Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är dessa sulkys eller Rockard?  (läst 3044 gånger)

Klaterbacken

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
Är dessa sulkys eller Rockard?
« skrivet: 31 maj-12 kl 14:02 »
Hej!

Det finns säkert mer hästkunniga personer här än vad jag är.

Jag har i vår ladugård dessa två grejer, vet någon om det är Sulkys eller om det är Rockards? För mig är det samma sak men förstår att det eg inte är så.

Vi tänkte sälja dessa men det känns bra att veta vad det är för något till att börja med =)

Tacksam för hjälp!

Gullregn

  • Gäst
SV: Är dessa sulkys eller Rockard?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 14:11 »
Sulky är för en. Rockard för två..personer alltså,,inte hästar :)

Klaterbacken

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
SV: Är dessa sulkys eller Rockard?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 14:12 »
Vad härligt, tack för hjälpen!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Är dessa sulkys eller Rockard?
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 14:34 »
Krrrhhmmm  ::)


Sulky ärhttp://www.customsulky.com/728.html] [url]http://www.customsulky.com/728.html[/url]

Det på bilden är en rockard (för två eller flera) och en SPEEDCART (för en)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Är dessa sulkys eller Rockard?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-12 kl 15:13 »
Att den översta är en rockard verkar alla vara eniga om.

Den nedre, för en person, kallar jag långvagn och kan inte påminna mig om att jag hört nåt annat ord för det. Det var iofs måååånga år sen jag höll på med travhästar och då bara i några år.

Frances ord speedster låter som ett mer riktigt ord än långvagn. Träningsvagn (för travhäst) är ett ord du också skulle kunna använda i en annons.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Är dessa sulkys eller Rockard?
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 15:25 »
Har hållit på med trav i 30 år och namn på hästgrejor har väl ändrats lika många gånger  ;D

Den översta är vad vi kallar i Sverige för rockard. Inom travet kallar vi den också för långvagn.
Den undre är det värre med för den har för det mesta amerikanska namn eftersom den kommer därifrån. Men den kan vi också kalla för långvagn. Mer korrekt kallas den för jogcart eller speedcart. Båda vagnarna är för "långsamträning" eller "uppbyggnadsträning"

Till  tävling eller "snabbjobb" används sulky (det finns även en variant som kallas sulkett) och i den kan endast en person få plats, den är smäckrare och lättare och har oftast stora hjul med finmönstrade cykeldäck. Ekrarna eller "barerna" ska också vara heltäckta med någon form av hårdplast så att ingen häst ska få in benen i hjulen.
Vid uppvärmning inför tävling används oftast jogcarten i första uppvärmningen (onödigt vetande  ;D )

Ingen av dina vagnar har "snabbkoppling" som de flesta vill ha idag, så förklara fördelarna med att inte använda "snabbkoppling"  ;D när du ska sälja  ;D
Tillägg: Eller det kan man faktiskt inte se på bilderna, men med tanke på ålderna på vagnarna så förmodar jag att det är så.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 4 användare (2 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser