Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kostar det?  (läst 12112 gånger)

tanja

  • Gäst
vad kostar det?
« skrivet: 14 maj-04 kl 11:04 »
Hej,
jag ar en 30-arig tjej som funderar pa att smita ifran ekorrhjulet o starta om "fran borjan". Min drom ar att i sa mycket som mojligt vara sjalvforsorjande eller idka byteshandel med sant jag inte kan sjalv (alt leva pa sma inkomster fran garden).

Mitt problem ar att jag for tillfallet bor i Scotland och har valdigt dalig koll pa vad det kostar att bo i Sverige. Jag har sparat tillrackligt att jag kommer kunna kopa ett hus med lite mark och fortfarande vara skuldfri. Men sen? Vilka avgifter kommer man inte ifran? Vad bor jag rakna med att jag minst maste ha per manad for att overleva om an med modesta krav?

Tacksam for all hjalp jag kan fa!

tanja

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-04 kl 16:38 »
Ar det _ingen_ som laser har som bor i eget hus eller ar sjalvforsorjande som kan svara pa mina fragor??

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:vad kostar det?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-04 kl 18:46 »
Eftersom ingen svarat gissar jag mig till lite siffror. Allt beror på olika omständigheter men ta siffrorna som en fingervisning.

Försäkring på hus 900/år och uppåt (beror på olika saker)
Sopphämtning (svårt att undvika) beror på vilken komun du bor i och vilken typ av töming.
El ca 400/kvartal i fast avgift + Kwh pris
Tfn. 125/mån i fast avgift + samtal

Säkert något jag glömt.
Sen är det ju bra att ha lite kapital som man kan använda när något går sönder/renoveras m.m.

Var i Sverige siktar du på att köpa hus då?
/Attis

tanja

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-04 kl 23:35 »
Hej,
tack sa jattemycket for hjalpen. Det ar en borjan iaf :) Jag siktar pa att hitta ett boende i Varmland/Dalarna/Halsingland beroende pa vad som finns till forsaljning nar jag val bestammer mig att sla till.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:vad kostar det?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-04 kl 15:26 »
Kom på en sak som kostar, fastighetsskatt. Har tyvärr inga siffror o tror att det har blivit nån ändring på sistonde, nån som vet?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:vad kostar det?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-04 kl 19:17 »
Fastighetsskatten beror på standarden på huset och läget..nästan en omöjlig fråga att svara på vad den blir, havs- eller sjötomt höjer skatten, kakel i badrum och kök -, isolerglas i fönstren, miljövänlig uppvärmning likaså.., genomsnittspriserna för senste årens sålda fastigheter inom kommunen påverkar också..
Jag bor i ett litet hus med elvärme, annvänder vedspisen som hjälp, har septitank men även utedass, eget vatten..
Betalar ca 1000 kr i månaden för elen (fasta och rörliga priser), ca 4000 kr/ året för tömning av septitank (minst 1000 kr året obligatoriskt i min kommun oavsett om man har tank eller ej...), sophämtningen är ca 500 kr om året, om man själv lämnar det mesta till återvinning..,

Bor man vid en enskild väg kan det tillkomma vägföreningsavgifter..

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:vad kostar det?
« Svar #6 skrivet: 30 maj-04 kl 01:03 »
Har inte fastighetsskatten att göra med taxeringsvärdet? Så att man den vägen kan räkna ut hur mkt skatt man ska betala?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

ymareth

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-04 kl 14:19 »
Bor inte i hus själv men kom på lite som kan kosta:

Vatten, min bror har kommunalt sådant som kostar visst mycket per kubikmeter om jag minns rätt. Har man inte kommunalt sådant så kostar det nog lite att få det kollat och godkänt. (har noll koll på detta dock)

Uppvärming bör man nog kanske titta lite på, både vad ved kostar och hur mycket som går åt samt hur mycket det kostar att isolera. Iaf kanske titta på en generell siffra på hur mycket det kostar att isolera 10kvm vind eller liknande.

Även någon beräkning på transportkostnader kan kanske vara en idé.

Vissa saker kan man nog behöva köpa ändå, kan kanske vara en idé att kolla vad socker, mjöl, salt, jäst och liknande kostar.

Kankske. Vad vet jag?  ;) Hoppas att det har hjälpt lite iaf. :D


Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:vad kostar det?
« Svar #8 skrivet: 30 maj-04 kl 23:46 »
Jag läste om tester på vattenkvalitet för ett tag sedan o dom uppgifter om priser som jag såg då låg på en tusinlapp ungefär. Kanske man behöver skaffa ett reningsfilter till vattnet, eller så måste man renovera evt brunn, det kan vara en sak som man behöver ha med i beräkningen.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:vad kostar det?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-04 kl 23:10 »
Jag tror inte man kan planera sitt liv så exakt, särskilt inte om man aldrig har haft ett hus innan, känner till vilken standard man trivs med / kan tänka sig etc... Om man ska överleva som alternativare är det nog viktigt att kunna våga kasta sig ut och tänka att "det ordnar sig". Å sen ser man hur det går och anpassar sig därefter...

Men det kanske kan vara en god idé ändå att försöka få fakta om saker och ting...  Själv har jag levt väldigt primitivt i många år, men ändå haft kostnader på över 2000 kr / månad.   Fråga mig inte vad pengarna tar vägen, men det är mycket busspengar, mat (framförallt sån lyxmat man inte kan odla själv som sojabitar, ketchup, smör (om man inte har kor då) , olivolja, godis,  sojasås...) ibland byggmaterial, verktyg...   ska man ha bil tillkommer några tusen per månad... det har jag haft tillfälligt ibland men det lönar sig knappast om man ska klara sig i skogen.

Ovanstående kostnad är beräknad på att bostaden är i princip köpt och betald, eller alternativt mycket låg hyra. Eget vatten kostar vanligtvis inget. Varmvatten och annt lyx kostar säkert pengar, men det har jag aldrig haft.   När jag var i New Delhi köpte jag vattenfilter för 7 kronor. Dessa fungerar utmärkt för att rena dricksvatten med. (Fast resan tillkommer ju då - ca 6000 kr, inte konstigt pengarna går åt!)

Uppvärmning av bostaden är ofta en stor kostnad, om man inte eldar med ved eller har någon annan billig energikälla (Solfångare kanske?) Jag brukar elda med ved som jag huggit själv eller ibland köpt. Köper man ved kan det kosta mellan 2000-5000 kr/år för en liten stuga. För 2000 kr får man snåla rejält och ha det ganska kallt. Elvärme är många gånger dyrare om inte huset är superväl isolerat.

« Senast ändrad: 06 jun-04 kl 23:18 av yehala »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vad kostar det?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-04 kl 11:47 »
Kan inte låta bli att reflektera lite. Men till att börja med så vill jag poängtera att jag inte vill komma med pekpinnar.

Sophämtningen kan man förhandla bort, eller i alla fall minska ner till kanske 4 ggr. per år. Kanske inte på en gång men efter ett år då sopgubbarna bara skakat ur lite spindelväv ur sopsäcken varje vecka så går det nog bra. Till morsan så skickade dom en elak kontrollant som snokade i bodarna, efter vart hon hade "gömt" alla sina sopor :-) Dom hittade så klart inga.

El och värme har varit det vi kunnat göra mest åt. Vi eldar hela vintern och har ingen varmvattensberedare som står och drar ström. Bytte ut alla glödlampor mot lågenergilampor. Efter denna vintern så fick vi BETALT av elbolaget för att vi förbrukat så lite. Elspisen samlar damm hela vintern så länge vedspisen brinner. Ved har kostat 2000-2700 per år, men då har den varit färdighuggen då jag är pensionär och inte alltid orkar. Jag nöjeshugger lite vid sidan om för att pinnarna bättre ska passa i spisen sen :-)

Vi är två personer, 3 km från bussen och 5 km till affären och ingen bil. Cyklar och går året om till bussen. Gör matlista och beställer hem maten. Hemkörningen från ICA är gratis, ätligt "ogräs" likaså. Matlistan eliminerar impulsköp. Mat, hygienartiklar ja allt för mellan 1000-1300 per månad, delat på två pers. Jag storköper bönor och andra torrvaror på orientlivsen om jag är i stan. Dom har ofta fint utbud i lösvikt eller uppmätt på påse billigt, och variationen är det inget fel på. Och så titta och jämför alla priser!!! Ketchup kan man koka själv och till pålägg gör man goda vegopastejer till dom hembakta mackorna. Och vet ni, nu skämms jag nästan.....men det är hemskt praktiskt och verkar inte kosta så mkt. med bakmaskin. Laddar den två ggr. i veckan. Har knådat själv innan, men det klarar inte mina fingrar längre.

Den stora utgiften är sambons busskort, men den klarar vi oss inte utan och det är säkert avsevärst mindre än vad bil skulle kosta. 800:-/mån.

Jag har mina bin, och honung är hårdvaluta för att byta till sig potatis, morötter, transporter och tjänster o.s.v.

Men som sagt, el och värme är det vi märkt man kan göra mest åt. En tröja, sockor och ett par tofflor avlastar det kontot en del. På andra plats kommer maten. Där finns mkt. att göra. Men alla kommer säkert på sina egna knep till slut. Det är nog tänkandet som är viktigast.......

Under eken

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #11 skrivet: 01 sep-04 kl 21:59 »
Hej Tanja,
har du flyttat ännu? Jag såg en liten billig gård här i Dalarna - 3 ha åker och 6 ha skog - i byn Larsarvet ca 15km nordväst om Falun. Fast du behöver nog vara lite händig...Finns på www.konsult.lrf.se

blaze

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #12 skrivet: 05 okt-04 kl 21:02 »
Hej
Hittade en hästgård i jämtland.
24ha,18haskog.
pris ca 450000.
den finns på www.konsult.irf.se
Lycka till. :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vad kostar det?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-05 kl 09:52 »
Betalar en jordbruksfastighet fastighetskatt?

Allt hänger väl på vilket livsmönster man har, det går att leva rikt på 4 tusen i månaden, och fattigt med det tredubbla.
Du hade ju pengar till att köpa fastigheten, finns det gott om ved,
så blir driften låg. Sedan är det bra att vara händig eller ha en sån i huset. En betald liten gård på landet, ger ett billigare och bättre liv än en liten lägenhet i förorten.

En kalkyl måste göras för varje objekt, priset på gården kontra driftskostnader och renoveringskrav.

Inget nytt projekt är problemfritt och allt i framtiden kan inte förutspås, var man än lever.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grumphy

  • Gäst
Re:vad kostar det?
« Svar #14 skrivet: 22 sep-05 kl 16:01 »
Hej !

Läste tråden lite hastigt,

Fastighetsskatten är 1,5% av taxeringsvärdet på fastigheten.

Sen om man behöver låna så sker detta med s.k. pantbrev som utfärdas av tingsrätten och de ska ha 2% på pantbeloppet.

Soptömning har redan nämts, beror lite på kommun vad man tillåts för avtal m.m.

Tömning av avlopsbrun/latrin tillkommer ca 500 spänn/år om jag minsrätt.

El ca 300kr för nätpremerationen plus ca 16öre/kWh sedan kommer ju kostnaden för själva elen uppe på det.

telefån 125 kr för telia abonemang plus samtalskostnaden, sattsa på mobil med betalkort om du kan.

Försäkring broende på bolag och storlek på huset och vilket typ av försälring man önskar 500 - och uppåt.

lycka till !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, alfhild, gizmookvack

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser