Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan jag sälja mitt torp privat trots att jag har halva banklånet kvar?  (läst 6424 gånger)

wellelelle

• Skåne
Vet någon om jag kan sälja mitt torp privat även om jag inte betalat färdigt huslånet? ???
evatax

Naturliv

• Södermanland
Vet någon om jag kan sälja mitt torp privat även om jag inte betalat färdigt huslånet? ???

Jag antar att du har pansatt torpet och då vill antagligen banken ha tillbaka pengarna när du inte längre äger huset. Alternativt kanske du kan ta ett annat lån, utan säkerhet och med högre ränta, och lösa huslånet.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

4-ever

• Skåne
Du kan sälja ditt hus privat, men du måste ju ändå lösa lånet hos banken som är kvar.
Det har ingen betydelse om du säljer det privat eller via mäklare.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Existens?

• Gäst
Nej, det beror ju som sagt på vad man lägger i ordet 'privat'  Att bara sälja utan mäklare går ju fint. Men banken kontaktar man ju lämpligen så man vet hur dom vill göra. Många gör ju så att den nye ägaren tar över lånen, men då ska den ju godkännas av banken.  Annars vill dom nog säkert ha nån slags garanti för att du betalar in pengarna. Är huset pantsatt och du säljer det, så har du ju gjort en väsentlig förändring i situationen, och dom kan säga upp lånet direkt.

Körven

• Värmland

Ja vsst går det sälja ett hus utan att det är betalt.......Annars så hade det nog inte blivit många hus sålda.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

wellelelle

• Skåne
Tack för era svar  :). Privat menar jag att sätta en annons på alternativ.nu och sälja det sen givetvis kontakta banken så dom får sin del. Jag visste inte om banken har rätt att kanske stoppa det, men du har ju rätt i att "annars hade inte många hus blivit sålda"  ::)
evatax

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Hej!

Som Existens? skriver så gör man ofta så att den nya ägaren tar över den gamla ägarens lån. Det är fördelaktigt för den gamla ägaren (du) men inte nödvändigt. Den nya ägaren kan ta ett nytt lån, betala dig, du betalar av ditt lån (+ lånelösenkostnader = nackdel) och behåller för övrigt ev. vinst/förlust.

Försäljning har i sig ingenting med mäklare att göra. Mäklarens roll är tänkt att vara att hjälpa er med viss formalia och att säkerställa att vissa saker går rätt till samt att hitta köpare. I praktiken gör mäklarna ofta ingen nytta annat än att göra bra annonser och stajla bort din personlighet ur ditt bo. För att sälja privat kan du ta hjälp av t.ex. din bank, de kan för ett antal tusenlappar hjälpa er med all formalia så att affären blir juridiskt korrekt.

Vi köpte vår gård helt utan mäklarinblandning. Jag minns inte vad banken tog när vi köpte men det var långt långt mindre än vad mäklaren hade tagit. Gick fantastiskt smidigt. Banken fixade alla papper och vi tog hjälp av en besiktningsman som var seriös och kunde lite om jordbruksfastigheter.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Privat menar jag att sätta en annons på alternativ.nu och sälja det sen givetvis kontakta banken så dom får sin del.

Där är mäklarna duktiga - på att göra annonser. Jag antar att du tänkt sätta annonser på fler ställen än alternativ.... Blocket är billigt och når många. Lokaltidningen kan vara bra. Många bilder är bra, ta dem när det är som vackrast.  ;)  Sätt ut en prisidé även om du tänker dig att det blir budgivning. Bestäm dig för vad ditt lägsta pris är och vilket pris du accepterar bums.

Det finns gott om folk som lägger höga bud för att skrämma bort andra spekulanter och sedan börjar gnälla om (små-)fel och vilja sänka priset. Dumpa dem rakt av. Kasta inte kontaktinformation till lägre budgivare innan du är klar med affären. Affären är inte klar förrän papprena är påskrivna och pengarna är i näven.

Mörka inte fel - det kommer surt efter, långt efter.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ulric Eriksson

• Gäst
I de nio fastighetsaffärer jag gjort har det aldrig varit tal om att ta över någon tidigare ägares lån.

Existens?

• Gäst
Det är ju såklart olika, men i många fall är det ju en klar fördel. I synnerhet om lånen är bundna på lång tid. Har man lån bundna på kanske 8 år, till en låg ränta är det ju ganska självklart en bra affär för köparen att ta över lånen.  Och det motsatta då förstås om lånen löper med en hög ränta.

Fundersam

• Västmanland
Jag har heller inte någon erfarenhet av att ta över någon annans lån. Det är heller inte något jag skulle komma på tanken att göra. Då förhandlar jag hellre mina lånevilkor själv med min egen bank. Blir man inte nöjd med dessa bytar man bank. Jag har nog aldrig hört att någon annan tagit över en tidigare ägares lån heller vid husköp. Men det verkar ju vara olika.  :)

Existens?

• Gäst
Jag har heller inte någon erfarenhet av att ta över någon annans lån. Det är heller inte något jag skulle komma på tanken att göra. Då förhandlar jag hellre mina lånevilkor själv med min egen bank. Blir man inte nöjd med dessa bytar man bank. Jag har nog aldrig hört att någon annan tagit över en tidigare ägares lån heller vid husköp. Men det verkar ju vara olika.  :)

Ni får det ju att låta som om det handlar om att ta över en begagnad tampong..

Jag tycker det är väldigt klokt att komma på tanken att ta över gamla lån om de löper med en ränta på kanske 3 % i 4 år framåt, jämfört med att försöka förhandla ner en ny ränta till de beloppen.
Att inte begränsa sig i sitt tänkande kan ju vara en fördel.

Det är ju bara att titta på fastighetsannonser så ser man ofta att det står att det finns förmånliga lån att ta över.

Och här på Swedbank står det i klartext.   http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/bostad/bo-i-eget-hus/index.htm

För säljaren är det ju ofta en bra deal, för att slippa kostnaden för att förtidslösa bundna lån.

LottaLuvin

• Gäst

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
Kan ju inte göra något om den bara är lite blodig.

Fundersam

• Västmanland

;D :-X

Jag tycker det är väldigt klokt att komma på tanken att ta över gamla lån om de löper med en ränta på kanske 3 % i 4 år framåt, jämfört med att försöka förhandla ner en ny ränta till de beloppen.
Att inte begränsa sig i sitt tänkande kan ju vara en fördel.

Det är ju bara att titta på fastighetsannonser så ser man ofta att det står att det finns förmånliga lån att ta över.

Och här på Swedbank står det i klartext.   http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/bostad/bo-i-eget-hus/index.htm

För säljaren är det ju ofta en bra deal, för att slippa kostnaden för att förtidslösa bundna lån.

Vilken aptitlig jämförelse  :), fast nu var det ju inte min avsikt att få det att framstå på det viset.

Naturligtvis kan det vara lönsamt om räntan är så pas låg att man sparar pengar på det jämfört med den ränta man får från sin bank, och självklart ska man inte begränsa sig i sitt tänkande. Alla gör vi på det sätt som passar oss bäst.

Sedan är ju det här med huslån väldigt individuellt och inte säkert att det helt enkelt passar att ta över de tidigare.

Vissa är ju belånade upp över öronen till husets fulla värde, eller till och med mer i vissa fall. Vissa kanske har kapital man vill lägga in på huset i samband med köp, och endast ha en mindre lånedel. En del amorterar på sina lån, mycket varje månad. Andra bor en halv livstid i huset och betalar inte en krona.  :)

För säljaren är det väl alltid en bra affär att någon tar över de befintliga lånen, så spar denne kostnaden för att lösa lånen i förtid.

Blir man inte nöjd med den ränta banken erbjuder vid ett eventuellt husköp så finns ju alltid möjligheten fråga någon av alla de andra på marknaden förekommande bankerna, och inte enbart nöja sig med den bank man för tillfället har. Det finns ju alternativ.

Min uppfattning är inte att det ofta står i annonserna att det finns förmånliga lån att ta över.

Som alltid väljer man alternativ efter sina egna förutsättningar.

Körven

• Värmland
Skall man köpa ett hus för en mille,som det inte finns skulder på,och köparen inte har någon annan kontakt med banker än bankomatkortet.Då blir det lite marigt om man skall göra det på egen hand,men visst går det.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Existens?

• Gäst
Skall man köpa ett hus för en mille,som det inte finns skulder på,och köparen inte har någon annan kontakt med banker än bankomatkortet.Då blir det lite marigt om man skall göra det på egen hand,men visst går det.

Köparen får göra många uttag.. :)

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
Hej!

Som Existens? skriver så gör man ofta så att den nya ägaren tar över den gamla ägarens lån. Det är fördelaktigt för den gamla ägaren (du) men inte nödvändigt. Den nya ägaren kan ta ett nytt lån, betala dig, du betalar av ditt lån (+ lånelösenkostnader = nackdel) och behåller för övrigt ev. vinst/förlust.

[

Tyvärr Jens så får man inte ta över lån längre. Det insåg bankerna för länge sen att det inte var fördelaktigt för dom. När man säljer sitt hus så får man vackert betala lösa in sitt lån själv. Dessutom har man kanske bundit ränta vilket innebär att om det är säg 3 års bunden ränta så får man betala räntan i 3 år till, oavsett om du löst in hela lånet eller inte! Jag har en bekant som skiljde sig o dom hade nyss byggt nytt hus, bundit lånet i 10 år...o säljer då efter några fjuttiga år. Dom fick betala 500 000kr i RÄNTA! Fast dom sålde så att dom kunde betala av hela lånet. Inte så kul så man bör kolla hur länge man bundit sina lån innan man tänker sälja. Ett lån på ett hus tillhör ägaren, inte huset nuförtiden och då kan man inte heller ta över varandras lån.

Existens?

• Gäst
Ett lån på ett hus tillhör ägaren, inte huset nuförtiden och då kan man inte heller ta över varandras lån.

Har du nån slags källa på det? För lite konstigt är det ju i så fall att Swedbank skriver på sin hemsida att det går fint.  Men som alltid gäller det ju såklart att köparen blir kreditgodkänd.

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan

Jag tycker du ska prata med din bank FÖRE du annonserar ut. Det kan bli en dyr historia för dig att sälja utan att kolla upp ditt lån först. Bankerna tillåter ingen att ta över lån nuförtiden. Jag läste din tråd på swedbank och jag tycker du ska kolla upp först! För det finns inte längre! En kompis sålde sitt hus kort efter att dom byggt det och hade bundit sina lån på 10 år...dom fick ½ miljon i ränteskuld att betala!! INte så kul att sitta o betala dom pengarna i tomma intet. Dom fick ändå så bra för huset att dom kunde lösa sitt lån. Jag VET att vår bank o flera till INTE tillåter att man tar över lån. Det är ägarens eget lån, inte husets, därför följer lånet med dig när du säljer. Och eftersom du säljer det som troligen är själva panten för banken så måste du lösa in lånet. Om det inte är ett mindre lån, sk blancolån. Då kan du ju fortsätta betala av lånet om inte pengarna räcker till att lösa det. Men har du bundit ditt lån så BÖR du verkligen kolla med banken före du annonserar o säljer!!  Såna viktiga saker borde man inte ta upp på en sån här sida där man får tusen olika svar. Vill du vara säker på att inte hamna i obekväm sits, så prata med din bank..det är ju faktiskt gratis!

Självklart får man sälja privat. Enda fördelen att sälja privat är att du slipper betala en mäklare sitt arvode. Finns dock många mäklare som kan förhandla om arvodet, bara att ringa runt o be om pris helt enkelt och vara fräck o säga att den o den tar si o så. MEN en mäklare vet alla fällor som du kan undvika. Finns det några punkter du missat i ditt kontrakt o nya ägarna blir missnöjda så kan du åka dit så det ryker om det!! Det kan vara livsfarligt att sälja idag...Vi sålde ett hus som köparna bad om besiktning på. TUR NOG! Men annars hade vi begärt besiktning iaf. Det kostar, javisst. Men är en fantastisk försäkring för dig som säljare. På besiktningen stod det microbiell lukt i ett förråd. Dom fattade inte att microbiell är ju lite mögel. Och försökte sedan sätta dit oss för mögel i förrådet. Hade vi inte haft besiktningen hade vi kunnat stå där o tvingas betala sanering eller i värsta fall kanske köpa tillbaka hela huset....

Men ditt torp är väl kanske inte så jättedyrt(beror ju på var det ligger) så visst, du kan säkert sälja det privat. Bara du VET SÄKERT att det inte finns några dolda fel. Sen finns det kontrakt, brukar finnas i bokhandlar tex som är färdigskrivna för hus o annat. Skulle verkligen rekommendera att du köper åtminstone ett sånt kontrakt så du får med de viktiga kontraktspunkterna som är lätta att glömma annars.

Det är tyvärr inte bara att köpa sälja i dag, man kan få efterkrav som sänker en person helt o hållet ekonomiskt så var väldigt noggrann i din försäljning. Och min rekommendation är ändå att prata med din bank. Dom är väldigt duktiga och du kan få rådgivning om hur du ska gå tillväga med din försäljning för dom kan ju detta.  Fråga inte vänner o bekanta...det finns lika många råd och lika många som "kan" som det finns mänskor på jorden. För din egen skull och din ekonomis skull och framtid. KONTAKTA DIN BANK o be om råd...

Dela detta:

* Inloggade just nu

925 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser