Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyvning  (läst 18035 gånger)

Hattstugan

• -
Vedklyvning
« skrivet: 06 jun-12 kl 18:48 »
Hur klyver ni ved utan eldriven vedklyv? Klyvyxa? Sprint? Vad är lättast?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Broberg

• Gäst
SV: Vedklyvning
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 19:26 »

Klyvyxa, samt kilar och slägga vid behov.

J.S

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 18:22 »
Såg ett tips på "Äntligen hemma" dom la ett gammalt bildäck på huggstubben, fyllde med vedklabbar och gick sedan runt kubben och klöv, såg ut att fungera ganska bra faktiskt.

J.S

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 18:27 »

kurt

« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 11:13 »
Hittade en länk till klippet också

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/antligen_hemma?title=bjorn_tipsar_om_vedklyvning&videoid=1709776

Det var ju riktigt dumt. Han har en kort yxa för enhandsbruk, den skall inte hanteras på de där viset. De där bitarna hade han klyvt under mycket mera kontrollerade former med enhandgrepp, d v s hållit kubben med ena handen och huggit med den andra.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 11:29 »
Det var ju riktigt dumt. Han har en kort yxa för enhandsbruk, den skall inte hanteras på de där viset. De där bitarna hade han klyvt under mycket mera kontrollerade former med enhandgrepp, d v s hållit kubben med ena handen och huggit med den andra.
Dess utom så har han snott tipset skälv :)

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 10:20 »
Klyvyxa, samt kilar och slägga vid behov.

Japp. Tyvärr tar det lite för mycket på ryggen och axlar men det är enklast.

Sillastrybarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jun-12 kl 10:26 »
Bygg en sån här:
Ingmars klyv

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jun-12 kl 10:38 »
Japp. Tyvärr tar det lite för mycket på ryggen och axlar men det är enklast.
Ä du behöver ha lite motskon:)var för ta i så man spricker  sen så är det så har man bra grejer så sliter det inte så värst   det vickiga är ju att låta verktyget jobba   samt läsa av kubben som man hugger .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 20 jun-12 kl 22:03 »
Bygg en sån här: Ingmars klyv

Den var verkligen effektiv.   
Just nu klyver jag 90 cm bitar medelst kil.  Ett djävla jobb e det så jag hoppas verkligen det kommer värma gott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 20 jun-12 kl 22:08 »
Bygg en sån här: Ingmars klyv

hur svårt är det att klyva färskt aspe?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 jun-12 kl 23:01 »
Den var verkligen effektiv.   
Just nu klyver jag 90 cm bitar medelst kil.  Ett djävla jobb e det så jag hoppas verkligen det kommer värma gott.

Jag har en liknande sån här: http://www.jula.se/klyvyxa-x17-1-57-kg-100722

Den tar allt, dock får man kämpa lite. :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 jun-12 kl 23:21 »
Hej!

Med omvägen via youtube hittade jag http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Ved-redskap där den finurliga vedklyven på filmen beskrivs. Var får man tag på Ingmar? Med lite uppsnyggning tror jag den skulle gå att sälja, jag köper gärna en i alla fall. Funkar ju även när strömmen inte finns.  :)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

häggmispel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 dec-12 kl 00:16 »
Hej!

Med omvägen via youtube hittade jag http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Ved-redskap där den finurliga vedklyven på filmen beskrivs. Var får man tag på Ingmar? Med lite uppsnyggning tror jag den skulle gå att sälja, jag köper gärna en i alla fall. Funkar ju även när strömmen inte finns.  :)

Vänligen
Jens

byggde en själv i somras och dun fungerar tillfredsställande dock lite motigt med mycket kvist men kvistfri ahl går bra upp till ca 35 cm utan problem, själv dåtorpjens har det blitt nån vedklyv

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 dec-12 kl 16:58 »
Eller bygg en sånhär:

Stor klyv...

Skämt å sido... Ingmars klyv finns med i ett nummer av Åter tidigare i år, minns inte på rak arm vilket nummer.

Annars håller jag med om att yxa och kilar funkar bra även om det är jobbigt ibland.

Men, man behöver ju inte klyva hela årsbehovet på en helg, då riskerar man definitivt träningsvärk och ryggont. Om man tar några timmar här och där så blir det många kubik ändå.

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 11 dec-12 kl 19:57 »
Vi har kluvit mycket metersved med yxa och slägga och kilar. Sedan ryggen började krångla har jag skaffat en hydraulklyvare till traktorn men yxan och kilarna gör precis samma arbete men litet långsammare. Vi har alltid använt Fiskars klyvyxor men nu hade en granne skaffat en släggyxa som det stod Husqvarna på. Den är verkar vara mycket effektivare än våra fiskarsyxor.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 dec-12 kl 20:15 »

Hydralisk/el vedklyv

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 dec-12 kl 20:25 »
byggde en själv i somras och dun fungerar tillfredsställande dock lite motigt med mycket kvist men kvistfri ahl går bra upp till ca 35 cm utan problem, själv dåtorpjens har det blitt nån vedklyv

Neh... Varken byggt eller köpt. Men får nån en över så är jag fortfarande spekulant.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gottfrid

• -
« Svar #18 skrivet: 11 dec-12 kl 21:03 »
Då jag har så liten lucka på kamin så blir det väldigt jobbigt att kapa å klyva,Men med långved å tentyl stubin så blir bitarna lagom stor,samt att man får tändved på samma gång. :D

Seglaren

« Svar #19 skrivet: 11 dec-12 kl 21:19 »
har inte provat den själv, men den ser onekligen ut att fungera bra: http://www.vipukirves.fi/english/description.htm
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser