Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallon, skötsel  (läst 7007 gånger)

tugo

• Uppland
Hallon, skötsel
« skrivet: 28 maj-12 kl 19:43 »
Hej!

Några frågor.

Jag har bestämt mig för att satsa på en sedan en tid övergivet hallonsnår. Jag har spänt upp ett "staket" på 1,2 x 6 som en begränsning, klippt bort omgivande gräs, planterat in några olika sorters hallon, vilket tydligen ska ge rikligare skörd och så har jag lagt på 60 liter stallgödsel.

Nu mina frågor:

Det är massor med ogräs, främst kirskål, och jag undrar om det finns något mirakelsätt att bli av med ogräset?

Den manuella rensningen är lite riskabel eftersom det är lätt att rensa bort de skott som ska bära nästa år efter som de till en början är ganska lika kirskålen. Ska man kanske helt enkelt vänta med att rensa ogräs tills hallonskotten verkligen ser ut som hallon, eller förlorar man då alldeles för mycket näring till ogräset?

kurt

SV: Hallon, skötsel
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 03:50 »
Har man rotogräs så är det enda säkra sättet att gräva upp hallonplantorna och göra en ny ogräsfri plantering. Man kan använda svart markduk, men den måste man då lägga ut vid planteringen, och man måste se till att de nya årsskotten har möjlighet att komma upp.

Ger man alltför mycket näring till hallon så får man bara en massa blad och inga bär! T o m gräsklipp kan vara alltför näringsrikt!

tugo

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 18:12 »
Ok. Att gräva upp alla hallonplantor verkar vara lite mycket jobb just nu, men om det ska utökas så verkar det ju klokt med markduk. Det blir nog att tills vidare handrensa så gott det går. Och gödslingen ska man alltså vara försiktig med. Bra att veta. Tack för tipsen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 18:16 »
Täck marken runt plantorna med tidningar i flera lager. Blöt dem och lägg på stenar så ligger det kvar. Det kväver en hel del ogräs. Tycker man att det är fult så kan man ju täcka ovanpå med med något annat.

Men se som sagt till att de nya skotten kan komma upp!

tugo

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-12 kl 18:32 »
Att täcka verkar ju bra - och tidningar!- det finns det ju gott om. Men jag vet inte om det tilltalar mig med risken att det blåser omkring i naturen. Skulle det möjligen gå att täcka med sågspån ? Eftersom jag har kalkrik lerjord så är det ju ändå ingen nackdel att föra till lite organiskt material.  Finns erfarenhet av att täcka med sågspån?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 19:02 »
Sågspån tar väl en massa kväve när det bryts ned? Behövs nog extra kvävegödning då...

Eller det kanske är OK om det bara ligger på ytan och inte myllas ned.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Sannatk, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser