Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyvning  (läst 18034 gånger)

Seglaren

SV: Vedklyvning
« Svar #40 skrivet: 07 jan-13 kl 11:17 »
Yxa är väldigt bra mot fasta föremål - däremot har jag huggit mycket ved som barn och vid ett tillfälle var det ett allvarligt tillbud då yxan slant mot vedklabben och missade mitt smalben, därav tänker jag ha en vanlig hydrualisk elektrisk vedklyv, det får ta den tid det tar.

Missar man vedklabben kanske det inte hjälper, men annars tycker jag nog att den rotation av yxan som blir är en fördel sett ur ett säkerhetspersektiv. Vidare är skaftet rätt långt varför man troligen slår i marken och inte benet om man missar. Men jag har inte provat den IRL bara sett deras hemsida, men det vore kul att prova den.

Vipukirves slow-motion video, part 3
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #41 skrivet: 07 jan-13 kl 12:02 »
Ja jag fattar idén med den, att man ska slippa hugga jämsmed kanten på klabben för att det ska bli en lagom bit. Men den kan ju fortfarande slinta.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #42 skrivet: 08 jan-13 kl 22:32 »
Såg just det smartaste hittils om man nu gillar yxa på vedträn; spänn en lite elastisk stropp kring.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #43 skrivet: 11 jan-13 kl 13:24 »
Klingkap och skruvklyv.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #44 skrivet: 11 jan-13 kl 13:38 »
Till tjocka kubbar lånar jag grannens stora hydrauliska klyv och hans traktor med för den delen, då det inte funkar med vår traktor. Till kubb i normalstorlek använder jag en liten elklyv.  o:). Jag är liten och klen och reder inte ut mer än ett par kubbar åt gången annars.
Kapandet är värre dock. Maken vägrar lära mig använda motorsågen och vår elkap klarar inte stockar över 2 dm i diameter något vidare. Så då gör jag det jag kan och lämnar resten till honom.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bergsman

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 11 jan-13 kl 13:42 »
Klyvyxa, kilar och slägga! (Till omgivningens stora förfäran som prompt tycker att man måste ha en vedklyv....)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 jan-13 kl 15:36 »
Klyvyxa, kilar och slägga! (Till omgivningens stora förfäran som prompt tycker att man måste ha en vedklyv....)
Alltid lika rolig att ge sig i kast med en rejäl klump  och  se och läsa hur man ska spräcka .

Bergsman

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 11 jan-13 kl 17:07 »
Alltid lika rolig att ge sig i kast med en rejäl klump  och  se och läsa hur man ska spräcka .

Ja, och då man spräckt den inser man att det gick ju faktiskt även om det verkade omöjligt.

Valmet

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 jan-13 kl 17:41 »
Har huggit klart en björk nu, alltihop för hand ( motorsåg dock)
Tog inte så lång tid att klyva, 3-4 h max. Blev 2 kubik totalt.

Att besegra dom stora stam-delarna ger verkligen en känsla av SEGER!
Först tar jag i ändå från tårna, yxan studsar å lämnar en liiten rispa..
Va faan! Ny vinkel, tar i så jag kräks.. liiten spricka!

Å ja, sen spricker det lite mer, eller så vänder man på åbäket å attackerar på nytt.
Men till sist ligger det iallafall där, klyvt å besegrat ;D

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 jan-13 kl 17:52 »
Du gjorde en god prestation, Valmet, särskilt rotändan kan vara "flammig" och man kan slå i kilar som sjunker nära på i sin helhet!

Valmet

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 jan-13 kl 18:01 »
Tack!
Där var faktiskt en rackare som kom undan.
Stammen delade sig i två, plus 2 grenar i en klump, så det blir ett jobb för motorsågen.
( men den räcknas inte) :-[

vindensbonig

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 jan-13 kl 18:04 »
Finns ett fusk tricks det är att göra ett par snitt i kubben med motorsåg .

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 11 jan-13 kl 18:20 »
Såna riktigt vresiga kubbar brukar jag bara grovhugga så att de nätt och jämnt går att lirka in i kaminen. Jag har aldrig fuskat med motorsåg, men är det gran som vägrar ge med sig så har det hänt ett par gånger att kubben har fått återgå till skogen. Jag bor på en ås och det sluttar rätt kraftigt ner genom grannens oröjda granplantering, hamnar kubbarna där slipper man se dem igen någonsin  ::)

Valmet

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 11 jan-13 kl 18:28 »
Ha ha, förnekar att dom finns..

Är dom inte större än at man kan knö in dom i kaminen så
blir det " natt-knockel" Håller igång glöden fint  utan att hets-brinna tills vi vaknar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #54 skrivet: 11 jan-13 kl 18:45 »
Ha ha, förnekar att dom finns..

Är dom inte större än at man kan knö in dom i kaminen så
blir det " natt-knockel" Håller igång glöden fint  utan att hets-brinna tills vi vaknar

Damen vi köpte gården av kallade dem för natt-knusar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vindensbonig

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 11 jan-13 kl 18:50 »
Kan säga att ja aldrig give upp för någon knuse där till är man för en vis då allting går bara man ger sig den men dom kan sannerligen va en utmaning vill ja låva :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 11 jan-13 kl 18:56 »
Damen vi köpte gården av kallade dem för natt-knusar.  :)
Just några stora till natten, så det brinner länge, är fint!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

andtol

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 11 jan-13 kl 19:35 »
Kan säga att ja aldrig give upp för någon knuse där till är man för en vis då allting går bara man ger sig den men dom kan sannerligen va en utmaning vill ja låva :)

Jag ger upp ganska snabbt nu för tiden. Inte värt lägga tiden på några få kubbar med mycket kvistar. De går i påskelden i stället utomhus.

Just några stora till natten, så det brinner länge, är fint!

Vår kamin klarar inte så mycket samtidigt, glaset spräcks. Tyvärr. Eller kanske tur. :)

Bergsman

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 11 jan-13 kl 19:36 »
Hittills har inte jag heller kroknat för någon riktigt stor och vresig kubbe...men visst, en del har fått ligga med kil fastslagen i sig ett tag.... Får dom bara "mogna" en stund så är snart dom värsta uppkluvna också...iaf på Bergsmans lilla lilla egendom  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 11 jan-13 kl 19:39 »
Vår kamin klarar inte så mycket samtidigt, glaset spräcks. Tyvärr. Eller kanske tur. :)
Mitt glas har klarat sig, men det sotar igen om man nästan stänger draget för att det skall brinna sakta på natten

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser