Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja/såtor  (läst 2768 gånger)

trassla

• Gäst
Hässja/såtor
« skrivet: 23 jun-12 kl 17:06 »
Jag tänkte mig på att försöka hässja eller såta höt. Har aldrig gjort detta förrut (med bortsett från för några år sedan, då min hyresvärd skulle visa mig, men han kunde inte, för såtan sjönk för varje dag som gick , tills inget var kvar). Jag undrar nu om de finns någon här inne som vet hur man gör, och kan beskriva steg för steg, (tänk på att jag är helt nybörjare), både hur man gör vid hässjningen och såtningen.

Nina W

• Värmland
SV: Hässja/såtor
« Svar #1 skrivet: 23 jun-12 kl 18:05 »
Inte så lætt att førklara skriftligt... Men jag har hæshat hø uppe på mitt førældrahem. Vet du før det førsta hur norrlændska hærshor ser ut? Som ett minst två meter høgt stora A med kryss i toppen och medans A har en pinne så har hærshan fyra... En støtta ska det vara också så att den kan stå. Och så behøver du trovor, en massa trovor att lægga hø på. Innan du hæshar ska du strænga och vænda det med høvændaren så att det ær halvtorrt. Och om det ær rætt bløtt så får du hærsha tunnt och ær det rætt torrt så kan du hærsha tjockare... Jag tycker det ær enklast med gammeldags høgaffel med bara två sprøt. Rulla ihop en løs korv och hæng øver hærshan. Och en till och en till... Det ær svettigt.... Man lægger tjockare med hø nedtill och tunnare upptill. Bættre kan jag inte førklara det. Men kanske finns det någon som mig på bygden som har gjort det...
« Senast ändrad: 25 jun-12 kl 00:06 av Nina W »

Tord_Lj

• Gäst
SV: Hässja/såtor
« Svar #2 skrivet: 23 jun-12 kl 18:43 »
Kanske så här?

Sitter själv och studerar nu när jag skall slå ängen:
Hässja - Wikipedia

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser