Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte värp till Hedemora  (läst 3664 gånger)

Aleksandra

• Närke
Inte värp till Hedemora
« skrivet: 11 jun-12 kl 11:37 »
Hej! Har nyss köpt höns, matar dom med allfoder från Lantmanna (som dom har fri tillgång till). Har även börjat gett dom lite vete men även lite vegetabiliska matrester då och då. På dagarna går dom ju fritt så då äter dom väll vad dom kommer över. Matar dom ej med snäckskal än då dom bara är 4 månader och ju inte har börjat värpa.

Det jag undrar är om detta är en bra kost för mina hönor? Eller om det finns något annat jag borde ge dom/inte ge dom? Har hört att dom måste få i sig protein, men även läst att hedemorahöns kan få gikt av för mycket protein? Hur ser man till att dom får i sig detta och hur vet man vad som är för mycket?

Väldigt tacksam för svar till en nybörjare som mig!

tinaw

• Gäst
SV: Inte värp till Hedemora
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 12:56 »
I kycklingfoder och kalkonfoder finns protein i tillräckliga mängder. Soja kan du köpa där du köper allfodret, typ Granngården, Lantmännen eller liknande. Det finns säkert massor av andra proteinfoder, och när de går ute får de förhoppningsvis i sig en eller annan mask och insekt också.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 19:13 »
hedemora höns ska ha allfoder + sommaren eget fodersök.
Du behöver inte ge dem ngt annat än lite godis (undulatfrö majs)
för att få dem riktigt tama.
Då mår de bäst.
Lanthöns är födda till att i stor utsträckning leta sin egen föda.
Lantraser ska inte ha värpfoder.
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 19:17 av Lycka »
Hedemorahöns

Henevi

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 07:58 »
Jag är väldigt ny på detta men jag har fått information av genbanken att vissa lantrashöns uppvisat allergi mot värpfoder. Det blir för endel individer för starkt så fötterna svullnar upp. Så jag är väldigt försiktig med det till mina Hedemoror.

Dom är pigga, lägger ägg och två har precis ruvat fram totalt 15 stycken bedårande kycklingar :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 23:05 »
Jag är väldigt ny på detta men jag har fått information av genbanken att vissa lantrashöns uppvisat allergi mot värpfoder. Det blir för endel individer för starkt så fötterna svullnar upp. Så jag är väldigt försiktig med det till mina Hedemoror.
Och varför skulle fötterna svullna upp av värpfoder?  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henevi

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 07:39 »
Och varför skulle fötterna svullna upp av värpfoder?  8)

Jo det här visat sig på vissa lantraser att dom drabbats av gikt när dom utfodrats med värpfoder. Gikt är om jag minns rätt  njurarna som bildar gift som påverkar lederna.
Lantraserna är som någon annan skrev, framavlade att klara sig på vad gården ger. Så länge jag ser dom mår bra, lägger ägg för vad dom i en normal takt, ruvar osv så skippar jag värpfoder. ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 11:08 »
Jo det här visat sig på vissa lantraser att dom drabbats av gikt när dom utfodrats med värpfoder. Gikt är om jag minns rätt  njurarna som bildar gift som påverkar lederna.

Är "vissa lantraser" Hedemorahönsen?
Uttrycks en hel ras "inte tåla" protein! då handlar det mer sannolikt om en ärftlig defekt.
Då ska ni inte avla på djur vars föräldrar höns/tuppar fått gikt*  om ni vill få bort gikt från Hedemorarasen. Det är ett mycket effektivare långsiktigt sätt att slippa gikt än att inte ge "värpfoder".
(Enstaka vuxna djur, i olika raser som får gikt* är en annan sak det kan bero på att dom fått foder med för mycket kalk för eller för hög protein% i form av t.ex kalkonfoder 30% m.m )

Gikt orsakas inte av gift utan av att urinsyra från njurarna utfäller kristaller som orsakar mekanisk skada.
Därför finns heller inget botemedel mot gikt.
*(articular) ger t.ex svullna leder, svullen fot med "kloliknande" tår, inte att blanda ihop med Mycoplasmos (MS) som också ger lika svullna fötter med normala tår.

"Värpfoder" är ett lite luddigt uttryck (tycker jag), pratar alla i tråden om samma sak ???
Det finns olika värpfoder, färdigblandade värp 16%prot som innehåller olika sorters säd m.m bara att ge hönsen
och värpkoncentrat 26%prot som ska ges med egen säd. Allfoder 16%prot är inte ett "värp"foder.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henevi

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 12:52 »
Som sagt jag är ny på detta och följer bara som råden jag fått av genbanken.

Jag skrev vissa lantraser då jag bara här koll på min ras som är Hedemora. Verkar vara dom som drabbats när jag nu kollar närmare på saken.
Finns tydligen två typer av gikt och av den sorten som är ärftligast har inte hittats vid obduktion av drabbade djur av den information jag fått.

Sen kan gikt bero på fler saker än just värpfoder absolut.(eller ska vi kalla det foder med hög proteinandel?). Och för att förebygga gikt bör man undanröja samtliga tänkbara saker. Men man har väl inom genbanken sett någon slags röd tråd gällande foder med hög proteinandel antar jag eftersom dom ger dessa råd?

Allfoder kan man ge enligt råden jag fått.

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 12:58 »
Generellt får man nog ta det som 'genbanksansvariga' säger, med en nypa salt.. Eller en nypa värpfoder  :)

Henevi

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 14:13 »
Hihi möjligt att det är så.

Men nu ser jag ingen anledning att börja ge foder med stor proteinandel då pullorna tycks må bra utan. Min plånbok mår också bättre utan ;D Skulle dom sluta värpa utan orsak så är jag inte sämre än att jag kan omvärdera mitt beslut  och pröva ge ett sådant foder:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 3 användare (2 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser