Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växt som sötningsmedel  (läst 5688 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Växt som sötningsmedel
« skrivet: 03 jun-12 kl 20:48 »
Har hört att det finns en växt som man kan odla som alternativ till socker. Man torkar bladen och smular dem och det ska alltså kunna ersätta vanligt raffinerat rörsocker. Minns bara inte vad det heter!  ::)

Vet någon vad jag menar för växt?
Hur odlar man den?
Hur får man tag i frön?

Vänliga hälsningar
//ARCTICA

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Sötningsmedel från?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 20:58 »
Stevia eller sötflockel heter den

Jag har sått lite frön i år. De små plantorna är väldigt längsamma och skira... jag vågar knappt peta på dem. Vet inte om de kommer klara sig. Jag köpte mina fröer från Runåbergs.

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 21:15 »
Stevia eller sötflockel heter den

Jag har sått lite frön i år. De små plantorna är väldigt längsamma och skira... jag vågar knappt peta på dem. Vet inte om de kommer klara sig. Jag köpte mina fröer från Runåbergs.

Åh vad bra att få veta!  Tack Helena R  :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 21:17 »
Fast den fungerar just bara som sötningsmedel, kokar du sylt eller saft går du helt miste om sockrets konserverande egenskaper, som Stevian inte har.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 21:20 »
Fast den fungerar just bara som sötningsmedel, kokar du sylt eller saft går du helt miste om sockrets konserverande egenskaper, som Stevian inte har.

OK, det var ju synd!
 :(

//ARCTICA

malarmaster

• Gäst
SV: Växt som sötningsmedel
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 07:16 »
köpte frön på tradera,såg också att det fanns plantor på min lokala plantskola. ulf

Offie

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 17:34 »
Stevia! Sockerplanta.
Livet går inte i repris.

kurt

« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 18:36 »
Tyvärr har den ju också lite av den här bismaken som endel sötningsmedel ( t ex aspartam) också har.

Camilla Plum nämnde den i veckans avsnitt av "Fra muld til guld"

http://www.dr.dk/dr2/camillaplum/fra-muld-til-guld

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 02:18 »
Hej! Växten Du syftar på är
Stevia. Den finns att köpa på Biofood som ett vitt pulver i burk. Det är otroligt sött och innehåller inga kalorier. Det behövs väldigt lite till att söta en kopp te ex.vis går det åt en halv kvivsudd! Man kan numer köpa den på Ica. Hälsningar Inger Engelstoft i Järna   

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 05:29 »
Finns såna burkar på bla netto att köpa. Helt otroligt sött.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-12 kl 07:01 »
Det blir en flerårig liten vedartad buske. Men den tål inte att stå ute över vintern. Går fint att övervintra i kruka inne, lite som pelargoner, men lite mer vatten och ljus. Jag hade den så några år, men den frös bort en kall vinter ändå. Växer så det knakar på friland i skyddat läge på sommaren. Gillar värme, vatten och näring. Lite som tomat, men tåligare. Blommar med söta små vita blommor.

Toppskotten går lätt att föröka upp på våren, men sådd från frö är besvärligt. Fungerar bäst i hög luftfuktighet och mycket värme och ljus. Fungerar hyfsat i ett litet akvarium eller miniväxthus med värme och konstbelysning. Toppskotten går fint att skicka med post till andra som vill ha. Jag gjorde så här några år. Stick ner toppskott i torvkruka och har i miniväxthus en tid tills rötter syns. Bytte mot sticklingar av pelargoner eller annat kul.

Rullar man ett stevia-blad tillsammans med ett myntablad smakar det precis som polkagris. Roligt att förvåna gäster och grannar.

Det går att torka bladen och ha som sötningsmedel i exempelvis kaffe eller te. Men man kan inte raffinera själv till det där vita pulvret. Inte enkelt iaf.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 07:10 av sɹǝpuɐ »

Missann

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 07 jun-12 kl 16:43 »
Jag har dragit upp 6 fina plantor.
O en som är lite krasslig just nu.  :'(

Bra med tips om hur man övervintrar om de nu är svåra att dra upp från frö.
Jag hade kanske bara tur i år...

Kul med bra tips om hur man kan använda stevian.
Jag hörde att 90 gram blad motsvarar 1 dl vanligt strösocker.
Hon som tipsade mig hade provat i Hiramsylt.  :P

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 07 jun-12 kl 22:49 »
Jag har dragit upp 6 fina plantor.
O en som är lite krasslig just nu.  :'(

Bra med tips om hur man övervintrar om de nu är svåra att dra upp från frö.
Jag hade kanske bara tur i år...

Kul med bra tips om hur man kan använda stevian.
Jag hörde att 90 gram blad motsvarar 1 dl vanligt strösocker.
Hon som tipsade mig hade provat i Hiramsylt.  :P

Då må jag få fråga var Hiramsylt är  ???

//ARCTICA

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 07 jun-12 kl 22:51 »
Det blir en flerårig liten vedartad buske. Men den tål inte att stå ute över vintern. Går fint att övervintra i kruka inne, lite som pelargoner, men lite mer vatten och ljus. Jag hade den så några år, men den frös bort en kall vinter ändå. Växer så det knakar på friland i skyddat läge på sommaren. Gillar värme, vatten och näring. Lite som tomat, men tåligare. Blommar med söta små vita blommor.

Toppskotten går lätt att föröka upp på våren, men sådd från frö är besvärligt. Fungerar bäst i hög luftfuktighet och mycket värme och ljus. Fungerar hyfsat i ett litet akvarium eller miniväxthus med värme och konstbelysning. Toppskotten går fint att skicka med post till andra som vill ha. Jag gjorde så här några år. Stick ner toppskott i torvkruka och har i miniväxthus en tid tills rötter syns. Bytte mot sticklingar av pelargoner eller annat kul.

Rullar man ett stevia-blad tillsammans med ett myntablad smakar det precis som polkagris. Roligt att förvåna gäster och grannar.

Det går att torka bladen och ha som sötningsmedel i exempelvis kaffe eller te. Men man kan inte raffinera själv till det där vita pulvret. Inte enkelt iaf.

Oj vad mycket du visste om denna växt!  :)
Jag försöker odla mynta nu. Har sått det ute, men tror att det kan ha varit lite för tidigt. Det har inte kommit upp något alls ännu  :-\

Gissar att stevian kan vara svår att odla här i Jämtland (för kyligt klimat, och kort sommar?).

//ARCTICA

kurt

« Svar #14 skrivet: 08 jun-12 kl 06:14 »
Eftersom socker i många fall också fungerar som konsistensgivare så får man helt andra produkter om man utesluter sockret, sylten lär ju snarare bli saft!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 08 jun-12 kl 07:11 »
 Stevia var rolig att odla! Tror nog att det går fint att sätta ut på friland i skyddat läge i Jämtland också under sommaren. Men den tål inte frost alls! Se den som en krukväxt som gillar sommarbete.  ;D

Skörda genom att klippa topparna. Då grenar stevian sig och blir buskig och får fler toppar.

Går att göra "sötat vatten" genom att hälla kokande vatten över torkade blad, och låta stå några minuter och sila ifrån. Fint för sötsur sås!

Misstänker att man kan göra roligt brännvin genom att dra ur det söta i alkohol och sedan krydda upp med mynta, lakrits, bär eller annat. Blir sött men inte simmigt, skulle jag tro.

Men var försiktig med mynta! Blir lätt ett rotogräs som kväver annat.  :-X

Bäst om man sätter mynta för sig självt på en plats så att man kan klippa med gräsklippare runtom. Eller i en nergrävd trasig spann utan botten, så att man begränsar utbredning. Kommer tillbaka är efter år.

Vill man fuska kan man köpa mynta som krydda i kruka i affären, och dela och trycka ner i jorden.

Hiramsylt: Sylt på svarta vinbär. Kokas med en del bär, en del vatten och två delar socker.
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 08:04 av sɹǝpuɐ »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jun-12 kl 08:06 »
Det är inte alla som känner den söta smaken. När jag tuggar på stevia smakar det bara som ett neutralt grönt blad.

Missann

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 jun-12 kl 13:04 »
Ja, hiramsylt är svartvinbärssylt.
Mycket gott på havregrynsgröt!  :P

vildkaprifolen

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 14 jun-13 kl 19:23 »
Jag köpte en planta  nu i vår på Odla.nu, men jag vet inte om de fortfarande har kvar plantor. Jag har den i kruka i uterummet och den har växt bra och skördats några gånger.

Jag känner en tydligt söt smak när jag tuggar på bladen, men har inte lyckats överföra detta till de rätter där jag försökt få fram smaken. Bra tips här i tråden, som jag skall testa!

När det gäller de Stevia-produkter som man kan köpa, tex Stevia Strö, så har de genomgått en industriell process för att sötman skall kunna utvinnas. Tex genom destillering med alkoholer eller tom oljeprodukter om jag förstått det rätt. Vilket i mina ögon sänker värdet rätt ordentligt på det naturliga och kanske inte gör att det är så stor skillnad mot andra sötningsmedel, så jag skulle så gärna vilja få det att fungera med sötman i mitt eget kök!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #19 skrivet: 15 jun-13 kl 15:10 »

När det gäller de Stevia-produkter som man kan köpa, tex Stevia Strö, så har de genomgått en industriell process för att sötman skall kunna utvinnas. Tex genom destillering med alkoholer eller tom oljeprodukter om jag förstått det rätt. Vilket i mina ögon sänker värdet rätt ordentligt på det naturliga och kanske inte gör att det är så stor skillnad mot andra sötningsmedel, så jag skulle så gärna vilja få det att fungera med sötman i mitt eget kök!

Precis, det sötningsmedlet man köper i butik är inte stevia, utan steviaglykosid E960. Stevia är inte godkänd som livsmedel, eftersom inget företag ännu lämnat in tillräckliga undersökningar för att visa att växten är säker som livsmedel.

Jag skulle verkligen rekommendera att odla själv istället för att köpa tillsatsen i butik, om man har möjlighet. Fröer finns att köpa bl a hos Runåbergs frö. Man kan odla den inomhus som krukväxt.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser