Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oroliga tackor?  (läst 2664 gånger)

hustran

oroliga tackor?
« skrivet: 24 jun-12 kl 00:34 »
Vi lät inte betäcka våra tackor förra året,pga. sjukdom i fam. Jag ser nu att tackorna är väldigt oroliga......klumpar ihop sig och ser allmänt vimsiga ut.Är nu orolig själv att ngt. rovdjur oroar dem eller är det normalt att de blir så otroligt vimsiga och" tighta"när de inte har lamm? Ser också att de har färgat väldigt i ansiktena,borde inte gjort det förrän till hösten,eller? Vi har Gutar.   ??? ??? ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: oroliga tackor?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 09:12 »
Verkar som något skrämt dom ,rovdjur ,hundar el tvåbenade...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Nemi

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-12 kl 09:24 »
Mina tjejer är inte betäckta (endast en har haft lammungar tidigare, har sin ettåriga tös kvar hos sig), men de är absolut inte vimsiga eller oroliga - snarare helt tvärtom. Så generellt tror jag inte att det ska påverka, men jag har ju inte så lång erfarenhet.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 25 jun-12 kl 10:08 »
När mina gutar börjar bli lite oroliga så är det för att de tycker det är dags att byta hage. De är mycket tydliga med det och jag brukar följa deras vilja trots att jag tycker att det finns bete kvar. Kan det vara något sådant hos dina?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hustran

« Svar #4 skrivet: 25 jun-12 kl 15:22 »
jag bytte hage men det hjälpte inte ett dugg.Snarare verkar de vilja tillbaka till den andra. Lika oroliga eller i alla fall annorlunda än förut, i bägge hagarna.De pockar på min uppmärksamhet så fort jag visar mig men skriker i alla fall inte. Jag får så dåligt samvete av att inte förstå vad de vill. :(

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jun-12 kl 16:01 »
Kan de ha börjat brunsta??
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hustran

« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 16:32 »
Ja,jösses så kan det vara,med tanke på att de är väldigt "färggranna" i ansiktet. (bedåra baggen).

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jun-12 kl 23:21 »
Ja in med en bagge så får du supertidiga vinterlamm ;D Fast det kanske inte är så bra när det inte finns något bete ::)

William Beebe

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 26 jun-12 kl 23:54 »
Varför detta mänskliga tänkandet.. Så är jag så måste du också vara... Djur är djur
Nej.. Det har ingen betydelse för lammen i detta fall gutar om dom har ungar eller inte.. De är en myt som mycket när de gäller våra får

Väder vind mörker eller många oros moment med främmat folk som börjar vara på gården eller en orolig tacka räcker för att gruppen ska bli orolig. en tacka kan ha blivit skrämd och jagar upp hela gruppen eller så har hela gruppen blivit skrämd av rovdjur. Det är du som måste leta orsak på plats. för dina djur försöker säga dig något. Dom är kloka

Jag hade tagit djuren till en plats där jag vet dom känner sig trygga kanske i vinter stallet på natten och varit med dom en stund på dagen i sin sommarhage
Du skriver att du inte betäckt pga sjukdom  då har du heller kanske inte varit i flocken på samma vis som tidigare..Något har du förändrat   ???
Ta de som en heder ....Dina Gutar saknar dig som ledare men vet du ingen gute är
       MvH Cokett
« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 23:57 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

hustran

« Svar #9 skrivet: 27 jun-12 kl 09:36 »
För mig är det helt nytt  att de överhuvudtaget går i flock. Övriga år så har det varit nästan omöjligt att hitta alla,med sina lamm. De är vana vid vår vallhund så hon har fått söka bra för att hitta de som "gömmer sig" med sina lamm.Nu går de alldeles nära huset och borde känna sig trygga. Vi "umgås" nästan dagligen för de är väldigt tama och kontaktsökande. Kanske är det betet som ju har blivit väldigt blött och förvuxet och inte så gott för Gutar. Jag inser också att "djur är djur" så här förmänskligas inte fö. Har man haft djur i snart 40år,hundar, kor,grisar,hästar,höns,ankor och får så tror jag att jag ser naturligt på dessa. I vanliga fall med flera djur,(med lamm)  så brukar vi flytta var 3dje dag men nu så tycker jag de gott kan knapra på det förvuxna. :)

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 10:08 »
Vi tog inte heller lamm i år men våra är hur harmoniska som helst, om de tycker betet är dåligt bräker de uppfodrande. Varje dag återkommer de till sitt vindskjul efter att gått runt i hagen och betat.  Skogshagen är 1,5-2 hektar stor med sly uppväxt så man ser dem inte annars. Är det dåligt väder klämmer ligger de inne tillsammans annars ligger de utspridda och idisslar. Jag har en ungräv som springer här men den verkar inte oroat några av djuren. Vildsvinens härjningar i närheten brukar dock oroa hästarna vid skymningstid, hästarna hör dem då flocken passerar i skogen bredvid hästhagen och börjar då markera med hovarna och frusta högt. Nästa dag ser man tydliga spår att de har passerat på viltstigen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser