Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 41992 gånger)

Gösta

"Modula" slakterier
« skrivet: 08 jun-12 kl 21:52 »
Jag jobbar just nu med att rita på modula slakterier. Dessa är uppbyggda i 2 st container som är dockade till varandra. 40 + 20 fot.
Helt startklara. Bara att ansluta vattenslangen, elkabeln och utloppet till befintligt avlopp. Kan även fås med vattenrening om du har problem med din vattenkvalité.
Slaktrum; kylrum; förpackning/styckningsrum; personalutrymme; Wc+dusch samt förråd.
Finns intresse för detta?
Kapacitet max 10.000 kaniner/år
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: "Modula" slakterier
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 21:55 »
Prisbild?
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 21:58 »
Väntar på en del poster. Kommer att finnas ett pris i slutet av månaden. Eftersom vi bygger på standardutförande räknar vi med att priset skall vara acceptabelt.
Gösta

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 00:09 »
Nyfiken men inte aktuellt för mig i nuläget.  :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 00:17 »
får man med en slaktkurs om man köper ett slakteri ... när det väl har löst sig med den frågan?  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 20:48 »
Är nog en förutsättning eftersom du skall ha dokumenterad utbildning från den 1/1-2013 ;D
Möjligt att det kommer en lösning ganska snart. Återkommer om det i tråden Myndigheter >:D
Gösta

EmelieSchon

• Emelie Schön
    • Uppland
    • Jawa´s Hoppkaniner
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 22:36 »
Gäller den dokumenterade utbildningen enbart för de som säljer köttet eller även de som slaktar för självhushållning?

Gösta

« Svar #7 skrivet: 12 jun-12 kl 22:51 »
Så kallad hemslakt för eget behov är undantaget regeln om dokumenterad utbildning.
Gösta

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 08:25 »
Gäller den dokumenterade utbildningen enbart för de som säljer köttet eller även de som slaktar för självhushållning?

Frågan är väl om man behöver ett mobilt slakteri för husbehov?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 08:37 »
Frågan är väl om man behöver ett mobilt slakteri för husbehov?

Jag håller till vid en tall. Den är helt stationär och fungerar bra för husbehov.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 10:52 »
tror ju att de mobila slakterierna är till för folk som inte enbart vill slakta för husbehov  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 23:35 »
Om det innebär att man sedan får sälja köttet så är jag intresserad  :)

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gösta

« Svar #12 skrivet: 18 jun-12 kl 21:47 »
Det modula slakteriet kommer naturligtvis att vara godkänt för att sälja köttet vidare. Bara du har den dokumenterade utbildningen för djurslaget o:)
Tanken är att det också skall kunna användas för fjäderfä och ev. lamm men det är en senare fråga. Först ska vi se om det är ekonomiskt försvarbart. Återkommer runt månadsskiftet hoppas jag.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 18 jun-12 kl 21:56 »
ja, bara om det skulle gå att kombinera kaniner/fjäderfä vore ju toppen.

tinaw

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jun-12 kl 10:57 »
Jag håller till vid en tall. Den är helt stationär och fungerar bra för husbehov.

;D

Gösta

« Svar #15 skrivet: 07 jul-12 kl 22:12 »
Slakteriet är knappast tänkt för husbehovsslakt. Där kan ni lika gärna stå på vedbacken och hugga huvudet av kaninerna som man gjorde förr. Det modula slakteriet är till för verksamhet upp till 10.000 kaniner/höns per år. jag har fått ritningarna nu och kommer att lägga ut dessa på min hemsida inom kort.
jag kommer att beskriva och prissätta här i nästa vecka. (Vet inte hur jag lägger ut bild på forumet) Total yta blir 45 kvadratmeter.
Gösta

Tjolebompan

• Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
« Svar #16 skrivet: 09 jul-12 kl 15:49 »
Mycket bra initiativ Gösta! Jag blir glad!
Lev livet utan dötid!

Znibban

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 jul-12 kl 15:57 »
Om det innebär att man sedan får sälja köttet så är jag intresserad  :)
----Sen är det ju det där med att ha veterinärbesiktigat kött-----jag fick inte ens lämna in harar på rökning i höstas om de inte var veterinärbesiktigade, det lär nog vara minst lika hårda krav för att få sälja :'(
Man kan ju bara hoppas innerligt att jag har fel, för det går väl aldrig att få någon ekonomi på det om alla kaniner måste besiktigas och tas prover på.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 09 jul-12 kl 17:13 »
----Sen är det ju det där med att ha veterinärbesiktigat kött-----jag fick inte ens lämna in harar på rökning i höstas om de inte var veterinärbesiktigade, det lär nog vara minst lika hårda krav för att få sälja :'(
Man kan ju bara hoppas innerligt att jag har fel, för det går väl aldrig att få någon ekonomi på det om alla kaniner måste besiktigas och tas prover på.

En anläggning godkänd för besiktningspliktigt kött (nöt, svin mm) får inte ta in obesiktigat kött i sina lokaler.

I Sverige gäller att kaninslakt i liten skala är inte besiktningpliktigt. I mindre skala är upp till 10000 djur per år.

Danmark har tydligen krav på besiktning, så där finns ingen kaninslakt för försäljning. Det blir som du skriver alldeles för dyrt.

Vissa länder i EU har subventionerad besiktningskostnad, minns inte riktigt men tror det var antingen 10 cent eller 25 cent per kanin.

Gösta

« Svar #19 skrivet: 09 jul-12 kl 19:41 »
Nu har jag ett underlag för det modula slakteriet. Det är uppbyggt i en 40 fot container samt dockat med en 20 fot container för personaldelen.
Slakteriet är isolerat samt försett med golvvärme i båda "burkarna" varm & kallvatten. Kylanläggning. Slakt & styckningsbänkar. Intag av djur utifrån direkt in i slaktdelen. Kylen har säkerhetsdörrar och genomgång för obrutet flöde av slaktkedjan. Personaldelen har omklädning, dusch och wc samt ett mindre kontorsrum. Ingång utifrån samt förbindelse med styckning och slakt separat. Möjligheter finna att komplettera för fjäderfäslakt. max antal individer blir 10.000 st/år
Fördelen med ett modult slakteri är att det går att flytta om ägaren får annan verksamhet. Vad som tillkommer är fundament att ställa containerna på. vatten och avloppsanslutning. Har du inte godkänt vatten går det enkelt att ansluta en tank med tryckhållningspump. 1000 liter. Ska försöka lägga ut bilder senare. vad är då priset??
Ca 698.000:- exkl. moms. Det motsvarar ca 7.500 kaninkroppar sålda till grossistpris. Med lite företagsamhet kan alltså slakteriet vara betalt på ett år!
Intresseanmälan skall gå till Gösta Johnsson Breds Vreta 7, 745 95 Enköping eller till e-post mail@vretakaningard.se
Det behövs ca 20 slakterier i den här storleken för att täcka behovet av kaninkött.
Svar på besiktning av kött. Kaniner ligger utanför besiktningstvånget när antalet understiger 10.000 kaniner per år. Samma gäller fjäderfä.
Det går också att blanda kaniner och fjäderfä. T.ex. 4000 fjäderfä och 6000 kaniner. bara att slakta olika dagar.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser