Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42054 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: "Modula" slakterier
« Svar #60 skrivet: 27 aug-12 kl 16:04 »
Tänk bara på att det finns en hel del regler kring stöden.  Framförallt då kraven på en bra affärsplan, och att behålla investeringen i 5 år.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/allastodformer/foretagsstod/investeringsstod.4.e1469c10f5834b42b8000597.html

Ja, och jag hoppas verkligen att man gör en egen affärsplan på en investering på i runda slängar kring miljonen  :P

Ingick transporten i priset förresten Gösta, vet inte om du svarat på det?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #61 skrivet: 27 aug-12 kl 17:20 »
Vore det inte lite konstigt om bidragen inte skulle vara villkorade :o
Att göra en investering i den här klassen och inte ha längre framförhållning är nog lite vårdslös hantering av pengar.
Frakten ingår ej eftersom kostnaden är beroende av var du bor. Fraktkostnad utgår från Vara.
Anläggningen köps ju knappast av någon som inte dels har intresse dels har en genomtänkt affärsplan.
Har du befintliga byggnader som går att använda utan allt för stor ombyggnad så är det naturligtvis billigare men det förutsätter ju att du utför ombyggnaden själv. Detta är ett alternativ för den som vill driva en lönsam verksamhet och komma igång relativt snabbt utan allt krångel med myndigheter och alla de kostnader detta medför.
Att jag tagit fram detta beror på att många har efterlyst en praktisk lösning på slaktproblemen.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 27 aug-12 kl 17:42 »
Vore det inte lite konstigt om bidragen inte skulle vara villkorade :o

Nej, absolut inte. Vill bara ha med den upplysningen eftersom du gärna svänger dig med uttrycken att det finns stöd att söka. Det är en rad villkor som ska uppfyllas, och sist men inte minst så ska det finnas pengar. Vissa län har slut på sin tilldelning. Det är ju lite 'först till kvarn' som gäller för sånt här, tyvärr.

Gösta

« Svar #63 skrivet: 27 aug-12 kl 21:19 »
Jag "svänger mig inte" med uttryck. Jag informerar om vad som går att söka. Visst, vissa Länsstyrelser har dåligt i kassan men de flesta har en ganska bra kassakista eftersom det är få som känner till möjligheterna av de personer som har rätt att söka.
Tillväxtverket har ett antal miljoner som inte är utnyttjade ännu (trots Grand-festen).
SJV har också hyfsat med pengar för detta. Där kan det ju för all del vara svårare med tanke på deras inställning till kaniner. Det finns också K1-medel att söka för utbildning. Så kallad "kompetensutveckling" Där kan sökanden få upp till 100% för kurser och liknande.
Det gäller Existens, att vilja och att anstränga sig lite för att nå framgång. Det kostar ingenting förutom lite tid, däremot kan det ge en hel del.....
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 27 aug-12 kl 22:20 »
Det gäller Existens, att vilja och att anstränga sig lite för att nå framgång. Det kostar ingenting förutom lite tid, däremot kan det ge en hel del.....
Gösta

Du vet inte hur många affärsplaner jag skrivit...

Gille

• -
« Svar #65 skrivet: 28 aug-12 kl 07:47 »
Nej, absolut inte. Vill bara ha med den upplysningen eftersom du gärna svänger dig med uttrycken att det finns stöd att söka. Det är en rad villkor som ska uppfyllas, och sist men inte minst så ska det finnas pengar. Vissa län har slut på sin tilldelning. Det är ju lite 'först till kvarn' som gäller för sånt här, tyvärr.
Tråkig läsning... Att få information om att bidrag finns att SÖKA är värdefullt. Inte alla som känner till var så det är bra att Gösta informerar om detta. Konstigt hur bra information blir dålig information hos en del  ???
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens!

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 28 aug-12 kl 08:04 »
Tråkig läsning... Att få information om att bidrag finns att SÖKA är värdefullt. Inte alla som känner till var så det är bra att Gösta informerar om detta. Konstigt hur bra information blir dålig information hos en del  ???

Om du uppfattade det som att jag tyckte det var dålig information att det finns stöd att söka så måste jag ha uttryckt mig otydligt och ber om ursäkt för det.
Jag försökte bara ge en komplett bild av hur det fungerar.

Gille

• -
« Svar #67 skrivet: 28 aug-12 kl 11:44 »
Ok :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 28 aug-12 kl 12:40 »
Nu har jag ett underlag för det modula slakteriet. Det är uppbyggt i en 40 fot container samt dockat med en 20 fot container för personaldelen.
Slakteriet är isolerat samt försett med golvvärme i båda "burkarna" varm & kallvatten. Kylanläggning. Slakt & styckningsbänkar. Intag av djur utifrån direkt in i slaktdelen. Kylen har säkerhetsdörrar och genomgång för obrutet flöde av slaktkedjan. Personaldelen har omklädning, dusch och wc samt ett mindre kontorsrum. Ingång utifrån samt förbindelse med styckning och slakt separat. Möjligheter finna att komplettera för fjäderfäslakt. max antal individer blir 10.000 st/år
Fördelen med ett modult slakteri är att det går att flytta om ägaren får annan verksamhet. Vad som tillkommer är fundament att ställa containerna på. vatten och avloppsanslutning. Har du inte godkänt vatten går det enkelt att ansluta en tank med tryckhållningspump. 1000 liter. Ska försöka lägga ut bilder senare. vad är då priset??
Ca 698.000:- exkl. moms. Det motsvarar ca 7.500 kaninkroppar sålda till grossistpris. Med lite företagsamhet kan alltså slakteriet vara betalt på ett år!
Intresseanmälan skall gå till Gösta Johnsson Breds Vreta 7, 745 95 Enköping eller till e-post mail@vretakaningard.se
Det behövs ca 20 slakterier i den här storleken för att täcka behovet av kaninkött.
Svar på besiktning av kött. Kaniner ligger utanför besiktningstvånget när antalet understiger 10.000 kaniner per år. Samma gäller fjäderfä.
Det går också att blanda kaniner och fjäderfä. T.ex. 4000 fjäderfä och 6000 kaniner. bara att slakta olika dagar.
Gösta

Tanken är nog god, men det vill nog till att kapitalet finns och hela bygget inte ska finansieras med lån.
Sedan är ju frågan om att få tag i kaniner. Uppfödningen är ju tyvärr ganska onlönsam.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #69 skrivet: 28 aug-12 kl 14:03 »
Tanken är nog god, men det vill nog till att kapitalet finns och hela bygget inte ska finansieras med lån.
Sedan är ju frågan om att få tag i kaniner. Uppfödningen är ju tyvärr ganska onlönsam.

Fast trots att man inte lånar pengar så vill man väl ändå på något sätt antingen ha tillbaka pengarna eller någon slags ränta på dem? Inte skulle jag vilja lägga 700 tusen på något som precis snurrar runt alltså inte ger något in...

Om man t ex skulle slakta 50 kaniner i veckan skulle man iaf behöva lägga 4 timmar på slakt + 1 timme städ + 4 timmar pack och styckning = ca 36 timmar i månaden. Köper man in 3 kgs kaniner för 20 kr per kg och säljer köttet till grossist för ca 70 kr per kg = 45 kr "plus" på varje kanin. Det blir ca 2250 kr i veckan * 4 = 9000 kr  i månaden som ska täcka alla utgifter man har på slakteri, el, kyl, frys, packmaskiner, material mm plus desstuom ha någon slags lön om man nu ska leva på det.

Anledningen till att jag satte 50 kaniner i veckan är att det är ungefär där nivån hamnar med tanke på hur få uppfödare som finns och hur lite dagens kaninslakterier får in. Dock kostar ju slakteriet i stort sett lika mycket om du använder det för 400 kaniner i månaden eller för några tusen.

Nu tog jag ett ganska lågt kilopris ut men det är typ "grossistpris" dvs du lämnar bara till någon som narknadsför och säljer det. Ska du även sköta försäljningsbiten krävs ju något ytterligare utrymme för detta och desstuom både tid och pengar för kundkontakter och marknadsföring.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens!

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 28 aug-12 kl 14:20 »
Fast trots att man inte lånar pengar så vill man väl ändå på något sätt antingen ha tillbaka pengarna eller någon slags ränta på dem? Inte skulle jag vilja lägga 700 tusen på något som precis snurrar runt alltså inte ger något in...

Om man t ex skulle slakta 50 kaniner i veckan skulle man iaf behöva lägga 4 timmar på slakt + 1 timme städ + 4 timmar pack och styckning = ca 36 timmar i månaden. Köper man in 3 kgs kaniner för 20 kr per kg och säljer köttet till grossist för ca 70 kr per kg = 45 kr "plus" på varje kanin. Det blir ca 2250 kr i veckan * 4 = 9000 kr  i månaden som ska täcka alla utgifter man har på slakteri, el, kyl, frys, packmaskiner, material mm plus desstuom ha någon slags lön om man nu ska leva på det.

Anledningen till att jag satte 50 kaniner i veckan är att det är ungefär där nivån hamnar med tanke på hur få uppfödare som finns och hur lite dagens kaninslakterier får in. Dock kostar ju slakteriet i stort sett lika mycket om du använder det för 400 kaniner i månaden eller för några tusen.

Nu tog jag ett ganska lågt kilopris ut men det är typ "grossistpris" dvs du lämnar bara till någon som narknadsför och säljer det. Ska du även sköta försäljningsbiten krävs ju något ytterligare utrymme för detta och desstuom både tid och pengar för kundkontakter och marknadsföring.

Man kan ju räkna på andra hållet också, och sen fundera över om det är möjligt.
Och det är väl bäst att jag då tillägger att jag överlåter åt nån annan att fundera på om det är möjligt, för att inte verka negativ.
Oavsett om man har pengarna liggande och vill ha avkastning på dom, eller om man lånar, så kan man ju tänka sig att investeringen kostar runt 70 000 per år.  Sen en driftskostnad på ström, vi säger 2000 i månaden, dvs 24 000 per år.
Då är vi på 94 000 per år för slakteriet. ( räkna bort 30 000 om ni fått stöd för investeringen)
Gör man en investering i den klassen så föreställer jag mig att man vill plocka ut åtminstone 10 000 i månaden efter skatter. Det kostar då ca 20 000 i månaden, 240 000 om året.
Då har vi 334 000 om året i kostnader, delat med 45 kr per kanin enligt Lindas uträkning = 7422 kaniner per år, eller 618 per månad.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #71 skrivet: 28 aug-12 kl 14:41 »
Fast visserligen har du inte räknat med tomt och VA taxa så...

(Rensade bort mina tidigare förvirrande inlägg..)
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 14:43 av bondelinda »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #72 skrivet: 28 aug-12 kl 15:13 »
Fast om kaninerna vägde 4 kg per styck istället för 3 kg som jag räknade med skulle det bli bättre.

Istället för 9000 kr skulle det bli 12 000 kr som ska täcka utgifter...

Gösta

« Svar #73 skrivet: 28 aug-12 kl 16:39 »
Bondelinda och existens, att driva företag verkar inte vara er starkaste sida i livet.
Jag ska göra en annan liknelse här: Om jag skaffar en bilverkstad för låt säga 1 miljon och jobbar där 4 timmar/vecka så blir det en förlustaffär naturligtvis. Om ni skaffar ett slakteri och använder det i 15% av ordinarie arbetstid måste det bli förlust. Att driva röretag är att satsa fullt ut med de resurser som står till buds. Finns inga kaniner, nej men föd upp kanier då. Kör en anläggning med 250 honor och du har teckning både för uppfödning och slakteri. Lönen bör då ligga på ca 600.000/år (50.000:-/månad)
Naturligtvis kräver det att du jobbar dina 2000 timmar/år (300:-/tim)
Lycka till
Gösta

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #74 skrivet: 28 aug-12 kl 16:45 »
Bondelinda och existens, att driva företag verkar inte vara er starkaste sida i livet.
Jag ska göra en annan liknelse här: Om jag skaffar en bilverkstad för låt säga 1 miljon och jobbar där 4 timmar/vecka så blir det en förlustaffär naturligtvis. Om ni skaffar ett slakteri och använder det i 15% av ordinarie arbetstid måste det bli förlust. Att driva röretag är att satsa fullt ut med de resurser som står till buds. Finns inga kaniner, nej men föd upp kanier då. Kör en anläggning med 250 honor och du har teckning både för uppfödning och slakteri. Lönen bör då ligga på ca 600.000/år (50.000:-/månad)
Naturligtvis kräver det att du jobbar dina 2000 timmar/år (300:-/tim)
Lycka till
Gösta

Haha! Du är lustig du Gösta

Gösta

« Svar #75 skrivet: 28 aug-12 kl 17:50 »
Det är ju roligt att man kan roa någon ;D
Att starta en verksamhet är att sätta upp mål för hur man vill ha sitt liv som företagare. Det är ingen som gör det åt dig. Du får jobba häcken av dig själv för att lyckas.
Att jag inte vill ha mera än 400 djur/månad beror på att jag lagt ribban där. Nu har tyvärr antalet sjunkit till i snitt 300 och då jobbar jag för att få fram ytterligare 100 djur.
Ni som påstår att det inte går att sälja kaninkött, har ni verkligen försökt?? Hur många butiker har ni marknadsfört er på den senaste veckan? Hur många restauranger?? Eller är det så att ni sitter hemma och tror att kunderna ska leta upp er?? Jobba lite och sluta gnäll på dålig lönsamhet.
Jag har inte lagt ner en enda krona av eget kapital på mitt slakteri. Jag satsade 2.000:- på avelsdjur och virke när jag startade 1982. Sedan har djuren betalat allting inkl. slakteriet, marknadsföring och drift. Dåligt betalt om man räknar lön dessutom de första 10 åren, men heller inga banklån.
Alla som inte har en massa pengar startar i liten skala.
IKEA började skruva ihop bokhyllor i ett garage i Småland. Hyfsat stort i dag. Biltema startade med att sälja begagnade däck från en källarlokal i Linköping. Hyfsat stort i dag. Tror inte att någon av dessa satt och gnällde på dålig lönsamhet utan såg i stället möjligheterna och utnyttjade detta till egen förmån.
I dagsläget har all kaninproduktion medvind i press och hos presumtiva kunder. Många vill köpa kött men kan inte hitta detta. Är det någon här på forumet som kan komma på någon lösning på problematiken >:D o:)
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #76 skrivet: 28 aug-12 kl 17:56 »
Problemet är fortfarande att du inte kan sälja jordgubbar utan jordgubbsodling..
Finns inga slaktkaniner så står du där med skulderna. Jag har vg i företagsekonomi de du;-)
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 28 aug-12 kl 18:03 »
En anläggning med 250honor.. Skulle man inte ägna 5-6år på att bygga upp nåt sånt enligt dig? Stall,fodersilo,gödselplatta,höloft och bara burarna är 250000kr om du räknar 1000kr per fack. Skötsel och tid för det. Flaskan är tom och du är full;-)
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #78 skrivet: 28 aug-12 kl 18:06 »
Grimbart, då får du börja plantera plantor ;D
Den bästa ekonomin är att både föda upp och slakta Då har du vinsten både från uppfödning och slakt.
Bra med VG. Kan du sedan omsätta det i praktiken så har du användning för det också. Personligen har jag jobbat som anställd VD i företag med 200 anställda. Där fanns flera "ekonomer" som tyvärr inte kunde omvandla sina kunskaper till praktisk verksamhet. En viss utrensning fick göras för att få verksamheten lönsam... >:D
Jag har alltid krävt lika mycket av mina medarbetare som av mig själv därför är jag inte älskad av div. fackföreningar och kanske inte så många andra heller.
Att jag i dag sysslar med kaniner är framför allt för att jag gillar detta och att de ger mig harmoni i mitt liv vilket är viktigare än en hög VD-lön
Gösta

grimbart

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 28 aug-12 kl 18:10 »
Problemet är att uppfödningen ger dålig vinst,slakten och försäljningen tror jag på, nu ska ju man bara ha nån att föda upp med förlust det är svårare,kanske funkar om man säger att vinsten är stor? o:)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser