Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus  (läst 3027 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
växthus
« skrivet: 16 jun-12 kl 16:32 »
Jag fick till min glädje ramen till ett växthus. Tyvärr var alla glas rutor trasiga.
Är det billigare å köpa ett nytt växthus eller finns det andra alternativ till glas. Nått som tål vintern här uppe i norr?

masa

• -
SV: växthus
« Svar #1 skrivet: 16 jun-12 kl 17:03 »
Kanalplast är tåligare för rörelser i växthusstommen (t.ex. sättningar pga tjäle) än glas. Plasten isolerar bättre än glas, ljuset blir inte lika skarpt som i glashus. Skivorna är väldigt lätta och mycket slagtåliga.

Nackdelen är priset.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 23:37 »
Det billigaste alternativet som funkar är att köpa byggplast och klä växthuset med det. Det är inte snyggt men priset blir desto lägre än med glas eller kanalplast

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

hallonblå

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 08:03 »
hade samma problem, gjorde en enkel lösning köpte plast på rulle ( LIKNAR SOPSÄCKS PLAST) sen tejpade jag med silvertejp, otroligt fult o lär rasa till vintern men funkar helt ok =P

Carelisa

• Norrbotten
    • Hantverkstan
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 22:29 »

Ungefär samma dilemma som jag brottats med i veckan, alla mina glas var inte trasiga, däremot ungefär hälften av dom!!!
Men jag tog rätt på alla glas ändå, och lyckades, med silvertejp sammanfoga alla trasiga glas UTOM till takluckesektionen,
sen var en del glas ersatta av kanalplast och dom gick ju att använda till att börja med.
Nu behöver bara köpa 2 nya glas á 60:-/st hos vår lokala glasmästare, vilket jag givetvis är glad över!
Inte det snyggaste växthuset men jag slapp byggplasten och får komplettera vartefter plånboken tillåter...
Lycka till  :)

carlmike

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-12 kl 15:18 »
Vill man ha verklig nytta med växthus och bor i norr så är kanal plast att föredra. Jag har både glas och kanalplast samt isolerar med bubbelplast på våren.
Jag kam plantera utsättnings blommor sallad mm redan i början på mars. Jag har då extra tillskott av värme. Större problem är just värme. På sommaren kan ett
växthus bli väldigt otrivsamt för gurkor och tomater som helst vill ha runt 24.25 grader. En rejäl ventilation. Själv har en stor dator fläkt kopplad till en 10 watt solcell
som byter luften flera gånger per timme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser