Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mango.  (läst 4134 gånger)

nysse

Mango.
« skrivet: 04 jun-12 kl 19:35 »
Har tänkt testa att plantera en mango-kärna. Nåt specielt jag skal tänka på ?

svartorkidee

• Västergötland
SV: Mango.
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 20:03 »
lägg den i blöt 1 vecka före plantering och byt vatten ca varannan dag, sedan så har det betydelse vilken sida som planteras uppåt också.. ska kolla upp vilken det var för de minns jag inte..

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 20:06 »
Och skrubba kärnan NOGA före så det är så lite fruktkött kvar som möjligt, omöjligt att få bort allt men ju mindre desto bättre  :)

Plantera så att den lilla urgröpningen som finns i den tjockare kanten är uppåt och den smalare neråt. Kärnan skall alltså planteras vertikalt i en hög kruka med vanlig krukväxtjord med ett lager leca på botten. Dra en plastpåse med andningshål över krukan. Stötta påsen med blompinnar så den inte ligger mot kärnan som skall ligga precis vid jordytan. Duscha in i påsen då och då och vattna varannan vecka, det får inte bli för blött men inte torka heller. Placera krukan så att jorden hålls varm.

djeen

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 21:25 »
Svartorkidee har svarat jättebra, men jag kan tillägga att mangokärnor gror snällt även om man inte sköter dem så jättenoga - det är en väldigt lättsam kärna att plantera.

nysse

« Svar #4 skrivet: 09 jun-12 kl 08:46 »
Nu har jag planterat...... Spännande att se vad som händer.

kurt

« Svar #5 skrivet: 09 jun-12 kl 11:01 »
Det finns ju flera exotiska frukter som man kan plantera och kan förvänta sig att också få frukt från (t ex passionsfrukt). Men eftersom mango är ett subtropiskt träd som bli 35-40 m högt, så bedömer jag chansen att få frukt från det inomhus i Sverige som obefintlig.

Björno

« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 11:28 »
Hej!

Jag har sett plantor i botaniska trädgårdar som varit ca 1,5 meter med frukter. Hade själv en sådan planta som blommade men sedan tog spinnet kål på den. På madeira såg jag tvåmetersträd med frukter så det borde gå att få hemma också, i växthus i alla fall. Cherimoya, carambola och papaya är andra träd som sätter frukter när dom är ganska små/Björno

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser