Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42055 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Modula" slakterier
« Svar #40 skrivet: 18 aug-12 kl 19:20 »
bytes: hussvamp mot kaninslakteri  :-[   :-\ :'( tar nog nåt år för min del
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #41 skrivet: 23 aug-12 kl 14:08 »
Mycket klagomål på brist av slaktmöjligheter för kaniner i landet.
Här finns ju en ypperlig lösning på det problemet. Varför inte gå ihop några stycken och köpa anläggningen. Med de bidragssystem som går att söka i dagsläget för "udda" näringar borde det innebära ca 30-35% på priset. Om 4 st gör slag i saken blir ju faktiskt inte priset högra än ca 125.000:-/person. Med ett lån på 4% blir det en årskostnad på ca 5.000:-
När någonting saknas är det läga att göra något radikalt i stället för att klaga! 8)
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #42 skrivet: 23 aug-12 kl 15:49 »
Det här var ju riktigt intressant, snubblade över tråden nu...

Har funderat på att köpa mark för att bygga och nu slipper jag själv planera och bygga slakteriet.

Är priset inkl transport?

Vad krävs för markarbeten, behövs gjuten platta? Har du några ungefärliga driftkostnader på slakteriet så jag kan räkna själv och bilda mig en egen uppfattning om lönsamheten? Personaldelen går den att göra om till typ försäljningsdel?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 23 aug-12 kl 15:58 »
Utöver slakteriet behövs det en mark att ställa det på,mottagningsstall vad säger lagen om det?kan kaninerna sitta i transportburar i väntan?eller krävs 0.9kvm? i boxar samsas de ju inte direkt.. Tillstånd? Försäkringskostnader veganer är väl att räkna med? Vakumpackningsutrustning mm
Uppfödare som kan levera från första dagen,vad händer när man inte får in slaktdjur?straffavgift till uppfödarna? Behöver man komplettera med egen uppfödning? Vem sköter försäljningsbiten?marknadsföring? Det låter så enkelt att bara hysta upp 700000 och börja verksamhet direkt..
Fjäderfän och kaniner

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #44 skrivet: 23 aug-12 kl 16:03 »
Räknade lite snabbt på övriga utgifter för uppstart:

Tomt 500 kvm 280 000 kr (billigt i Fotskäl)
VA-avgift 157 000 kr
Bygglov och lagfart mm 50 000 kr (chansar lite)
Markarbeten 100 000 kr (tillkommer ytterligare om man ska ha asfalt runt om)

= Totalt inkl modul 1 285 000kr att ränta med t ex 5 % varje år blir månadskostnaden 5 350 kr (obs inga amorteringar då!)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #45 skrivet: 23 aug-12 kl 16:05 »
Behöver ju dessutom troligen bygga till mottagningstall och inhägna hela tomten för säkerhets skull.

Jag är nyfiken på driftskostnader?
Någon som har någon uppfattning hur mycket vatten och el man förbrukar i ett slakteri?

Gösta

« Svar #46 skrivet: 23 aug-12 kl 16:13 »
Slakteriet ställs upp på plintar på plan mark.
Anslutning till vatten och avlopp sker med snabbkopplingar från utsidan.
Att göra om personaldelen ställer till det mot myndiheterna eftersom renlinjerna måste hållas. Att inte gå genom rummen i fel ordning t.ex.
Slaktdelen är en oren zon. Övriga delar är renzoner vilket kräver ombyte av skyddskläder. Kan man lösa det på annat sätt så är det naturligtvis en lösning. Driftkostnaden beror ju på utnyttjandegraden.
Vintertid= elvärme i golven.
Mottagningsstall måste alltid finnas till alla typer av slakterier. Här fungerar det ypperligt med enskilda fack om 20x30 x30 (BxDxH) underförutsättning att djuren slaktas inom 8 timmar efter ankomst.
Vill man Grimbart, göra det besvärligt så går det säkert att hitta mera problem. Vad sägs om snöskottning, tornado, skadeinsekter, störande kunder mm o:)
Gösta

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #47 skrivet: 23 aug-12 kl 16:18 »
Men om man går ut från "leveransdelen" och in i nån form av butik kombinerat som fryslager?

Men om man kan slakta 2 ggr i veckan, packa 2 ggr och stå i butiken 1-2 dagar i veckan vad tror du driftskostnaderna skulle uppgå till? På ett ungefär? Ska man gå till banken måste man ha lite siffror att visa upp, tror inte många har runt miljonen på sparkontot  ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 23 aug-12 kl 16:25 »
Hörru gösta jag tänker själv och litar inte blint på andras uträkningar..
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #49 skrivet: 23 aug-12 kl 16:28 »
först, utanför stadsplan krävs inte bygglov om du har tidigare fastighet på tomten. Skall du börja bearbeta råmark blir kostnaderna höga för vatten, avlopp samt elindragning.
Kylaggregat 2 kw. Driftstid per dygn ca 8 timmar när färskt kött hängs in. Ca 1 liter vatten/kanin i slakten. Att vacca 100 kaniner i maskin tar driftmässigt ca 3 timmar á 3 kw Kostnader för avlopp beror ju på avtalet med din kommun.
Uppvärmning ligger på märkström av 6 kw. Den styrs ju med termostat så driftstid vintertid kan ligga på 5-8 timmar beroende på vintern.
Slakteriet bör ställas upp på befintlig mark där anslutningar går att utföra mot befintligt system. Då slipper man mycket kringkostnader.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 aug-12 kl 16:31 »
Vad spelar det för roll om man slår ut kostnaden på 4 delägare? Summan blir ju densamma ändå i slutänden och det antal kaniner som måste igenom för att täcka de fasta kostnaderna.
Sen får man inte investeringsstöd automatiskt utan måste kunna visa upp en väldigt trovärdig kalkyl.

Själva driftkostnaderna för lokalen kan knappast bli så stora, utan det handlar ju om ränte-och amorteringskostnaderna för den och lönekostnader i första hand.

Gösta

« Svar #51 skrivet: 23 aug-12 kl 16:31 »
Kommenterar bara ditt inlägg kära Grimbart. Allt går att göra svårt bara man anstränger sig lite.  >:D
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 aug-12 kl 16:33 »
Tycker nog Grimbart har en rätt realistisk syn på det hela . vad vinner du på att förringa kostnaderna och det som kan uppkomma, Gösta?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #53 skrivet: 23 aug-12 kl 16:44 »
Tycker nog Grimbart har en rätt realistisk syn på det hela . vad vinner du på att förringa kostnaderna och det som kan uppkomma, Gösta?

Ja det är nog viktigt att man har både hängslen och livrem vid så här stora investeringskostnader.

Gösta

« Svar #54 skrivet: 23 aug-12 kl 17:17 »
Naturligtvis skall man alltid göra en kalkyl som är avpassad till egen verklighet. Jag ger bara info från min egen horisont.
Vid en personlig kalkyl skall även fördelar tas upp för att bli realistisk. T.ex. försäljning av livdjur, forskningsarbete, gödsel, pälsar, blod, slaktavfall (BARF), morrhår, sällskapsdjur, uthyrning, visningar, reklam mm mm. Frågan är om flaskan är halvtom eller halvfull.....
Gösta

Charlotte

• -
« Svar #55 skrivet: 23 aug-12 kl 17:33 »
Gösta: Om du funderar vidare på att få slakterierna godkända även för lamm och fjäderfä kommer man då få slakta båda djurslagen? Naturligtvis inte samtidigt utan på skilda dagar?
Om det vore så, då är det Riktigt intressant :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gösta

« Svar #56 skrivet: 23 aug-12 kl 18:54 »
Fjäderfä lär inte vara några problem. Lamm är takhöjden för låg för att det ska fungera bra.
Gösta

Tjolebompan

• Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
« Svar #57 skrivet: 27 aug-12 kl 10:40 »
Ja, jag tycker som sagt att det låter intressant och ska se om jag kan gå ihop med några fler och göra slag i saken. Själv kan jag inte, men det är ju möjligt att man kan tillsammans :)
Lev livet utan dötid!

Gösta

« Svar #58 skrivet: 27 aug-12 kl 13:32 »
Ett tips för er som är intresserade av slakteriet.
Det finns ganska bra med bidrag för "udda" verksamheter som begreppet hamnar under. Tillväxtverket, Jordbruksverket, Länsstyrelsen har samtliga EU-medel avsatta för nyetableringar. Sedan finns glesbygdsstöd, särskilt stöd för kvinnliga företagare mm mm. Ca 30-40% av kostnaden borde gå att få in som bidrag. Tyvärr kan inte jag söka utan det är den egna företagaren som söker.
Som extra poäng så kan jag ju meddela att handeln är intresserad av att ta in kaninkött men vill ha en leveransgaranti. För att klara av detta så bör flera slakterier gå samman och hjälpas åt med leveranserna. Eftersom konkurensen är obefintlig så är prisbilden bra. Import? Jovisst men prisbilden på importköttet är likvärdigt det svenska priset. Vi har marknadsfördelar genom att presentera närproducerat och färskt.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 27 aug-12 kl 13:49 »
Tänk bara på att det finns en hel del regler kring stöden.  Framförallt då kraven på en bra affärsplan, och att behålla investeringen i 5 år.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/allastodformer/foretagsstod/investeringsstod.4.e1469c10f5834b42b8000597.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser