Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  salt getmjölk  (läst 6968 gånger)

trassla

• Gäst
salt getmjölk
« skrivet: 18 jun-12 kl 11:54 »
En av mina getter har fått mjölk, och vi har börjat mjölka henne (hon har inte fått någon killing sedan förra året, och hon är ej heller dräktig). De har ätit sly ute, och hö inne i stallet( för se de skall de ha, enligt deras mening). Hon är inte varm på juverna, och mjölken har inte några klumpar, luktar dåligt mm. Men den är väldigt salt, vadär det för fel?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: salt getmjölk
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 14:41 »
Försök få tag på CMT eller ta råd av nån som kan om mastiter.  Salt smak är  ett av flera symptom på en eventuell mastit.  Om du ändå tänker mjölka henne, så se till att få ut varje liten gnutta så ofta som möjligt - om det växer bakterier i mjölken så kan du lyckas spola ur dem på det sättet.  Om de har satt sig fast i juvervävnaden är det värre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 16:16 »
CMT (californian mastitis test) kan köpas på din lokala bonnabutik, eller lånas av närbelägen mjölkbonde, om det finns såna exotiska figurer i din närhet. Alla mastiter (juverinflammationer) ger inte yttre, kännbara symtom, bra att du är observant på mjölkens smak!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 19:26 »
Enligt min erfarenhet skall mjölken från getter inte smaka salt.  Bra att Du är uppmärksam även distriktsveterenärstationer har dessa tester och kan i regel även analysera blodprov från geten för att spåra ev  eller trolig infektion.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 22:32 »
Nu kommer ett >:D dum kommentar. Den envisa geten låter si inte alltid mjölkas. Vi har tagit ett prov, men det visade inget, men mjölken är riktigt salt, nästan som om man hält ner ett helt saltkar, men detta märks inte av när man t ex har stuvat makaroner :-[. Jag tänkte att jag ändå får mjölka ur henne, men den förbas.... geten släpper bara till när hon tjäner för det. Kan sitta i nästan en timma ibland, men släppa till någon mjölk, aldrig i livet verkar hon tänka när hon tittar på mig. Ibland br, när hon vill, då släpper hon till när jag sjunger, är det någon hon inte tycker om släpper hon inte en droppe, för att i nästa stund vid en populär visa, kan hon släppa 5 dl ur ena juvret på en gång. Jag luggar henne inte, jag mjölkar henne på samma sätt hela tiden, sjunger favoritvisor :-[, men släppa  mjölken, inte en chans.  Jag blir galen på denna get. Jag har även försökt att prata psykologi med henne, men då ser hon förnärmad ut. Än är jag inte gråhårig, men denna get, hon kommer att ge mig en hel del gråa hår.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 20 jun-12 kl 23:01 »
Lilla dumskalle där!  Om nu matte gör sig besväret att försöka hjälpa dig, så ska du väl inte streta emot, korkhuvud!  :P

Det är ju möjligt att det rör sig om mjölk som stått i juvret och blivit gammal, utan infektion.  Men om hon nu äter gott grönt gräs, så lär hon inte sina just nu.

Komplettera sångerna med ett "getkorsord"?  Klappa och smeka en stund före mjölkning?  Eftersom hon inte fött i år, så är förstås digivningshormonerna inte igång.

Klart att man kan hoppas att hon klarar sig ändå, och "bara" hålla koll.  Men lite nervöst känns det för mig att skriva så.

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-12 kl 15:23 »
Kära Trollmor, här fjäskas det ordentligt vill jag lova. Det både klappas, kelas, pussas, och ges godis. Har henne helt lös, för hon står helt stilla när jag "försöker" att mjölka henne. Ibland undrar jag om det inte är lite åsnegener i henne, för jag brukar jämföra henne med en åsan :-\. Det verkar som om antingen hennes barn eller barnbarn diar henne, för ibland är ena juvern mindre, men det kanske är så, när de bildar mjök av sig själva. Jag vill passa på att önska er alla här inne en riktigt trevlig midsommar!

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jun-12 kl 22:20 »
Fjäska på, det har du igen i framtiden!  :D  Men om mjölken smakar salt, oavsett orsak, hur kan då någon killing vilja ha den?  Har du möjlighet att smyga på dem, och komma på dem på bar gärning, så du vet?  Om en killing suger, så är ju hela problemet löst!  Den håller undan, så att inte många bassilusker har en chans.

arivle

• Halland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 22:59 »
Hur har det gått? :)  Har samma mysterium här med min get...
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jun-12 kl 23:16 »
En till med "jungfrumjölk" alltså?

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-12 kl 00:45 »
Jag lägger mig i här också!  ;D
För min gamla "jungfruget" har också salt mjölk!
Nu mjölkas hon visserligen inte regelbundet eftersom hon inte satt något ordentligt juver varken i år, eller de senaste 2 åren (och har aldrig haft killing heller). Det finns visserligen lite mjölk att klämma ur, men det rör sig bara om litegrann. Det är bara lite mjölk i ena juverhalvan, tutten får plats i en liten kupad hand, och i den andra juverhalvan är det helt tomt på mjölk (tror det var den sidan hon fick mastiten för många år sen). Men juverhalvan som innehåller mjölk är fortfarande väldigt mycket mindre än på den tiden då hon gav rikligt med välsmakande mjölk.
Men hursomhelst, senast jag klämde ur några droppar ur juvret så smakade det rejält salt! Inte ett dugg gott.. jag förstod inte heller varför mjölken var så salt. Men vet att jag hört att mjölk kan smaka som "sinmjölk" och tänkte att det kanske var därför den smakade så salt? Nån som känner till hur "sinmjölk" ska smaka?

trassla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jul-12 kl 11:13 »
Hippievagnen, här är alla välkomna att lägga sig i :D. Jag mjölkar henne, men det blir inte något godare. Använder mjölken till redningar mm. Hon har inte ont av detta, och jag tänkte kanske att det smakade salt eftersom ,det inte är en normal bildning av mjölk. Jag menar att när hon hade killing, då kom ju alla hormoner som gjorde att mjölken skulle vara där, men nu när hon inte har någon, kanske mjölken ska smaka salt. När jag läser vad det står, låter det dumt, men skit samma ::).

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-12 kl 11:32 »
Det kan nog vara så som du säger Trassla.  ::)

Hur mycket mjölk får du ut per dag ungefär?

Jag har en teori om att mjölken smakar salt därför att mjölkproduktionen inte satt igång ordentligt alternativt, håller på att sina. När min get var fullmjölkande - dvs man fick ut 1-2 liter om dagen - så smakade mjölken bra. Saltsmaken verkar hänga ihop med att produktionen av mjölk inte kommit igång ordentligt. (alternativt mastit?)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jul-12 kl 11:44 »
Kan sitta i nästan en timma ibland, men släppa till någon mjölk, aldrig i livet verkar hon tänka när hon tittar på mig. Ibland br, när hon vill, då släpper hon till när jag sjunger, är det någon hon inte tycker om släpper hon inte en droppe, för att i nästa stund vid en populär visa, kan hon släppa 5 dl ur ena juvret på en gång. Jag luggar henne inte, jag mjölkar henne på samma sätt hela tiden, sjunger favoritvisor :-[, men släppa  mjölken, inte en chans.  Jag blir galen på denna get. Jag har även försökt att prata psykologi med henne, men då ser hon förnärmad ut.

;D ;D ;D Tack Trassla för denna roliga läsning! Du får sluta psykpratet med geten om hon blir förnärmad och sjung bara sådana visor som hon gillar ;D! Varför mjölken är salt vet jag inte om geten inte visar tecken på mastit, men har lärt mig någonstans någon gång att getmjölken inte ska smaka salt. Kan nog vara så som Hippievagnen skriver. Men då slipper man salta lika mycket vid matlagningen.....  ;)!
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 11:48 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 01 jul-12 kl 15:54 »
Jo, "sinmjölk" och mjölk som "stått länge i juvret" smakar dåligt.  Men det kan ju vara en mastit på gång ändå, så en undersökning av mjölken är lämplig, plus att man ser till att tömma juvret varje gång man mjölkar.  För att förebygga problem.

Grattis alla som får mjölk från sina getter utan att få bekymren att göra sig av med övertaliga killingar!  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jul-12 kl 16:37 »
Grattis alla som får mjölk från sina getter utan att få bekymren att göra sig av med övertaliga killingar!  ;)

.... eller att med hjärtat i halsgropen behöva leta efter små rymlingar i skogen.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 jul-12 kl 16:48 »

... eller bekymret med: bock, förlossning och allt som kan gå fel i samband med detta! ;)

Jag blev nyfiken nu, så jag har precis smakat på den lilla skvätten (2 dl) mjölk som min get har gått runt med i ena juverhalvan ett tag nu. Denna gången smakade den INTE salt! (däremot förra årets mjölk smakade salt) :) Men den var inte lika välsmakande och söt som den brukade vara när hon gav mycket mjölk. Kvaliteten på mjölken har väl, som du skriver Trollmor, att göra med hur länge den förvarats i juvret, m.a.o hur "färsk" den är... och kanske vad djuret äter för foder, och eventuella bakterier. Mastit kan ju fortfarande finnas även om tydliga symptom saknas....

Förresten så kan det vara lika bra att köpa hem såna här "testplattor" som man själv kan kontrollera celltal hemma. Kan vara bra att ha, och nu blev jag nyfiken på att kontrollera mjölken...
Men... Var köper man sådant? Vad kallas det? Och hur funkar det?

trassla

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 jul-12 kl 17:39 »
Jag får mjölkat ur ungefär 5 dl varje gång. Testplattorna + medlet kan man köpa på granngården, eller skicka efter hemifrån.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 01 jul-12 kl 22:06 »
Trassla gäst, fast hon skrivit idag?  Vad är nu detta??

(Ja, ja, OT, men jag fick just syn på det.)

arivle

• Halland
« Svar #19 skrivet: 01 jul-12 kl 22:21 »
Ja en till med jungfrumjölk ;) Hon ger nästan 1 liter per dag och i början smakade den ganska salt men nu när vi kommit i gång med att mjölka regelbundet så verkar det salta minska, för den är bara lite salt nu.

Och en annan undring - kan vuxna getter dricka getmjölk? Våran fick smak på detta och verkade älska det.  ???
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser