Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler som är rika?  (läst 3723 gånger)

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Fler som är rika?
« skrivet: 18 nov-06 kl 09:30 »
Kände att det blev ett rejält påhopp i en annan tråd, om att alla här verkade vara "snorrika".  Att leva, för mig alternativt, innebär att vi alltid betalar mer för maten, t.ex varje liter mjölk som dricks i det här huset är dyrare. Att flytta från stan ut på landet, har inneburit mycket högre besinkostnader. De små barnens kvalitetskläder, för att kunna vistas utomhus utan att bli kalla och blöta, kostar pengar. Våra hönor är riktigt usla värpare, och vi måste köpa ägg större delen av året (hittills). Men den livskvalitet vi finner, när barnen springer ut och hämtar nyvärpta ägg, gosar med sina kaniner, att de vistas fritt utomhus, att ha månen som utebelysning om höstkvällen, den kan inte mäta sig med hur det var åren i city. Alltså vi satsar på kvalitet och det känns som ett mycket vettigt alternativ för oss. Dessutom kan vi på vår lediga tid planera för fler djur, odling osv och då är många av forummedlemmarna här en oerhörd tillgång för oss, som alltid har en massa erfarenheter att dela med sig så fort man frågar. :) Sedan förstår jag, att de som faktiskt försöker leva enbart på sina småskalighet verkligen har ett digert arbete att få ihop det, och jag står i beundrarskaran. Men jag vill påminna om att man faktiskt kan passa in på alternativ.nu även om man har olika förutsättningar, och att fattigdom eller andra bekymmer inte måste vara en nyckel in. Rikedom är mer än pengar, men att slippa skärpmat och ensidig kost, dålig kvalitet, det kostar!

Skogshäxan

  • Inlägg: 64
  • Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Re:Fler som är rika?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-06 kl 11:07 »
 ;)Rik!
Visst är vi rika som bor "på landet", vi är rika på livskvalitet!

Ibland överväger det mycket att kunna känna sig lugn och avstressad. Jag tror också att barnen mår bättre i en lugn miljö där de inte har ett jätteutbud av aktiviteter runt hörnet. Att få äta middag med familjen varje kväll, kunna gå ut till (i ditt fall) hönsen mm och se varifrån äggen kommer.

Att bo utanför stan kostar mer i bensin, men för min del som kan odla grönsaker, potatis, ha höns och gris, tillgång till vilt så lever man mycket billigare och framför allt får man tillgång till ekologiska råvoror utan besprutning. Jag vet vad jag äter och hur och var det kommer ifrån.

Att baka bröd kan man göra i stan också, men här på landet så finns mer "tid" och känslan med nybakat nästan varje dag är skön. Att kunna gå ut i skogen och plocka svamp och bär för vintern bruk. Allt det här är för mig att vara rik!

Jag själv arbetar "i stan" och kör varje dag, men uppskattar att komma hem till lugnet. Slippa bruset, sirener, rop mm, jag kan sitta framför brasan och sticka utan tv och ta det lugnt och barnen tycker också det är skönt att få lungt ibland.

Vi är mycket rika här på alternativ.

Må gott i stugorna.

Suresh

  • Gäst
Re:Fler som är rika?
« Svar #2 skrivet: 18 nov-06 kl 11:22 »
Med rikedom kan avses två olika saker:

1) Att ha det man behöver

2) Att ha mer än andra

Enligt den första definitionen kan alla vara rika, men också fattiga. Enligt den andra definitionen är alltid några rika och några fattiga oavsett levnadsstandarden i övrigt.

I ett nödvändighetssamhälle som vårt är alla fattiga, eftersom folk bara vill ha "det allra nödvändigaste" vilket aldrig blir nog. I det samhälle jag vill skapa - tillräcklighetssamhället är alla rika, eftersom de har tillräckligt av tillräckligt för att kunna känna sig nöjda, vilket är nästan ingenting

Begreppen är lånade av Anarkoekologen Murray Bookchin. De verkar bakvända, men jag har för mig att han definierade dem så. Tillräckklighetstänkande nöjer sig med litet, medan den nödvändighetstänkande vill ha precis hur mycket som helst.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Fler som är rika?
« Svar #3 skrivet: 19 nov-06 kl 18:28 »
Visst är jag rik! Jag har ett mycket bra äktenskap och fyra fina ungar och riktiga vänner... Materiellt sett känner jag mig rik till exempel när jag kokt sylt och har en massa burkar som står och svalnar innan jag bär ner dem i källaren. Och så när vi varit och storhandlat och fått in allt i skåpen. Det känns så lyxigt att se ett välfyllt matskåp...
Ekonomin är inte så bra, och som de flesta (?) andra så får vi noga välja vad vi köper. Men jag skulle inte klassa oss som fattiga för det. Vi har tak över huvudet och kläder på kroppen och vi behöver inte gå hungriga... Att inte ha råd med allt man vill kan ju ändå inte klassas som fattighet!!!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Fler som är rika?
« Svar #4 skrivet: 19 nov-06 kl 19:38 »
Visst är jag rik! Jag har ett mycket bra äktenskap och fyra fina ungar och riktiga vänner... Materiellt sett känner jag mig rik till exempel när jag kokt sylt och har en massa burkar som står och svalnar innan jag bär ner dem i källaren. Och så när vi varit och storhandlat och fått in allt i skåpen. Det känns så lyxigt att se ett välfyllt matskåp...

Jag förstår precis vad du menar! Jag brukar stå och titta på vår vedhög. ;-)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Fler som är rika?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-06 kl 10:37 »
.......känner mig också rik när jag tittar på mina två underbara barn, på och min make och livskamrat...........känner mig rik när det snöar och jag är ute och drar barnen i vår pulka........känner mig rik när hela familjen sätter sig ned och äter fruktsallad tillsammans....

........och det där med välfyllda skåp med mat.....det gör något särkilt med "rikedomskänslan"

.......och när jag plockade mina egenhändigt odlade tomater i somras........då var jag rent av miljonär ;D 8)
Live simply......so that others may simply live.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Fler som är rika?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-06 kl 11:22 »
Jag är oxå rik!!

På kvällen när jag har krupit till kojs ligger jag och lyssnar på min lille bebis som andas lugnt i sömnen, och katterna som ligger i en bekväm hög i fotändan av min säng och spinner, vissa kvällar även min särbo som snarkar hemtrevligt bredvid mej. Jag tänker på fjädermonstrena som sitter och slöar på sina pinnar ute i hönshuset, och tänker på allt ätbart och allt vackert som vuxit och växer runt mitt lilla hus. Så mycket liv överallt :) !
Då bara myser jag och känner mej rik.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Fler som är rika?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-06 kl 13:39 »
Här är ännu en miljonär.  ;D
har allt som ni andra beskriver och just nu pengar i börsen ;D  
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Fler som är rika?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-06 kl 17:19 »
Jag förstår precis vad du menar! Jag brukar stå och titta på vår vedhög. ;-)

Så kände jag när hösilage och hö var bärgat på egen mark första gången i somras eller när jag fyllde frysboxen med "egenodlade" lamm nu i höst.   :D
« Senast ändrad: 20 nov-06 kl 17:30 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Fler som är rika?
« Svar #9 skrivet: 21 nov-06 kl 09:39 »
Jag känner mig jätterik just nu! Inte nog med att jag faktiskt fått allt jag hittills önskat mig i livet (hur lyxigt är inte det då) dessutom så har jag ett jobb just nu! Inte det mest välbetalda i universum, men eftersom jag är van vid att ha typ 6000 kr i mån så känner jag mig extremt välbeställd nu. Kan nästan göra vad jag vill!! Dessutom jobbar min sambo bara 70% nu så barnen kan vara ganska mycket hemma.

Så ja, vi är ganska rika. Dessutom så äger vi en gård med skog och den är ju faktiskt värd en del. Och två små gullungar, en flock höns, en randig katt och två grisar. Då kan man inte klaga.
 ;D

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Fler som är rika?
« Svar #10 skrivet: 22 nov-06 kl 09:13 »
Jag är rik för jag har jord som är min egen och kunskap om hur man odlar den.
En kompis som kom hem från Nicaragua berättade en gång att människorna där åt bara ris och bönor. Ingenting annat. Inte ens lite lök. Jag kan väldigt lite om vad det innebär att leva i ett u-land men rikedom verkar ha med kunskap att göra  - också.

I vårt I-landsperspektiv handlar det också om att vara nöjd med det man har. Stefan Edman tog upp det i en föreläsning jag var på för länge sedan. Om man är nöjd, ja då behöver man ju inte mer och då ökar man ju inte trycket på den här stackars planeten ännu mer...

Problemet är att efter det att Eva och Adam åt av den förbjudna frukten så är vi inte nöjda...

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Fler som är rika?
« Svar #11 skrivet: 22 nov-06 kl 15:14 »
Känner mig rik på kärlek. Är hemmamamma på heltid och har alltid önskat att få vara det, även när dom 2 äldsta var små. Tyvärr tyckte vi inte oss ha råd till det då. Men nu har vi egentligen inte råd heller men vi tar oss råd, nyper mig i armen varje dag. :D :D Varje gång lillan kommer och kramar mig och säger du och jag mamma då känner jag mig rikast i hela världen. :-*
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Fler som är rika?
« Svar #12 skrivet: 24 nov-06 kl 08:34 »
Känner mig rik på kärlek. Är hemmamamma på heltid och har alltid önskat att få vara det, även när dom 2 äldsta var små. Tyvärr tyckte vi inte oss ha råd till det då. Men nu har vi egentligen inte råd heller men vi tar oss råd, nyper mig i armen varje dag. :D :D Varje gång lillan kommer och kramar mig och säger du och jag mamma då känner jag mig rikast i hela världen. :-*

Jag håller med, det är en rikedom är omätbar! Något som många i tråden återkommer till. Jag hade förmånen att vara hemma med min yngsta på sätt som jag inte kunde förut. Jag och hon spenderade hennes bebis- och småbarnsår  tillsammans med min mor som vi "vårdade" till stor del i hemmet. Det har trots sin sorg berikat mitt och barnens liv så oerhört mycket!
Men tänker också på min man som fick vara hemma länge med mellanbarnet, han återkommer ofta till detta om hur underbart det var och hur bra de hade när jag åkte till mitt jobb!
Att faktiskt ta sig tid och råd att vara med sina barn, är en ynnest. Men dessutom att finnas tillhands för andra älskade som behöver en, och inte bara hänvisa till avlönad personal det är kärlek för mig. Att kärlek inte kan mäta sig i pengar, är nog de flesta här överrens om. Även om man ibland inte alltid har kraft eller råd att ta de beslut som man önskar man borde! Det finns nog då och då tillfällen då vi glömmer detta och hamnar i ett ekorrhjul fullt med prestation och behov att jämföra med andra! Tack för att så många delade med sig av sin tankar!

Skogsrået

  • Inlägg: 21
  • Enstöring.
Re:Fler som är rika?
« Svar #13 skrivet: 24 nov-06 kl 13:03 »
Jag känner mig rik för att min oäkta hälft överlevde en attack
från vår stora tjur i lösdriften för en månad sen.
2 veckor på sjukhus varav 10 dagar på iva.

Djur är inte alltid roliga >:(
Va rädda om varann!!
Jagande ,skogsvandrande svampnörd.

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Fler som är rika?
« Svar #14 skrivet: 24 nov-06 kl 13:23 »
För första gången i mitt liv så saknar jag ingenting ( jo min mor-mor som bor så långt bort) Jag har världens bästa man :-* som gör allt för att vi som går här hemma hela dagarna ska ha det bra. Jag har en tonåring som faktiskt har sina ljusa stunder ;) Två 2,5 åring som fyller dagarna med diverse upptåg :P, några katter,två getter och ett gäng ankor.....Så ja, jag är inte bara rik jag är miljonär ;D

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Fler som är rika?
« Svar #15 skrivet: 24 nov-06 kl 19:07 »
Ja . skogsrået  att ha varandra är rikedom och friska barn. just nu är jag lite fattig för mitt ena barn var väldigt illa däran, nu börjar han hämta sig som tur är. Men pengar är bla ha om man inte har hälsan.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 3 användare
niccoccic, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser