Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av det ni "mockar" bort?  (läst 2397 gånger)

PiaW

• Ebias
Vad gör ni av det ni "mockar" bort?
« skrivet: 24 nov-06 kl 13:24 »
Jag är ganska ny på det här med kaniner och undrar över var ni som inte har bondgård gör av allt strö mm som ni städar bort? När man har kutterspån, kan man väl inte kompostera det?
Är det något annat som är bättre som strö och suger lika bra men de inte får gula tassar av?
Det går ju inte heller att elda.

Skald

• Västergötland
Re:Vad gör ni av det ni "mockar" bort?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-06 kl 13:38 »
Kompostering funkar om man har möjlighet, dock inte i "allmäna" komposter i hyreshus och liknande, då kan det bli lite liv..

Testa torv som strö, det suger bra osv men ser såklart lite trist ut (mörkbrunt) och kan damma en del..

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 nov-06 kl 14:37 »
Jag är ganska ny på det här med kaniner och undrar över var ni som inte har bondgård gör av allt strö mm som ni städar bort? När man har kutterspån, kan man väl inte kompostera det?
Är det något annat som är bättre som strö och suger lika bra men de inte får gula tassar av?
Det går ju inte heller att elda.

Klart att du ska komposter skiten !!! Spån är utmärkt i komposten men det tar lite längre tid att bryta ner än torv t.ex.

PiaW

• Ebias
« Svar #3 skrivet: 24 nov-06 kl 17:44 »
Något förslag på hur komposteringen i stor mängd ska gå till och hur lång tid det kan ta?

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: 24 nov-06 kl 19:46 »
Har en gödselstack där allt hamnar
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 24 nov-06 kl 22:23 »
Hej
Jag använde spån innan men slutade med det just för att det tar så lång tid att bryta ner. Jag bor i ett villasamhälle med grannar nära inpå så någon gödselstack kan jag inte ha för luktens skull. Jag använder numera halm. Det tycker jag fungerar jättebra och kaninerna tycker om det också. Jag odlar rätt så mycket i min trädgård och har alltid en plätt som vilar. Där lägger jag allt som jag mockar bort och vänder ner det med en gång i jorden. Så fort en plätt är färdigskördad börjar jag om där.

Det blir en fantastisk jord, grönsakerna växer så det knakar. Idag var jag ute och skördade lök, svartrötter, morötter och purjolök. Helt otroligt att det fortfarande går att skörda grönsaker här i Skåne.

När det är minusgrader lägger jag bara gödseln på jorden. Det luktar ju inte när det fryser och så gräver jag bara ner det när det töar.

mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 25 nov-06 kl 03:44 »
jag brukar hämta gödslet hos folk och  ridhus torka det sedan pelletera det för att sedan sälja det till dem! om det inte hamnar direkt på vallen

koka kaffe på skiten
Betyder det att du har en pelletsfabrik/pelletsmaskin?
Vet kunderna vad du har för råvara?
En kamrat har haft problem med slaggbildning när han köpt pellets från vissa tillverkare, har dina kunder fått liknande problem?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #7 skrivet: 25 nov-06 kl 15:11 »
ok, tack för info.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 dec-06 kl 13:32 »
Om Du har halm som strö, är det ju bra då spån kan leda till irriterad hud hos honan och ungarna. Späda ungar kan få fula sår som genom bakterietillväxt t o m kan döda dem. :'(  Detta gäller särskilt spån från barrträd!

Halmströet kan du ta och kasta in till hönsen om Du har sådana. De älskar att sprätta i detta och hittar både tappat foder och insekter i detta. Efter en vecka krattar Du ihop ströet på nytt, som nu fått en ordentlig kvävetillsatts och multnar mycket snabbt i en kompost eller blandat med jord direkt i grönsakslandet. Väljer Du det senare kan det var idé att täcka den aktuella jorden med en pressening.
Då vinner Du både att näringen inte lakas ur ochatt du minskar ogräset i landet.
Kanninerna jag har lägger gärna gösseln på ett ställe i burarna. Där har jag ett stort fat med kanter som jag enkelt kan tömma direkt i varmkomposten så bränner ev parasiter bort. När den bränt är den fin och go för tomater och pumpa! :)  

Varför inte kompostera och packetera i säckar, för att sedan sälja/byta bort till de som odlar grönsaker?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser