Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallon land tips tack..  (läst 4186 gånger)

Mrsmad

• Småland
Hallon land tips tack..
« skrivet: 17 jun-12 kl 16:01 »
Jag håller på att göra mig ett litet hallon land. Jag har grävt landet och blandat i lite hästgödsel för näring och lite "fluff" i jorden. Men sen har jag lite funderingar..fick ett gäng små rotskott av en bekant som står planterade i kruka. Dom är helt ny uppgrävda så hur gör jag med dom?? Ska jag sätta dom direkt i landet eller bör dom få stå kvar och rota sig lite i kruka? Ska jag ens använda sådana skott?? det är en blandning mellan vanliga hallon och hösthallon och jag vet ej vad som är vad?? Kanske gör man bättre i att starta en ny hallon odling med sorter jag vet vad det är?? Behöver sådana skott klippas något,dom har svartnat lite i bladen nu på några dar men ser relativt pigga ut. Som sagt lite tips kan ju vara bra innan jag sätter ner några hallon i jorden för jag räknar med att jag har dom där sen om dom tar sig. Bör jag gräva ner någon sorts barriär i kanterna på landen så jag inte får skott i gångarna och grannens åker??

??? ??? Linda

kurt

SV: Hallon land tips tack..
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 17:00 »
Nackdelen med att sätta skotten du fick av en bekant är att de med allra största sannolikhet är smittade av virus, det blir de flesta hallonplanteringar efter några år. Virusinfektionen sätter ned skörden något.

Vill du ändå ta hand om dem, så är det bara att plantera dem direkt och vattna.

Mrsmad

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 21:09 »
Nackdelen med att sätta skotten du fick av en bekant är att de med allra största sannolikhet är smittade av virus, det blir de flesta hallonplanteringar efter några år. Virusinfektionen sätter ned skörden något.

Vill du ändå ta hand om dem, så är det bara att plantera dem direkt och vattna.

Vad är det för virus dom kan få ?? Fast om alla hallon får det med tiden så har det väl inte så stor betydelse om man köper plantor eller inte,då står man ju ändå där om några år med virus =(

kurt

« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 04:12 »
Man talar om hallonmosaikvirus (med det är i sig minst 4 olika virus), de sprids från vilda hallon via de insekter som angriper hallon. Så har man vilda hallon i närheten (inom 500m avstånd!), så kommer man ändå till sist få virsussmittan:

http://pub.epsilon.slu.se/5687/1/nilsson_t_110210_7.pdf
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/utan_serietitel_slu/UST91-1/UST91-1AD.HTM

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 maj-14 kl 09:41 »
Bara ett litet tips.... :D
Sätt hösthallon, det är mycket enklare. Du klipper av allt!!!!!!på hösten, slipper jobbig gallring och minimerar smittor! De bär på årsskotten och du slipper oftast även mask efter som de blommor lite senare än sommarhallon. Du kan ju odla jordgubbar och njuta av deras säsong, när den är slut så börjar hösthallonen! De ger hallon långt in på hösten! Mycket längre säsong än sommarhallonen. Fyll frysen med rårörda hallon och njut hela vintern till glass!!! Smoothies, pannkaka, ......  ;D

kurt

« Svar #5 skrivet: 02 maj-14 kl 11:07 »
Kirsten Jensen, trädgårdsrådgivare för länsstyrelsen  i Västra Götaland har sammanställd odlingskompendier för flera olika bär. När det gäller hallon så konstaterar hon att:

"En tredje möjlighet är att odla hösthallon, som bär frukt på årsskotten. Tyvärr kommer en stor del av skörden på dessa hallon så sent på hösten att bären förstörs av höstvädret, om inte plantorna skyddas mot regn och frost av t.ex. växthus, tunnel eller åtminstone ett regntak. Detta gäller speciellt om odlingsplatsen ligger i odlingszon III eller kallare"

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/publikationer/2013/Pages/2013-87.aspx

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser