Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motverka liljebaggar?  (läst 2861 gånger)

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
Motverka liljebaggar?
« skrivet: 15 jun-12 kl 07:16 »
Vet inte om det hamnar rätt här...verkar inte vara så att man ska diskutera bara trädgård och dess blommor eller så har jag missat den platsen..  :-\

Hur eller hur...
Varje gång jag kommer upp till stugan tar jag min pinne(som permanent nu står och väntar på mig)och går en runda och fipsar till alla liljor. Och det är många.  Vet ännu inte vad det är för några, känner bara igen Krolliljorna och det gamla beståndet är de enda som baggarna inte ger sig på. Bara dom yngre plantorna.  Jag pinnar mest på dom som har blomknoppar eftersom jag inte vill att dom ska bli helt uppätna och jag inte får veta vad det är för något!!

Har hittat ett par tips här; spruta med såpvatten som enl ts inte funkade och så ett med att ha tabasco blandat med vatten. Det tänkte jag testa om jag bara kommer ihåg att köpa det!!! Men finns det inget annat att spruta på??
För jag klämmer under inga omständigheter ihjäl dom!!! Sådant klarar jag inte av.  Jag skulle kanske tänka mig att samla ihop dom i en burk och...öh..glömma eller släppa ut någon annnanstans.  Alla bruna och leopardiga sniglar hystar jag bara över till hästhagen för jag kan itne ta död på dom heller.   :-X
--------------------------------------
http://

Rödskägg

• Småland
SV: Motverka liljebaggar?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 07:31 »
Menar du att du bara slår till lijorna så liljebaggarna trillar ned? Syftet med det?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 08:13 »
Dom är oftast inte så många till antalet, så att samla in dom kan göra stor skillnad. Stoppa dom i en burk och lämna över problemet till nån som fixart det? (har du hört de kan "pipa"?)
När du petar på grenarna låter dom sig ramla till marken - deras överlevnadsstrategi. Men det försenar dom bara 10 minuter eller nåt - så det är rätt meningslöst.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 08:34 »
Jo...det är väl såklart rätt meningslöst att bara slå ner dom...men...njae...jag vet inte...tänker väl kanske att dom ska tröttna på att ge sig upp!  ;D
Men det får bli att samla ihop dom i en burk för vidare öden!
Och jo...det var nog i tabascotråden jag läste om pipen vilket gör det ännu svårare att ens tänka tanken på att klämma ihjäl dom!!!
--------------------------------------
http://

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser