Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor angående ankor! NYBÖRJARE, TACKSAM FÖR SVAR!  (läst 6144 gånger)

Bissje

• Ångermanland
Hallåj!
Har ett par frågor om ankor.  ::)
Tänkte skaffa mig två stycken och vet inte riktigt hur mycket som helst om dom.
Har läst lite på internet men tänkte om det finns något "proffs" här inne som kan klura ut lite svar på mina frågor.
Skulle bli superglad då!  ;D

1. Måste dom ha en damm? Eller räcker det med en ganska stor balja som dom kan vara i?
2. Vad äter dom för foder? Får inte riktigt till något vettigt svar när jag söker på google.
3. Hur stort ska två ankor ha för att det inte ska vara för litet? Utrymme är inget besvär!  :)
4. Halm, hö, spån? Vad är bäst underlag?
5. Kan man ha dom i samma rum som höns eller är det som med kaniner, dåligt damm något osv osv?

Kommer inte på så många fler vettiga frågor nu, men kommer väl på fler inom kort.
Vore toppen om någon kan försöka svara på mina halvdumma frågor!  ;)
Är man nybörjare så är man!

Tack på förhand  o:)
Den som inte griper sin chans kommer att grubbla över den hela livet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor angående ankor! NYBÖRJARE, TACKSAM FÖR SVAR!
« Svar #1 skrivet: 20 jun-12 kl 07:20 »
Alla är vi nybörjare i början  ;).

Det finns massor av bra info här på alternativ, om du läser hansboken och trådarna under anktavlan.
1. Måste dom ha en damm? Eller räcker det med en ganska stor balja som dom kan vara i?
2. Vad äter dom för foder? Får inte riktigt till något vettigt svar när jag söker på google.
3. Hur stort ska två ankor ha för att det inte ska vara för litet? Utrymme är inget besvär!  :)
5. Kan man ha dom i samma rum som höns eller är det som med kaniner, dåligt damm något osv osv?
1. Nej. De skitar ner mycket i vattnet, så en balja som går att tömma och rengöra är bättre tycker jag.
2. Ungefär samma som höns. Startfoder som ällingar, sedan gradvis spannmål. Vete är bäst för växande fjäderfä. Jag ger mina i princip enbart vete på vintern, ev lite allfoder om det är mycket snö så att de inte hittar annat att peta i sig. Till värpande fåglar ger jag lite värpkoncentrat och resten vete. Fri tillgång på snäckskal till värpande djur.
3. Du ska helst ha minst två honor och en hane, annars kan honan bli för mycket parad. Vill man inte ha ällingar utan bara äta äggen så kan man ha två honor. De får vara max 4 ankor per kvadratmeter inne om de har tillgång till utevistelse. De är bara inne på natten, så jag har bara litet hus och istället stor uteyta till dem, det är viktigare att de har stort ute tycker jag. Minst ca 100 kvadratmeter ute till 3 ankor tycker jag.
4. Torv eller spån på golvet, halm eller hö i redet. Vattnet serveras ute så att de inte väter ner ströbädden direkt.
5. Kaniner bör man inte ha i samma utrymme som fjäderfä pga dammet. Man kan ha ankor och höns tillsammans, många har det, men det är inte tillåtet, eftersom vissa sjukdomar kan smitta dem emellan. Dessutom vill höns ha det torrt, och ankor skitar ner och slabbar med vattnet. Jag tycker att de ska ha vars ett hus, men kan dela utegård.

Ankor behöver bara ett enkelt oisolerat hus om man bor i södra halvan av Sverige, det viktigaste är att huset är rovdjurssäkert. De ska vallas in varje kväll, annars är risken stor att man förlorar sina djur till räven. Titta under Media här på alternativ, jag har lagt ut bilder på mina ankhus, de kanske kan ge några idéer på hur man kan bygga.

Läs vidare bland trådarna på anktavlan, och ställ fler frågor efterhand som de kommer upp. Ankor är fantastiska, fast de skitar ner en hel del. Ankägg är väldigt gott, löskokt ankägg till frukost är en delikatess som man står sig länge på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 20 jun-12 kl 07:23 »
Flikar in med att jag inte gillade spån. Jag tyckte att det dammade och att vissa fick problem med ögonen.
Jag använde då inte spån som säljs i butiker. Den kanske dammar mindre.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Bissje

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-12 kl 19:08 »
Tusen tack för att det finns folk som tar sig tid att svara! :)
Skulle köpa två stycken idag, men de hade blivit sålda.
Är väldigt intresserad av tysk lantanka (med toffs på huvudet?) men verkar inte finnas här i närheten.
Någon som vet av ankuppfödare i närheten av Sundsvall/Härnösand?
Vet inte vart man ska leta för att hitta ankparadiset, haha :)

Bissje

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 20:05 »
Såg nu att det inte är tysk lantanka, kan komma från alla möjliga raser.
Kejsarankor, dom verkade ha en tofs?
Är ute efter höns med tofs för jag fastnade för dom totalt :)
Om det inte finns i närheten, får man då skicka med posten/bussgods i lådor med luft tillgång osv osv?
Har mycket frågor, känns som väldigt dumma och konstiga frågor men vore toppen med svar.
Riktigt svårt att hitta uppfödare här i närheten!  :(

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 20 jun-12 kl 21:22 »
Du får inte skicka levande djur. Däremot så finns det en transporttråd här inne på alternativ där användare skriver vilka turer de åker så de kan ta med sig djur /passagerare.  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Bissje

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 21:43 »
Åhå! :D
Då kanske man ska kika där om någon skulle kunna ta med sig 2-3 ankor om dom ska förbi Härnösand/Sundsvall. :-)
Vore verkligen toppen de då man själv inte är ute och snurrar så himla mycket.
Är ju trots allt väldigt långt till de som säljer ankor, söker som bara den på google om ankor och uppfödare osv.
Kanske skulle vara något att föda upp några ankor och sälja här uppe eftersom det verkar lurigt att få tag på några i närheten :-)

Om det är någon som känner eller vet av någon som har ankor så vore det bra att få hemsida eller mail, vad som helst :)

Bissje

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-12 kl 12:49 »
Förresten!
Vart hittar jag den tråden med transport?  :)

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jun-12 kl 13:52 »
Citat från: Bissje

1. Det går bra med balja.
2. Mina får krossat korn + krossat havre till det matrester, jag undviker värpfoder och vete. Mer mat när det är kallt.
3. Det går bra att ha två ankor, hona + hanne. Ett par kvadrat inne och kanske 10-15 ute är ok.
4. Det går bra med vilket strö som helst, halm, hö, spån eller torv.
5. Ja det går bra att ha dem i samma rum som kaniner.

Flemming

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jun-12 kl 22:55 »
Förresten!
Vart hittar jag den tråden med transport?  :)

Transporttråden
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110632.0
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Bissje

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 07:57 »
När börjar ankor bli könsmogna?
Hur långt tid tar det innan det kommer små ällingar? :)

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #11 skrivet: 27 jun-12 kl 08:16 »
De börjar lägga ägg på våren, året efter de föds. En del börjar redan under vintern, det beror lite på hur kraftigt foder man ger dom och hur varmt man har dom. Dom flesta är alltså mellan 8-10 månader då dom börjar.
Sedan ruvar inte alla och en del ruvar först när dom är två år gamla, och ibland äldre.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Squig

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jun-12 kl 08:23 »
Ruvningsperioden är ca 28-35 dagar beroende på ras. Ällingarna klarar inte kyla, så de ska kläckas fram när vädret ute är vettigt. Samma sak på hösten; kläcks de för sent kan de ha svårt att få hela fjäderdräkten innan vintern kommer.
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 08:30 av Squig »
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Squig

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 jun-12 kl 08:25 »
 I
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 08:31 av Squig »
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 27 jun-12 kl 15:14 »
Läser tråden med intresse. Vill gärna ha några trevliga ankor - som äter mördarsniglar.

Titta under Media här på alternativ, jag har lagt ut bilder på mina ankhus, de kanske kan ge några idéer på hur man kan bygga.

Vart hittar jag Media??

Bissje

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 27 jun-12 kl 15:38 »
Alla tips och råd om hur saker och ting är byggt osv tas mer än gärna emot!
Håller på att bygga till ankorna inomhus för tillfället, och tänkte att dom skulle få gå lös på gården.
Är det något man ska tänka på extra mycket? Reden, utevistelse osv?
 Alla tips är av intresse!  

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 27 jun-12 kl 15:49 »
Vart hittar jag Media??

Längst upp under alternativ.nu-loggan.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=227

Detta är mina mer avancerade hus, med hönshus på övervåningen och gås/ankhus på bottenvåningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bissje

• Ångermanland
Tips & råd om ankor - ALLAS ÅSIKTER BEHÖVS!
« Svar #17 skrivet: 28 jun-12 kl 13:59 »
Får snart hem ankor och behöver alla tips och råd som finns! :)

Tips om skötsel, reden/små hus, mat, ja alla tips och råd som rör ankor.
Vill ha allas åsikter om vad som funkar för dom och vad som inte funkar.
Hellre för mycket information än för lite :) Bilder uppskattas på hur det ser ut hos era ankor!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 29 jun-12 kl 07:57 »
Den information du söker finns redan i andra trådar här på alternativ. Kolla lite på dem, och ställ gärna följdfrågor sedan.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 29 jun-12 kl 21:29 »
Längst upp under alternativ.nu-loggan.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=227

Detta är mina mer avancerade hus, med hönshus på övervåningen och gås/ankhus på bottenvåningen.

Tack! Det ser jättefint ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser