Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla kirskål?  (läst 5213 gånger)

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
Odla kirskål?
« skrivet: 14 jun-12 kl 23:51 »
Jag tycker kirskål är så vackert, dessutom väldigt bra i fågelvoljärer eftersom de är så tåligt. Det växer upp som f*n på våren, fåglarna äter upp det under sommaren, sen växer det upp lika fort igen tills nästa vår.
Vi har lite kirskål en bit från gården. Är det bara att gräva upp och plantera någonstans så sprider det sig själv?
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

Missann

• Skåne
SV: Odla kirskål?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 00:24 »
Hemma hos mig sprider den sig kopiöst om man får minsta rotbit med vid flytt av växter.
Har fått PROBLEM i en rabatt som var fri från kirskål tidigare.

Det är ju bara att prova. Kostar dig inget mer än svetten när du resar de som spridit sig för bra.  ;D
Fast enligt allemansrätten får man väl inte gräva upp växter hur som helst, eller...

Bo

« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 06:40 »
Man sprider inte kirskål uppsåtligt. Bor man ensligt är det bara sig själv och sina efterkommande man skadar men har man grannar, drar man olycka över dem också.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 07:03 »
har du inte kirskål på tomt eller trädgård så för guds skull plantera inte in den. det är det värsta ogräs man kan ha och är närmast outrotligt.den sprider sig inte bara med rotskott utan frösår sig villigt,sprider sig snabbt och kväver det mesta som är lägre.
håller med om att det kan synas vackert och det växer onekligen villigt men......  ulf

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 07:09 »
Men den är bra som marktäckare och ger ett frodigt och friskt intryck

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 07:43 »
det är sant och den är onekligen vacker när den blömmar men vill man sedan anlägga rabatt eller odling där kirskål växer har man ett jäkla jobb framför sig.
har man inte kirskål på tomten,flytta inte in den.
den kan vara vacker i ett lövträdsparti men den kväver i stort sett all annan lägre växtlighet
 har själv en tomt som var helt igenväxt med kirs när jag för 30 år sedan köpte den,nu slåss jag fortfarande med den och som det ser ut kommer den att vinna. grannarna har gett upp och omgivande lövskog är helt invaderad.
alternativet är en gräsmatta som klippes  eller vildtomt med träd( detta gillar inte kommunen,ovårdat)
rabatter är svårt och woodlandspartier är bara att glömma,har provat men man kan inte avsätta den tiden som krävs för att hålla tillbaka kirsen. Ulf

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 08:10 »
När jag köpte mit hus fanns två rabatter som var svårt invaderade med kirskål. Jag räddade det som räddas kunde (gjorde rötterna på detta helt rena och planterade över i en räddningsrabatt). Sen la jag ner de infekterade rabatterna. På en täckte jag med kasserade masonitskivor. Ovanpå skivorna byggde vi en sandlåda åt sonen. Efter 5-6 år hade han växt ur sandlådan och den var murken och jag tog bort sandlåda och masonit. Sen sprutade det upp... kirskål.  Sedan dess har jag klippt gräs på ytan, lika ofta som en Svenssongräsmatta i ca 5 år och.... det är fortfarande huvudsakligen kirskål som växer där.
Förutom att vara värre på att konkurrera än nåt annat så inget annat kan vinna och att ha rötter som kan gro bara det finns en liten liten rotsmula så frösår de sig och fröna har jättelång grobarhet.
Så: Bor du utan grannar, vet att du 100% säkert alldirg kommer vilja odla något annat än kriskål, och att det är ok att framtida husköpare/barn inte ehller kommer kunna odla utan en sjuhelsikes evighetskamp (jobb jobb jobb jobb..) så sätt kirskål  :-X ;D 

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 23:34 »
Jag har kirskål i min trädgård och den blommar fint för tillfället. Om du vill så kan jag samla frö till dig senare i år
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Orango4j2

• -
Odla kirskål?
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 02:37 »
Kirskål går att få bort om man djupgräver på hösten med grep. Har själv gjort det flera gånger. Men man måste gå igenom jorden flera gånger med grepen och plockar bort alla rotbitar. Det går bara man gräver minst 40 centimeter ner. Kör aldrig med jordfräs där det växer kvickrot eller kirskål. Då hugger man bara upp rötterna så att den kommer ännu starkare sedan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser