Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnötsträd  (läst 3618 gånger)

PeGe

• Jämtland
Valnötsträd
« skrivet: 16 jun-12 kl 12:21 »
Läste precis att det finns valnötsträd som är härdiga till zon 5. Någon som vet var man kan köpa dessa? Vi bor förvisso i zon 6, men här växer saker som max klarar zon 4, så jag skulle gärna vilja testa. Växterna kan ju trots allt inte läsa...  ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Valnötsträd
« Svar #1 skrivet: 16 jun-12 kl 21:32 »
Mandchurisk valnöt är helt klart den härdigaste av alla valnötter. Jag har sett träd eller mer rättare sagt stora buskar upp till norra Jämtland. Valnötsplantan är känslig de första två åren efter sådd så det är lämpligt att ha den inomhus de första två vintrarna innan man sätter ut dem. Manchurisk valnöt sätter små beska nötter som jag tycker inte är människoföda. 

Vill du testa med en godare valnöt så bör du försöka få tag i svart valnöt Juglans nigra som är härdigare än vanlig valnöt men inte lika härdig som mandchurisk valnöt. Svart valnöt får stora svårskalade nötter som är relativt goda
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser