Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanilj.  (läst 3403 gånger)

nysse

Vanilj.
« skrivet: 06 jun-12 kl 17:36 »
Jag har just testat så lite frö från vanilj. Skal bli spännande att se resultatet.
Andra som har provat ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vanilj.
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 17:56 »
Måste bara fråga vart fick du tag på sånna frön?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 18:03 »
Ehm, jag anmäler mig lite skeptisk faktiskt... om jag inte missminner mig kommer vaniljen från en orkidé? Kommer kanske ta en stund innan det blir en planta som sätter frukt  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 18:06 »
Ehm, jag anmäler mig lite skeptisk faktiskt... om jag inte missminner mig kommer vaniljen från en orkidé? Kommer kanske ta en stund innan det blir en planta som sätter frukt  ::)
Stämmer :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanilj

kurt

« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 18:35 »
Naturligtvis kan man även fröföröka orkidéer, även om det i allmänhet måste göras in vitro i odlingmedium.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 00:22 »
Med tanke på hur förädlad vaniljen är innan den smakar vanilj har jag svårt att tro att det är något liv i fröna i en vanlig vaniljstång man köpt i butiken. Men TS kanske har köpt vaniljfrö någonstans?

Ville ha en vaniljorkidé förr kuriosans skull men la ner när den billigaste jag hittade kostade 800 spänn...

kurt

« Svar #6 skrivet: 07 jun-12 kl 03:39 »
Nej, en fermenterad vaniljstång kan man definitivt inte ta frön från, de måste vara färska.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #7 skrivet: 07 jun-12 kl 06:23 »
Men man kan ju köpa en planta. Fast, det är klart att det knappast blir någon vanilj på den men det är en fin växt. Prova hos Åkessons orkideer, hon har i allmänhet plantor.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Björno

« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 11:36 »
Hej!

Man kan ganska ofta hitta vaniljplantor i trädgårdsbutiker. Ganska lätta att ta skott av. Jag har en del plantor som jag kommer att sälja på odla.nu i höst när dom har blivit lite större. Jag har dock aldrig fått dom att blomma vilket ju behövs om man vill få fram vaniljstång (fermenterad fröskida)./Björno

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser