Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage som täckmaterial, dålig ide  (läst 7268 gånger)

Juniperus

• Gäst
Ensilage som täckmaterial, dålig ide
« skrivet: 28 maj-12 kl 11:33 »
Som sagt jag har använt ensilge som täckmaterial vilket verkade vara en fin ide men så finns det ju rester av havre och säd mums för fåglar, så nu har domrivit upp ordentligt. Kål, morötter och rödbetor hade kommit upp men nu finner jag knappt några plantor i röran, potatisen har klarat sig någorlunda men många har blivit uppgrävda och hackade av fåglarna. Kålrötterna var fina och långa innan fåglarna kom. Jag provade att så halva delen av kåväxterna utan täcke och de har nästn ala blivit angripna av jordloppor. Sådana här problem hade jag aldrig i Lappland. Det som verkar ha klarat sig är bönorna, persilja och lite blomster.

pyromanen

• Gäst
SV: Ensilage som täckmaterial, dålig ide
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 12:24 »
Försök se det som att du håller på o lära känna området och jorden om det går, och inte tappa modet!
Vad är det för fåglar?
Fiberduk över kanske kunde vara en lösning?

Minns mitt första odlingsår i Värmland.  Hade haft egna odlingar i Danmark sen jag var ca 5 år gammal och sen en mark/växt agronomexamen, så jag tyckte ju jag borde vara bra på att odla  :-X. Men både jorden och klimatet var ju ett helt annat häruppe. Det var torrt och magert jämfört med hemma i DK, förutom då sen nattfrost och älgar  :-\. Det var verkligen inga skrytodlingar. Uttrokat, magert, jordloppor, knapperlarver...Första året kom dessutom rödmyror!? och bet av alla kålplantor precis i markytan några dagar efter jag satt ut dom.  Alldrig hört eller sett om det fenomenet varken före eller senare, men det är sant, jag såg det själv...
Men år två blev det betydligt bättre och år 3-4-5 hade vi jättehäftiga odlingar. När marken kommit igång av täckodling med fårens djupströbädd.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 12:27 »
Den här tråden skulle ju passa utmärkt i *Det hade jag inte räknat med*-tråden.. :)

kurt

« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 14:25 »
Det är ju oftast bättre att vänta med täckmaterial tills plantorna kommit upp ordentligt. Sedan kan ju täckmaterial också ge skydd för t ex sniglar.

Juniperus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 19:21 »
De kålplantor som inte låg under täcke har blivit angripna av jordloppor men de som jag täckte klarade sig, de blev fina och långa, men är somsagt nu borta. Nu såg jag busarna det var två tranor som hade fräckheten att förstöra mina odlingar. Men också duvor och skator har jag sett där.

Juniperus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 13:36 »
Jag har inspekterat förödelsen igen, de flesta potatisar har klarat sig. Jag har kvar ärtor och bönor som jag säter ner istället för kålen, e ider ju kväve så det blir bra tillnästa år. Ett problem är att vår största odlingsyta befinner sig på lövbergstorpet där ingen bor så till nästa år måste det byggas försvarsanläggning, håller redan på nu med att samla in störar till gärsgård. Det hjälper do inte mot fåglar, hela odlingen kan inte täckas från luftangrep men en del av ytan kan man göra så med.

Jaja i år blir det si o så med odlingarna men nästa år kommer jag vara förberedd med en förbättrad jord med mer mull och försvarsanläggningar.

Just ja tänkte plantera ner Alplantor i odlingarna , de fixrar ju även kväve och när e blir större skyddar de kanske även mot utorkning.

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-12 kl 13:38 »
Jag har också använt gammalt ensilage som täckmaterial, och det har fungerat väl. Men då gör jag i ordning bäddarna redan på hösten och täcker tjockt med ensilage redan då. Om det finns sorkar eller fåglar som är intresserade, så brukar dom ha rotat färdigt före vintern.
Detta förfarande använder jag enbart för utplanteringsväxter. Direktsådd försöker jag undvika i möjligaste mån pga snigelplågan, men morötter, palsternackor, persiljerötter och svartrötter måste man direktså.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 17:43 »
Ett problem är  hela odlingen kan inte täckas från luftangrep men en del av ytan kan man göra så med.

Fiberduk finns även stor (och lite kraftigare än den man kan få på granngården).  Vi kör fiberduk på hela lannet i början (dock inte potatisen, den finns på en åker ett annat ställe).  Det håller inte bara borta busfåglar (inklusive våra egna höns som kan ställe till ordentlig oreda i nysåddar i sin jakt på småkryp) utan det är så många andra fördelar också: håller fukten på nyutplanterat och skyddar samma mot stark sol(rotselleri, lök, purju, kål), skyddar mot lite frost, skyddar mot morotsflugor och många skadeinsekter som ger sig på kål.

Lannet är 18 x 14 meter och täcks av én fiberduk:

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser