Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönstraktor av gamal kaninbur? Mått, får något plats här?  (läst 2332 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Har rotat på logen och hittade den här gamla kaninburen. Kan det vara möjligt att bygga om den till en hönstraktor?
Måtten är 70X110 cm och höjden är80 cm i fronten och 65 i bak-kant.
Fixa till i fronten där "dörren" fattas, sätta nät-dörr där eller bara en trä-lucka att öppna när man ska städa?
Hur högt upp på benen kan den stå så att hönorna kan klättra upp på en stege? Ska jag såga av benen helt eller är det "bra" att ha buren som ett litet tak i den blivande rastgården runt omkring?
Sittpinne och rede, kan redet vara uppe på hyllan till höger, eller under hyllan? Kanske utgång i mitten på bak-kanten? Och sitt pinne till höger?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag tycker absolut du kan göra en traktor av den där.

Det lurigaste är nog sittpinnen. Det brukar rekommenderas att man har 30 cm sittpinne i bredd per höna, samt att den är 30 cm från väggen. Sedan krävs det ett antal centimeter fritt åt andra hållet för att hönan ska kunna hoppa upp. Så det blir lite trixigt att ens få plats med den.

Angående redena skulle jag varit lite bökig och tillverkat reden som sitter utanpå hönshuset, som man kan öppna utifrån. Detta sparar plats och gör ägghämtning smidig.

Jag tycker helt klart att du ska ha kvar benen, hönsen uppskattar det extra utrymmet och taket.

Om du bara ska använda traktorn när det dygnet runt är så varmt att hönsen garanterat inte kommer frysa, så kan du med fördel sätta nät över hålet där fram. Hönor behöver mycket ventilation och ljus.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Tack för dina tankar! Det är bara tänkt att använda på sommar halvåret. Det var en nät-dörr där förut men den gick av, kanske kan rota fram den också ;D och sätta tillbaka den då. Ville helst snickra så lite som möjligt men det verkar ju klart bättre att ha redena på utsidan så som du sa, får tänka lite på det.
MEn hur många djur kan ha denna som sommarbostad? Dvärhöns respektive 2-2,5 kilos höns?? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser