Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommande potatis?  (läst 21265 gånger)

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
Blommande potatis?
« skrivet: 12 jun-12 kl 21:49 »
Såg idag att min sena potatis har blommor på sig? Trodde inte de blommade förrän man ska skörda, men det kanske är annorlunda med sen potatis?

Det är både Asterix och Blue Bell som har satt blommor?

anders50

• Gäst
SV: Blommande potatis?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 22:02 »
Nädå...de blommar innan man ska skörda!  Men det är tidigt tycker jag?  Särskilt för Asterix. Blue Bell känner jag inte till.
Men du har väl kupat ordentligt flera gånger?   ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 22:03 »
Inte när man "ska" skörda, utan när det börjar vara lönt att kika efter om pärerna blivit så stora att man kan börja ta.

Cees

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 22:19 »
Såg idag att min sena potatis har blommor på sig? Trodde inte de blommade förrän man ska skörda, men det kanske är annorlunda med sen potatis?

Det är både Asterix och Blue Bell som har satt blommor?

Oj ja det va verkligen tidigt! Men hur har du fått dem så stora redan?  :o

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 07:33 »
Oj ja det va verkligen tidigt! Men hur har du fått dem så stora redan?  :o

Jag vet, jättetidigt! Men det är det jag tycker är konstigt... De borde inte vara klara alls. Jag tror inte heller att de är klara..

Anders: Jag har kupat dem.

Min fråga är väll egentligen, fortsätter de växa och bli större även efter de blommat? Jag har som sagt mycket svårt att tro att de är klara redan..

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 07:36 »
De fortsätter att växa till blasten vissnar, och det har inget direkt samband med när dom blommar.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 08:31 »
...det var alltså inte bara jag som var otålig i våras när asterixen skulle ner i jorden  ;) hade mina i växthus i början när det var kallt på natten, å nu blommar dom och är fina, lagom te midsommar skulle jag tippa  ;D

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 09:30 »
De fortsätter att växa till blasten vissnar, och det har inget direkt samband med när dom blommar.

Kanon, då får de helt enkelt fortsätta och växa så länge blasten bär:)

hustran

« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 08:52 »
jag har 2 potatissorter men hittar inte ngr. knoppar ens på min sparrispotatis........blommar alla sorter,eller?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 18 jun-12 kl 08:54 »
Såvitt jag vet blommar alla sorter, men inte samtidigt. Mina tidigaste har blomknoppar nu, så snart kan jag börja skörda de första minipotatisarna.  :D De andra blommar så småningom, det är ju tidigt ännu.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jun-12 kl 09:06 »
jag har 2 potatissorter men hittar inte ngr. knoppar ens på min sparrispotatis........blommar alla sorter,eller?

Mer eller mindre kan man nog säga, men en del passerar rätt obemärkt.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jun-12 kl 09:19 »
Med det väder vi haft i alla fall söder om Vättern så är det nog väl tidigt för potatisen att blomma fullt, såvida den inte har växt på ett behagligt ställe.
Jag satte mina 28/4 och på de tidiga sorterna Amandine och EarlyPuritan så kan man se antydan till blomknoppar nu.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 18 jun-12 kl 09:41 »
Jag satte två tidiga sorter Rocket och Arrow den 11-12/4. Rocket (som väl ska vara den allra tidigaste) har stora blomknoppar nu och små fina potatisar om man tjuvkikar lite i jorden.  :-[ Kan nog skörda några små midsommarpotatisar.  :D

Arrow blommar inte än och inte heller mandelpotatatisen jag satte den 14/4. Någon riktigt sen potatis har jag inte satt i år, är trött på att bladmöglet tar dem innan de hunnit växa klart.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jun-12 kl 09:43 »
Ja, Rocket är den tidigaste ätbara sorten.. Swift finns ju, men den är väl vattnig tycker jag. Men ät upp alla Rocket när dom är rätt små, upp till äggstorlek..sen tycker jag dom blir rätt träiga.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 18 jun-12 kl 09:46 »
Ja, Rocket är den tidigaste ätbara sorten.. Swift finns ju, men den är väl vattnig tycker jag. Men ät upp alla Rocket när dom är rätt små, upp till äggstorlek..sen tycker jag dom blir rätt träiga.

Håller med. Det finns roligare tidiga sorter, men det var dåligt urval bland sättpotatisen i år... åas kan jag alltid sälja överskott till mina icke-odlande arbetskamrater.  :)

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jun-12 kl 09:49 »
Jag satte två tidiga sorter Rocket och Arrow den 11-12/4. Rocket (som väl ska vara den allra tidigaste) har stora blomknoppar nu och små fina potatisar om man tjuvkikar lite i jorden.  :-[ Kan nog skörda några små midsommarpotatisar.  :D

Arrow blommar inte än och inte heller mandelpotatatisen jag satte den 14/4. Någon riktigt sen potatis har jag inte satt i år, är trött på att bladmöglet tar dem innan de hunnit växa klart.

Är det Zon 3 hos dig?  Jag har haft Arrow i två år och gillade dem. Jättegoda!   Sparade några till sättpotatis i år men de växer så dåligt, en del har inte kommit upp alls! Mysko! 

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jun-12 kl 09:53 »

Ja i det fallet har ju storleken betydelse!   ;D  Håller med!

Men det beror också på jorden man odlar i hur de växer och smakar.  Hos mig har alltid Early Puritan varit tidigast och smakar bäst, även till vintern. Men den får ju bladmögel så den är lite jobbig på det viset.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 18 jun-12 kl 09:59 »
Är det Zon 3 hos dig?  Jag har haft Arrow i två år och gillade dem. Jättegoda!   Sparade några till sättpotatis i år men de växer så dåligt, en del har inte kommit upp alls! Mysko!

Zon 4, men jag har ena delen av köksträdgården ganska skyddat (lä mot norr och väst, öppet mot sydost). Jag brukar chansa på att sätta en del potatis tidigt där och är beredd med fiberduk... oftast går det bra.  :)

Kul att höra att Arrow verkar bra! Det är första gången jag odlar den.

Vad hände med Silla? Godaste färskpotatisen jag odlat!!

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 jun-12 kl 10:02 »
Silla försvann mer eller mindre, tråkigt nog, för den var verkligen fin.

Men det tas ju fram så mycket nya sorter hela tiden, tyvärr inte alltid med fokus på ätbarhet, så några glöms bort av bara farten verkar det som.
När Rocket kom så fungerade den fint i storkök, liksom Solist, som är rund och fin och lätt att skala.

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
« Svar #19 skrivet: 19 jun-12 kl 07:56 »

Nej det är bara Blue Bell och Asterix som hittills blommar, bara två plantor dock (?) Rocket och Maria har små blomknoppar så de är väll på väg, men det är de sena sorterna som jag är lite fundersam över..

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser