.
Nej, ingen aning om hur det egentligen är med grävling. Vet att de är hårda att köra på  ::) Men sen tror jag inte de är mycket mer sugna på bråk än man själv (kanske man ska vara rädd om småhundarna, oklart, men jag har blivit varnad).

Grannen hade en på tomten häromnatten som gick runt i mörkret och högljutt mumsade i sig dem på löpande band. Det är min enda källa, men det känns inte som något just en uppfunnit själv :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Tännlappen

• -
« Svar #51 skrivet: 20 jul-12 kl 15:06 »
...Grävling får räknas till nyttodjuren,käkar även trådgårdslarver...hobbyjägare jagar den bara för sitt nöjes skull. Såg bilderna från M-sniglarna i källarfönstret  :o ... själv aldrig sett så mycket snigel som i år bara myllrar...gick förbi grannen sent igår....såg en stor svart kanske M-snigel som gled som en ål in till grannen,kanske från grannen alla sniglar kommer  :D ...Själv slyar jag på...tror mig hittat en kläck-kammare..en stor grenklyka nära marken...nog alltid fuktigt där...Röd gräsklippare moit M-sniglar...kanske får man skaffa röda mördarhandskar  :o..för att bekämpa M-sniglarna eller vad det är.. ännu inte mördat någon...

Rödskägg

• Småland
« Svar #52 skrivet: 21 jul-12 kl 08:53 »
Jaha ännu en tråd att ge upp för att Tännlappen dykt upp. Att hobbyjägare bara jagar grävling för sitt nöjes skull är bara för mycket, säg det till dem som fåt grunder underminerade av grävling.
Det kan ju vara så att en del vilda djur inte hör hemma i människans kulturmiljöer och vice versa iof. Ursäkta trådkapningen men jag tror jag ska lägga ner det här med alternativ igen och gå ut och lustmörda skator i stället. Fast det är klart det verkar ju vara ok med sniglar, bara vi hade några.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

anders50

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 jul-12 kl 09:34 »
Jag har inga sniglar här, men har hört andra som lägger ut järnsulfat, (inte järnfosfat) medel mot mossa, som sniglarna inte trivs med.
Någon som testat?

tinna.m

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 21 jul-12 kl 10:33 »
Jag har inga sniglar här, men har hört andra som lägger ut järnsulfat, (inte järnfosfat) medel mot mossa, som sniglarna inte trivs med.
Någon som testat?
Jag testade ifjor, strödde ut här och var. Växterna fick brännskador... Ska ställa ut i åtlar, åtlerkommer med resultat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tännlappen

• -
« Svar #55 skrivet: 22 jul-12 kl 01:53 »
...Snackas mycket om M-sniglar..undrar om åkersnigeln ligger så långt efter när det gäller skador...Varit ute med ficklampan i mörkret  :o.. Hmmm....såg taggmonstret  :o... som smaskade ljudligt  :o ...Såg pantersnigel vid brunnen,ska vara harmlös...brun snigel ännu inte misstänkt för att vara M-snigel...verkar vara harmlös...Undrar hur ung-M-arna-sniglar ser ut...har vita små sniglar som verkar mycket hungriga..,rör sig mycket energiskt,lite brunt tycker jag på huvudet...kanske ung-M-are-snigel  :o ... kör med röd maskin som bekämpning av grässtrån......försvårar miljön för M-arna...

Gröna tummen

• Värmland
« Svar #56 skrivet: 24 jul-12 kl 10:23 »
Hemma hos mig själv har jag inga mördisar, men min delsbo har otroligt mycket. Så jag testade att göra en ölfälla i två kvällar i rad. Mums tyckte sniglarna! Kväll nr 3 var det så tomt att vi faktiskt kunde gå från bilen till trappen utan att halka på någon sliskig typ!

I hans trädgård finns egentligen inte så mycket att äta för dem, utan de blir fantastiskt glada om man råkar trampa ihjäl någon av deras kompisar.

MEN jag funderar på att ha en liten pallodling för köks örter i hans trädgård. Men då tror jag att jag ska sätta på kopparplåt eller koppartråd på kanterna, för det gillar inte slugsen....... >:D
Tar man en dag i taget, blir besvikelserna få

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #57 skrivet: 24 jul-12 kl 21:20 »
Tännlappen, du har nog rätt. Jag tror folk säger "Mördarsnigel" oavsett vilken art det är frågan om. Jag ser ingen skillnad, bara färgen. Men det lär ju finnas hybrider redan i landet. Åkersnigel och andra landsplågor ligger nog inte sent efter  :-X

Här är en länk med bilder o. info från Göteborgs Naturhistoriska Museum:
http://www.gnm.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=58521

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #58 skrivet: 29 jul-12 kl 09:52 »
Tännlappen, du har nog rätt. Jag tror folk säger "Mördarsnigel" oavsett vilken art det är frågan om. Jag ser ingen skillnad, bara färgen. Men det lär ju finnas hybrider redan i landet. Åkersnigel och andra landsplågor ligger nog inte sent efter  :-X

Här är en länk med bilder o. info från Göteborgs Naturhistoriska Museum:
http://www.gnm.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=58521

MvH
Christina G
Jäpp...flesta snigelsorter mördas nog urskiljningslöst med mördarhandskar  :o ...Sedan om folk mördar sniglarna,om rätt sort...nya kommer in i landet hela tiden,tror inte importstopp finns av växter.Blir som glasmästarens pojke....Blombutikerna säljer väl snigelgift,plus nya plantor på löpande band  :o Här odlar man Spansk Skogssnigel i forskningssyfte...http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/artiklar/vart_liv_snigel.html

tinna.m

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 10 jan-13 kl 19:32 »
Här är svaret: -Skaffa broilers!  :D
jag har köpt daggamla ross flera gånger, bara goda erfarenheter. Jag fodrar med rätt så mycket majs, korn, vete o havre. Här får de bli ca 4 mån, då väger de 4 kg, urtagna o klara för ugnen. Jag tror det viktigaste är att de har stora ytor att röra sig på, De kutar runt o käkar mördarsniglar som galningar! De är roliga o blir väldigt lätt tama.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser