Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Infektion i näbb-gipa och öga????  (läst 2112 gånger)

MagnusL

• Skåne
Infektion i näbb-gipa och öga????
« skrivet: 21 jun-12 kl 22:57 »
Har läst flera andra trådar här om ögoninfektion hos gäss men inte något som på vår gåshanne.
Jag gjorde misstaget att ha hönsvatten-automater för gässlingarna och tre fick ögoninfektioner. Nu har vi gett dom spannar med vatten, bytt ofta och tvättat med koksaltlösning och alla utom den största lugnaste hannen har blivit bra. Till honom har vi fått antibiotika men det verkar inte ens hjälpa det, tvärtom. Nu har han både ett öga som är svullet och igenmurat och mörk skorpa och sprickor i 'mungipan'.
Andra här nämner ögoninfektioner men är infektioner mot näbbet vanliga då med? (första gången vi har gäss och har inte hittat någon info om det). Det suger för han är såklart den vi vill ha kvar för avel. Bör vi nacka eller finns det hopp?
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Infektion i näbb-gipa och öga????
« Svar #1 skrivet: 21 jun-12 kl 23:52 »
Var det en veterinär som kan fjäderfä som skrev ut? De ska ha någon specialantibiotika mot typ skallösa bakterier, om jag minns rätt.

Infektionen kan, om den inte hävs, spridas in i skallbenet och in i hjärnan. Oftast kan man häva den med bara rent vatten, men går inte det behöver man rätt antibiotika. Eller så slaktar man. Har man gett antibiotika så äter man såklart inte upp den, är den obehandlad så kan man äta den, väl tillagad, om gåsen inte har sekundöra problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagnusL

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jun-12 kl 00:04 »
Tack för svaret Caroline, men är det ingen som sett just det med samtidig infektion i hudvecken i näbben (som med blivit av med det)?
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 jun-12 kl 00:08 »
Inte så allvarligt som det verkar vara på din gås, men jag hade det för något år sedan på en gås. När infekterad tårvätska rinner ner för huvudet, så kan det lätt skapa sekundära infektioner, gärna vid näbben där fukt gör miljön trevlig om man är bakterie.

Antibiotikan hjälpte, det är därför jag vet att det skulle vara någon specialantibiotika, den vanliga är helt verkningslös i detta fallet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-12 kl 09:58 »
... Jag gjorde misstaget att ha hönsvatten-automater för gässlingarna och tre fick ögoninfektioner... 

Ursäkta en löjlig fråga men jag bara måste.
Är ny på det här med gäss och fick  hem mina "Lantgäss med hätta" för snart 2 v sedan. De var då 5 v gamla och kläckta i maskin, mao ingen mor närvarande.

Fick tag i en vatten automat, röd botten med en vit "hink" upp o ner. Tror detta är en ganska vanlig modell dock köpte jag den på lokala Lantmännen.
Edit. sån häringa

Så frågan är om jag gjort ett gigantiskt misstag (ögoninfektion) då denna vatten automat säkert är till för "höns"?!
Har inte hittat några speciella automater för gäss / gässlingar...
Vill gärna inte ha spannar då de skitar ner lite väl i öppet vatten...
« Senast ändrad: 24 jun-12 kl 10:21 av Ullaredsgården »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 jun-12 kl 11:10 »
De måste ha öppet vatten, typ i en spann, så att de kan doppa huvudet, annars får de problem med ögonen. Simfåglar behöver kunna doppa huvud och då framför allt ögonen, i rent vatten varje dag. Det är bara att ha en diskborste vid deras vattenkar, och tömma ut och diska av snabbt dagligen. Efter någon vecka så behöver man diska mer noga.

Tyvärr är det en massa slabbande med vatten när man har ankor och gäss, men det går inte att komma ifrån, vill man inte hålla på med vattenslabb får man välja att inte ha ankor och gäss.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-12 kl 12:09 »
Tack för det svaret.

Som tur är har jag nog gjort rätt ändå från början.
Har en gammal "kattlåda" med löstagbar kant som är fylld med vatten för deras tvätt & puts.
Spann funkar inte här...

De doppar huvudet och älskar det, tack vare kanten så håller sig vattnet på rätt sida kanten.

PS Deras ögon ser fina ut och de är så vita så. Underbara djur som har lätt att lära och är riktiga personligheter! DS

De första 30 sek...
Gäss på utflykt - YouTube

Edit. Hur f-n bäddar man in?
« Senast ändrad: 24 jun-12 kl 12:13 av Ullaredsgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Petra Rodriguez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser