Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyvning  (läst 18036 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vedklyvning
« Svar #20 skrivet: 12 dec-12 kl 10:15 »
Jaha! Så gäller det bara då, att hitta den för respektive klyvningsmetod idealiska vedklabben  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

andtol

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 dec-12 kl 11:24 »
Jaha! Så gäller det bara då, att hitta den för respektive klyvningsmetod idealiska vedklabben  o:)

Japp, det är ju så. :)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 12 dec-12 kl 11:37 »
Tänker skaffa vipukirves snart - däcket att ställa veden i är ju en superide - sparar mängder av arbete och tid
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

vindensbonig

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 dec-12 kl 11:43 »
har inte provat den själv, men den ser onekligen ut att fungera bra: http://www.vipukirves.fi/english/description.htm
Undrar hur dom gör när den fastnar i tjur ved slänger dom den klampen då tro ?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 12 dec-12 kl 12:21 »
Annars håller jag med om att yxa och kilar funkar bra även om det är jobbigt ibland.

Men, man behöver ju inte klyva hela årsbehovet på en helg, då riskerar man definitivt träningsvärk och ryggont. Om man tar några timmar här och där så blir det många kubik ändå.
Bästa tipset. Förstår inte varför man ska stå några dagar på vårkanten och jobba ihjäl sig med veden. Vintern är den rätta tiden, ta lite grand undan för undan så har du allt kapat och kluvet till våren. Skillnaden att klyva en frusen vedklabbe i -10 grader eller en seg våt klabbe i +10 grader är större än skillnaden mellan en bra och dålig yxa dessutom.

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 12 dec-12 kl 13:55 »
Jag är skeptisk till vipukirves.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 dec-12 kl 13:57 »
Skulle va roligt att testa en vipukirves.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #27 skrivet: 12 dec-12 kl 14:40 »
Klyvyxa alternativt Vriden kil och slägga. Har allt en hydraulisk el-klyv men den är så långsam i förhållande till mig och yxan.

Tips: för rel. grova vedträn använder jag ett bildäck (utan fälg) som jag lägger på huggkubben, ställer vedklabben "i hålet" och sedan kan jag klyva flera delar utan att vedklabben flyger iväg. Sparar massor av tid och energi.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

vindensbonig

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 dec-12 kl 15:01 »
Klyvyxa alternativt Vriden kil och slägga. Har allt en hydraulisk el-klyv men den är så långsam i förhållande till mig och yxan.

Tips: för rel. grova vedträn använder jag ett bildäck (utan fälg) som jag lägger på huggkubben, ställer vedklabben "i hålet" och sedan kan jag klyva flera delar utan att vedklabben flyger iväg. Sparar massor av tid och energi.
Det där är ett gammalt bra trick .

krikav

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 01 jan-13 kl 12:41 »
Jag har skaffat mig en klyvyxa från gränsfors bruk, och tycker verkligen det är ett lyft ifrån att köra med elhydralklyven.
Det går ungefär lika fort, men är vansinnigt mycket roligare! :)
Dessutom är det bra träning.
Som andra redan sagt, så är det bästa att ta det lite då och då över vintern. Som det brukar sägas: "Det är jämnan som drar."

Jag har också provat att kapa en hel del med en gammaldags timmersvans, och har kommit fram till att detta nog är den jobbigaste biten med att hålla sig med egen ved manuellt.
Det tar rejält på krafterna, och många kapningar blir det!
Är det någonstans jag skulle lägga elkraft, så skulle det vara på kapningen

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #30 skrivet: 01 jan-13 kl 12:52 »
Då och då? Hur har du lyckats torka veden innan då?

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 jan-13 kl 12:57 »
Jag har också provat att kapa en hel del med en gammaldags timmersvans, och har kommit fram till att detta nog är den jobbigaste biten med att hålla sig med egen ved manuellt.
Det tar rejält på krafterna, och många kapningar blir det!
Är det någonstans jag skulle lägga elkraft, så skulle det vara på kapningen
Så är det. Manuell kapning är en plåga medan manuell klyvning är en njutning :)

Tänk att stå och kapa 40-50cm gran med timmersvans, jag hade ledsnat efter första kubben  :P

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #32 skrivet: 01 jan-13 kl 13:34 »
Så är det. Manuell kapning är en plåga medan manuell klyvning är en njutning :)

Tänk att stå och kapa 40-50cm gran med timmersvans, jag hade ledsnat efter första kubben  :P
;D
Just därför kommer nya uppfinningar allt eftesom då folk tröttnar eller ledsnar på verkligheten.
Men en 2 mans timmersvans i bra skick gör jobbet ganska snabbt och man får en bra motion på köpet.
Gällande klyvning så är en rejäl klyvslägga en dröm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 01 jan-13 kl 16:17 »
Då och då? Hur har du lyckats torka veden innan då?
För egen del så blir veden som jag klyver då och då under vintern den ved som man normalt skulle stå och svära över under några intensiva dagar på vårkanten. Eftersom jag har plats för två årsförbrukningar får det även torka över nästkommande vinter.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 01 jan-13 kl 16:48 »
För egen del så blir veden som jag klyver då och då under vintern den ved som man normalt skulle stå och svära över under några intensiva dagar på vårkanten. Eftersom jag har plats för två årsförbrukningar får det även torka över nästkommande vinter.

Helt perfekt tanke i enlighet med mina funderingar.
Framförallt så är veden "torr" när man hanterar den och vintern är en tid då värme är en bristvara. Och värma sig själv i kylan är bättre att svettas i värmen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #35 skrivet: 02 jan-13 kl 02:02 »
Jag kan varmt (!) rekommendera VED - boken alltså.  ;D  http://www.alternativ.nu/index.php?page=shop Den är riktigt bra.

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #36 skrivet: 07 jan-13 kl 10:25 »

Där ser man! Jag råkade förutsätta - därav fail.

Själv tänker jag inte köpa någon sågmaskin alls. Jag sågar gärna för hand när jag snickrar och när jag fäller träd är yxa bra. Jag har bara ett mindre antal träd på min tomt varav några ska bli ved - men även om jag får till ett avtal med grannen av hugga ner hans björkar som skymmer utsikten, så lär jag hugga för hand. Yxa är väldigt bra mot fasta föremål - däremot har jag huggit mycket ved som barn och vid ett tillfälle var det ett allvarligt tillbud då yxan slant mot vedklabben och missade mitt smalben, därav tänker jag ha en vanlig hydrualisk elektrisk vedklyv, det får ta den tid det tar. Sedan brukar jag ofta lyckas göra illa mig när jag mekar, och har kvar en gammal MC-handske jag använde när jag körde vinkelslip som ungdom - med ett hål från slipskivan som går genom hela skinnhandsken och alltså stannade precis innan pekfingret. Med tillbud som dessa blir det inget mer risktagande för mig i form av sågar men däremot vore ett ställ till vinkelslipen bra i brist på bandsåg (för metall alltså). Trä går utmärkt att såga för hand... med rätt såg (tipsa gärna om vart man köper en riktigt bra timmersåg!)

STIHL TIMBERSPORTS College Championships -

KjellX

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 07 jan-13 kl 11:08 »
Jag kan varmt (!) rekommendera VED - boken alltså.  ;D  http://www.alternativ.nu/index.php?page=shop Den är riktigt bra.

Vänligen
Torpjens

Snackade med en kollega som har den boken idag, han saknade informationen om ekved, att den bör torka 2 år för att garvsyran ska försvinna.
Han kan ha missat detta i boken, eller så är det kanske bara en skröna att ekved måste torka längre än annan ved?

Huggorm

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 jan-13 kl 11:13 »
Snackade med en kollega som har den boken idag, han saknade informationen om ekved, att den bör torka 2 år för att garvsyran ska försvinna.
Han kan ha missat detta i boken, eller så är det kanske bara en skröna att ekved måste torka längre än annan ved?
Den bör torka två år även för att den torkar så långsamt. Det är ju hård och tung ved. Jag brukar klyva väldigt smått, annars är det inte säkert att det torkar inuti över huvud taget

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 07 jan-13 kl 11:15 »
Det kanske är en skröna att garvsyran försvinner efter 2 år... men den som endast eldar med ek borde ju kunna berätta sanningen.
Vad jag har fattat så handlar det om vilken förbränningstemperatur man kan åstadkomma, så ska man bara fis-elda med dåligt torkad ek i sina lilla kamin i de närmsta 10 åren så kanske man får ha koll på sin rörstock.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser