Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fårras ska jag ha?  (läst 4676 gånger)

Cissy

• Skåne
Vilken fårras ska jag ha?
« skrivet: 02 jun-12 kl 12:32 »
Tänkte skaffa några får, dels för köttet och dels att ha för att växelbeta med hästarna.Jag vill ha en ras som inte hoppar och bryter sig ut. Jag vet att man aldrig kan vara säker, men jag har förstått att vissa raser är mer hopp- och rymningsbenägna än andra. Sen vill jag att det ska vara en frisk ras som lammar lätt och har fint kött. Hyfsad ull är oxå trevligt men inte avgörande. Är det någon som har något bra tips?
Först när det sista trädet huggits ner, den sista floden förgiftats och den sista fisken fångats, då kommer människan att förstå att man inte kan äta pengar

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vilken fårras ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-12 kl 12:48 »
Det känns som om du kan välja nästan vilken fårras som helst. Hoppar och bryter sig ut är nog inte så mycket beroende på ras, mer individuellt. Hyffsad ull kan vara lite vad som helst. Vill du ha mjuk och gosig ull att spinna barnstrumor med kan du kanske satsa på finullsfår som också ger många lamm men kan ibland behöva lite hjälp vid lammning. Vill du ha grov ull som du ska sticka tjocksokar åt gubben med så väljer du kanske värmlandsfår som också ger rätt många och stor lamm. Är du ute efter en nätt liten ras som har lätta lamningar och inte kräver så mycket mat väljer du Dala-Pälsfår eller Roslagsår. Osv osv osv.

Jag personligen har erfarenhet av Dala-Pälsfår, Klövsjöfår och till viss del Värmlandsfår. Av dem skulle jag nog rekomendera alla tre till dig. MEen se till att du köper parasitfria och tama får samt att du läser på så mycket du kan om fårskötsel. Då blir det no bra :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 02 jun-12 kl 17:00 »
Kan inte annat än att hålla med föregående skribent :-)
Vi har nu Klövsjöfår i genbank med många obesläktade lamm & jag vurmar mycket för de hotade gamla svenska lantrasernas bevarande så jag röstar på Klövsjöfår.

se mer om våra får på www.jordbron.se
& läs även mer på www.allmogefar.se

Mvh Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 02 jun-12 kl 17:22 »
Om man vill ha bra med kött är väll inte allmogeraserna dom man tänker på i första hand  :-\

Annars så kan jag inte tänka mig att mina skulle rymma sådant jobb jag hade för att får dom (klövsjö) att gå över till den nybyggda hagen där det en gång funnits el-tråd. Lätta lammningar, bra ull, trevliga djur och sunda det är dom mina klövsjö

PS. jag har tre svarta tackor, födda i år och kan fixa passande bagge till dom om du skulle gör avkall på köttet för att arbeta för en trevlig ras bevarande  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 08:49 »
Gotlandsfår är väl en bra "kompromiss", det är en lantras som har lätta lamningar, är goda mödrar och har bra ull, ger fina skinn. Det är också trevliga får. De är ju lite större än allmogefåren men inte lika stora som "köttfår".
Åsenfår, hundar och katter

Klingahund

• Småland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 18:50 »
Jag har haft gotlandsfår i ett par månader. Införskaffade efter mycket velande efter vilken ras som skulle passa oss. Hitills är hela familjen förälskad i de vackra trevliga djuren som håller vårt slye borta. Vi har elstängsel vilket fungerar mycket bra (peppar, peppar). De går inte ens nära det. Anledningen till att vi slutligen valde gotlandsfår är kombinationen av en vacker päls, lätta lamningar, få lamm per tacka och bra födosök. Vi får väl se om jag är lika nöjd om ett år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser