Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa barack  (läst 6987 gånger)

dilog

• Gäst
Köpa barack
« skrivet: 29 maj-12 kl 23:18 »
Fundera på att köpa en billig barack baracken kommer vara ca 40 kvadrat och sätta på en tomt där vatten är indraget till tomtgränsen. Men värma upp det med den här. http://www.cbbioenergi.se/index.php Tomten vi har kikat på ligger i västerbotten och tyvärr kan det ju bli ganska kallt i mellanåt. Nu till frågan. Hur mycket kubik ved skulle det gå åt på ett ungefär per år med denna panna tror ni? Om man både ska driva värme och el ifrån den. Står att den rymmer 660 liter ved. Och tjänar man på att elda större bitar än mindre som filmen visar.
Tacksam om nån vänlig själ är nått sånär säker på matte. Det här med liter blev jag skum på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Köpa barack
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 23:25 »
De där pannorna är alldeles för stora för att värma ett hus i den storleksordningen. Tänk också på den kostnad det innebär att installera vattenburen värme i baracken.
Det är lite misstänkt att importören inte kan hänvisa till en referensanläggning hos någon kund utan bara till den anläggning som de har i drift vid sitt eget kontor.

För ett så litet hus så skulle jag nog föreslå rent luftburen värme. Kamin, gärna en tung sådan med täljsten eller liknande som värmelager, kombinerat med luft/luft-värmepump och kanske direktverkande el.

dilog

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 23:32 »
Tackar för svarat. ja vi bara spånade lite och hittade den här.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 11:10 »
Med tanke på hur dåligt isolerad en `billig barrack` är så kommer uppvärmningen bli dyr hur ni än gör. Satsa på att tilläggsisolera en del så slipper ni elda stup i kvarten samt skaffa vinterglas till fönstren så ni kan få lite bättre isolervärde på dem. :)

Som uppvärmning kanske det går att dra eget vattenburet system med självcirkulation? Problemet med det är ju att ni inte kan kyla ut barracken om ni åker bort för då fryser systemet sönder så det kanske är bättre med vedspis av nåt slag? Rörspis eller kakelugn kanske om ni inte ska laga mat på värmekällan :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 11:48 »
Det var en intressant lösning på panna, kul idé med helt eldningsklart fristående pannhus.
Men det var ganska saftiga marginaler. Pannan kostar 78.000kr i USA och 140.000kr (ex.moms) i Sverige.

Håller med Snickarn, kamin eller spis är nog bättre. Ett vattenburet system kräver en elpatron som backup ifall ni åker iväg två dagar och ingen eldar. Det blir väldigt dyrt med panna, kulvert, element och slavtankar. För en tiondel av den kostnaden får man en riktigt bra vedkamin istället.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

dilog

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 05:15 »
Än har jag inte gett upp tanken på barack. mer å mer övertygad om att det kommer bli något sådant i framtiden. Det här med isolering tänkte jag inte på men självklart krävs det nått sådant. Målet är ju att bo så billigt som möjligt. När vi ändå är inne på isolering har jag hört att grästak som lever ska vara väldigt bra som isolering och snyggt med i framtiden då det blommar framåt vårkanten. ljung kräver inte mycket för att ta sig. Nu till frågan. Går detta att göra på ett platt tak som det ofta är på baracker. Om det blir en väldigt regnig sommar måste ju vattnet rinna av. Och det kan det ju inte göra om det är toalt platt. Nån som har en vettig lösning på detta. Damen kom med förslaget att hela byggnaden kan ju luta lite om vi ställer den på plintar men känns väl så där igentligen ;D Bättre lösning än så tackar jag för :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 09:33 »
Jag är rädd att U-värdet för grästorv inte är så högt, det krävs nog ett mycket tjockt lager för att få nämnvärd isolering.
Dessutom krävs ju en luftspalt innanför yttertaket, och det är mellan innertaket och luftspalten som isolering kan göra nytta.
Sedan är också frågan om en barack håller för att belamras med något så tungt som ett torvtak.

Jag har en bekant som sedan ca 3 år bor i ett hus bestående av två hopbyggda baracker. Men jag tror att väggarna är tilläggsisolerade på utsidan. Han har klarat sig med direktverkande el utan att uppvärmningskostnaderna har dragit iväg anmärkningsvärt mycket, men han kallställer halva huset på vintern.

dilog

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 maj-12 kl 16:51 »
Bu spånar jag bara hej vilt. Om man sätter upp nån slags takstol eller vad det heter direkt på taket så man får en lutning. Då blir det ju luft mellan det gamla och nya taket och där inne skulle man ju proppa in med isolering. Man får ett snetak så både regn och snö inte får samma färste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser