Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet för fryst kött  (läst 20906 gånger)

parpen

• Halland
Hållbarhet för fryst kött
« skrivet: 08 jun-12 kl 08:25 »
Godagens!

Hur länge är fryst kött tjänligt som föda? Jag antar att det beror på fetthalt m.m. Vad händer med en köttbit över tid när den är fryst och finns det något enkelt sätt att se/lukta/smaka när det är läge att slänga på komposten istället för i stekpannan? Är det mest smak/textur som blir sämre över tid eller kan det vara hälsovådligt att äta gammalt fryst kött?

Detta är frågor som upptar mitt sinne denna fredagsmorgon!

MVH Pär

anders50

• Gäst
SV: Hållbarhet för fryst kött
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 08:45 »
Magert kött håller sig flera år i frysen. Jag har ätit älgkött som legat i frysen i minst 5 år.

Fett kött luktar härsket när det tinat.  Testa med att koka en liten bit en stund, luktar det normalt i grytan så är köttet ok!

Tycker det är en helt ok fråga en fredagsmorgon!  ;D

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 20:48 »
Inga problem så länge det är magert kött. Hittade en bit älg i frysen som det stod 2006 på. Inga problem, blev jättegott. Skulle ju inte chansa på t.ex gris. Lukten avslöjar om det är härsket eller ej.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Anders Perols

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 21:34 »
Som sagts tidigare så har det med fetthalten att göra men också själva inpackningen av köttet. Finns en vaccummaskin till hands så ökar hållbarhetstiden avsevärt eftersom det är syre som får fett att härskna. Även en mager köttbit kommer med tiden att frystorka på ytan med en mörk och torr hinna som resultat. En sådan köttbit kan räddas genom att ytan skärs bort och därunder finns ett tjänligt och välsmakande kött. Det optimala är förstås att konsumera inom ett år efter infrysning.
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

parpen

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 08:42 »
Det låter i stort positivt. Dags att gräva sig ner i botten av frysen och göra något av det som finns där!

Tack för alla svar.

MVH Pär

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 10:03 »
Jag har haft lamm och ungfår (över ett år) i frysen sen hösten 2010 och det håller jag på att ta slut på nu. Om det är något så kan fettet lukta mindre gott (fast det tycker jag alltid det gör på får  ::) ) Jag brukar skära bort fett och hinnor när det tinat. Sen smakar det som vanligt när man tillagat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare (1 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser