Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken odlingszon krävs för självhushållning?  (läst 44042 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Vilken odlingszon krävs för självhushållning?
« Svar #80 skrivet: 17 feb-13 kl 10:15 »
Här hos mig på västkusten kan man se att det är kallare nere på slätten vid enstaka tillfällen. Men oftast blåser det in mild luft från havet, och den hinner kylas av innan den når upp på mitt berg. Det händer ofta att det snöar här uppe, medan det är snöblandat eller rent regn när man kört en kilometer ned för backarna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 17 feb-13 kl 10:24 »
För att ställa frågan en gång till: Om du hade 500.000 och fick köpa en gård var du ville i Sverige och inte hade något som band dig någonstans och chansen att få jobb var lika liten överallt och du visste att du i hög grad skulle tvingas leva på vad gården ger, var skulle du lägga din gård och varför?
Blekinge, där är det bäst klimat i förhållande till hur mycket man får för pengarna. Dalboslätten kan också vara intressant.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #82 skrivet: 17 feb-13 kl 10:34 »
Jag hade helt klart lagt mina 500.000 på en gård här i Västerbottens inland! Man får då väldigt mycket för pengarna, kanske en gård på runt 15 hektar, hyffsat hus och hyffsad ladugård. Dessutom har vi här i dagsläget väldigt små problem med ohyra på det vi odlar. Härliga vintrar med snö istället för lera och regn. Bra höst då det fryser till snabbt i marken och gör att man kan jobba i skogen.

Här hos mig är det zon 6 och vi har inga som helst problem med att odla så det räcker för oss. Enda nackdelen är väl att man vintertid inte kan proppa i sig så mycket färskt grönt som man skulle vilja.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens!

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 17 feb-13 kl 10:47 »
Får man bara 15 ha för 500 000 där uppe?

fishyerik

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 17 feb-13 kl 10:50 »
Ja hur man än vänder och vrider på saker och ting finns det nästan allting fördelar och nackdelar med allt.

Häst är fruktansvärt resurskrävande, hur lämplig en fastighet är för hästhållande påverkar dessutom ofta priset extremt.

Fantastiska somrar och frihet från mördarsniglar och fästingar till trots får man fundera på om självhushållning vad gäller vegetabilier i Norrland handlar mest om lagring eller odling av vegetabilierna. Om det är mörkt i princip hela dygnet och tempen håller sig mestadels mellan -20 och -30 i månader skulle jag tro att det inte alltid är så roligt att vara självhushållare, men det kanske är olika för olika personer. Älskar man att jobba med ved, äta konserverade grönsaker och kämpa mot frysning av vattenledningar och vattenbehållare till djuren är det väl inget större fel att välja Norrland för självhushållning.   

Personligen skulle jag kolla efter möjlighet till fiske där fisken har låga halter av de gifter som ackumuleras i kroppen. Abborre kommer ju i "portionsförpackning", med lite vana tar det inte många sekunder att rensa en abborre. Enklast är väl om man kan ha några mjärdar i som man enkelt kan vittja, vitfisk kan man väl koka och ge till hönsen om man är för kräsen för att äta det själv, eller meta gädda på. Insjö-gädda är väl något man ska vara försiktig med att äta alltför regelbundet, särskilt om man inte redan är på ålderns höst, men det kan vara väldigt uppskattat av andra, och för de som redan passerat möjligheten att föröka sig spelar det mindre roll att äta gädda då och då.

Och för att besvara en tidigare fråga, i teorin kanske det är möjligt att få kretslopp genom att återföra "dyngan" från både människa och andra djur. Men i praktiken läcker en del bort så man får en gradvis försämring om man inte återför näring till "systemet", exempelvis genom fiske.  Med en femtedel till en tredjedel inköpt föda är det antagligen möjligt att behålla någon form av näringsbalans så länge du inte blandar in stora djur som hästar, det kan rinna bort stora mängder fosfor och annat nödvändigt när det regnar på häst-bajs/kiss.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #85 skrivet: 17 feb-13 kl 10:58 »
Får man bara 15 ha för 500 000 där uppe?

Bara 15 hektar? Hur menar du då? 15 hektar är ju ganska mycket för 500.000 kr om man dessutom får hus och ladugård! Sen beror det ju på vad som finns på de 15 hektaren, men jag tänker att det är ca hälften skog hälften bete/åker.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens!

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 17 feb-13 kl 11:01 »
Hade bara för mig att det brukar vara annonser med mycket större arealer, för det priset. Men det kanske är kalhyggen då  :).

Nej, annars är det ju mycket, här går ju 15 ha för 2 miljoner.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #87 skrivet: 17 feb-13 kl 11:19 »
Jag hade helt klart lagt mina 500.000 på en gård här i Västerbottens inland! Man får då väldigt mycket för pengarna, kanske en gård på runt 15 hektar, hyffsat hus och hyffsad ladugård. Dessutom har vi här i dagsläget väldigt små problem med ohyra på det vi odlar. Härliga vintrar med snö istället för lera och regn. Bra höst då det fryser till snabbt i marken och gör att man kan jobba i skogen.

Här hos mig är det zon 6 och vi har inga som helst problem med att odla så det räcker för oss. Enda nackdelen är väl att man vintertid inte kan proppa i sig så mycket färskt grönt som man skulle vilja.
nej men södra/sydöstra Lappland heter det ju  ;) fast här kan man ju få mer än 15 ha för 500 000 bara en zon kallare om inte man bor som oss och har varmare microklimat
men främst man slipper mördarsniglar, fästingar och annat hemskt (hade en diskussion med en sörlänning om detta häromdagen)

@fishyerik: vilken negativ syn du har om norröver, det är bara mitt i vintern det är mörkt, nu är det ju superljus eftersom ljuset är påväg tillbaka och snön gör det ännu ljusare + vi har ljus om natten på sommarn istället. så kallt som -20-30 är det ju bara korta perioder annars är det ju bara medelkallt (typ -15) eller blia som nu. (+ fuktig kyla känns kallare än torr kyla, här i inlandet i alla fall har vi torr kyla).

vi åt färsk grönkål fram till jul också, däremot så skulle vi kunnat äta längre om vi hade odlat mer.

nä helldre kål, snö och riktig vinter  än mördarsniglar, fästingar och slask.... i bästa fall.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 17 feb-13 kl 11:29 »
Det enda ja har i mot Norrland är mygg helveten . Och ja håller med dig för övrigt rapchic  mins när ja var i Norrbotten på seminarium i mars ljusa mårnar solen värmde så man kunde gå i bara skjortan nästan .ett fint minne från Överkalix så nog skulle ja kunna trivas där uppe förutom myggen då :) .

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #89 skrivet: 17 feb-13 kl 11:53 »
Det enda ja har i mot Norrland är mygg helveten . Och ja håller med dig för övrigt rapchic  mins när ja var i Norrbotten på seminarium i mars ljusa mårnar solen värmde så man kunde gå i bara skjortan nästan .ett fint minne från Överkalix så nog skulle ja kunna trivas där uppe förutom myggen då :) .
ja det är väl enda anledningen jag kan komma på för att få mig att flytta faktiskt, särskilt eftersom jag är allergisk mot myggbett :-\
men lite kan man ju förbättra ändå vi kommer tex trycka ner surhålen så det blir ett (de tär alltså flera bredvid varann) och om vattenhålet då blir stort nog plantera ut laburintfiskar över sommarn (som får bo i akvarium under vintern) dom äter ju nämligen mygglarver (helt hur vi ska göra vet jag inte än men lite planer har vi ändå). även saker som att slå högt gräs och svalor hjälper ju mot myggen.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 17 feb-13 kl 11:58 »
ja det är väl enda anledningen jag kan komma på för att få mig att flytta faktiskt, särskilt eftersom jag är allergisk mot myggbett :-\
men lite kan man ju förbättra ändå vi kommer tex trycka ner surhålen så det blir ett (de tär alltså flera bredvid varann) och om vattenhålet då blir stort nog plantera ut laburintfiskar över sommarn (som får bo i akvarium under vintern) dom äter ju nämligen mygglarver (helt hur vi ska göra vet jag inte än men lite planer har vi ändå). även saker som att slå högt gräs och svalor hjälper ju mot myggen.
Fint att ni har planer för myggen med .

Huggorm

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 17 feb-13 kl 12:01 »
Den norrländska vintern går väll att uthärda utan större problem, men jag skulle få ångest i april när man ser på TV hur det är grönt och 15 grader varmt i södra Sverige, medan det fortfarande är 75cm snö och minusgrader utanför fönstret  :-\

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #92 skrivet: 17 feb-13 kl 12:07 »
Om det är mörkt i princip hela dygnet och tempen håller sig mestadels mellan -20 och -30 i månader skulle jag tro att det inte alltid är så roligt att vara självhushållare, men det kanske är olika för olika personer. Älskar man att jobba med ved, äta konserverade grönsaker och kämpa mot frysning av vattenledningar och vattenbehållare till djuren är det väl inget större fel att välja Norrland för självhushållning.

Eftersom solen lyser så starkt här uppe och vi har snö som reflekterar så kan man ha grönsaker under fiberduk/fönster utomhus i april här i norr och det växer då jättebra. Satte mina bondbönor i mitten på april förra året och det gick kanon trots att snö låg kvar på marken. Sen är det ju verkligen inte så att det är -20-30 grader flera månader. December, januari och halva februari kan vara kall, men sen vänder det och solen värmer otroligt mycket. Just nu har vi ganska exakt lika långa dagar som Stockholm har och det blir bara längre och längre dagar i jämförelse ju närmre sommaren vi kommer. Tror dessutom att det känns mycket ljusare här än i södra Sverige då vi som sagt har snön som reflekterar. Vattenledningarna tål kylan bra då snön isolerar hela vintern.

Plockade förresten mina sista salladsblad utomhus 12 december i år, visserligen under dubbla lager fiberduk plus fönster men med ganska små medel kan man förlänga växtsäsongen otroligt mycket.

Å myggen, ja det är ju faktiskt här hos oss något man knappt tänker på. Kanske dumt att köpa ett hus bredvid en myr eller något annat surhål, men röj bort lite sly runt huset och öppna markerna så försvinner myggen av sig själva.
www.backforsgard.se

vindensbonig

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 17 feb-13 kl 12:09 »
Den norrländska vintern går väll att uthärda utan större problem, men jag skulle få ångest i april när man ser på TV hur det är grönt och 15 grader varmt i södra Sverige, medan det fortfarande är 75cm snö och minusgrader utanför fönstret  :-\
En får låta bli att glo på burken förstår du :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #94 skrivet: 17 feb-13 kl 12:11 »

Mygg, jag läste för flera år sedan om en man som bodde i ett ökänt "mygghål" i Norrland som satte upp holkar för svartvit flugsnappare, när han var uppe i strax över hundra träffade han på mygg på tomten två gånger på en säsong. 100 fågelholkar låter kanske mycket, men även om man lägger en hundring styck på dom så blir det bara 10 000:-, vilket inte är mycket i sammanhanget.  Har man några grannar i närheten som man kan få med sig behöver var och en inte riktigt lika många holkar.

I princip alla fiskar äter mygglarver, har man möjlighet att sätta fisk där mygglarverna lever har man bäst chans med ruda/guldfisk, de är väldigt nära släkt, och båda klarar att övervintra i förvånansvärt små dammar.  I Norrland krävs dock en ganska ordentlig damm för att övervintra dom utomhus. Guldfisken är naturligtvis mer utsatt för rov, annars är det ingen större skillnad mellan rudans och guldfiskens förmåga att klara sig.
Kött är delar av djur!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #95 skrivet: 17 feb-13 kl 12:20 »
Mygg, jag läste för flera år sedan om en man som bodde i ett ökänt "mygghål" i Norrland som satte upp holkar för svartvit flugsnappare, när han var uppe i strax över hundra träffade han på mygg på tomten två gånger på en säsong. 100 fågelholkar låter kanske mycket, men även om man lägger en hundring styck på dom så blir det bara 10 000:-, vilket inte är mycket i sammanhanget.  Har man några grannar i närheten som man kan få med sig behöver var och en inte riktigt lika många holkar.

I princip alla fiskar äter mygglarver, har man möjlighet att sätta fisk där mygglarverna lever har man bäst chans med ruda/guldfisk, de är väldigt nära släkt, och båda klarar att övervintra i förvånansvärt små dammar.  I Norrland krävs dock en ganska ordentlig damm för att övervintra dom utomhus. Guldfisken är naturligtvis mer utsatt för rov, annars är det ingen större skillnad mellan rudans och guldfiskens förmåga att klara sig.

wow ruda var spännande att läsa om, men jag kom på att den är väl inte en laburintfisk (dvs som andas luft) så den funkar nog inte i vårt framtida vattenhål men ändå spännande att läsa om en antfrysfisk ;D

edit: ser att labyrintfiskar antagligen inte går för att dom antagligen skulle få "lunginflammation"  :(
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 12:30 av rapchic »

Skogsola

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 17 feb-13 kl 12:28 »
 Åter till grundfrågan så är ju eskimåerna i sitt urspungliga levnadssätt hyfsat självhushållande och de har ingen odlingszon alls! Så det gällar bara att ta förutsättningarna där man befinner sig.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 17 feb-13 kl 12:57 »
Åter till grundfrågan så är ju eskimåerna i sitt urspungliga levnadssätt hyfsat självhushållande och de har ingen odlingszon alls! Så det gällar bara att ta förutsättningarna där man befinner sig.
Tror inte vi är  anpassade för sådant leverne så som inuiterna är sedan årtusenden

fishyerik

• Uppland
« Svar #98 skrivet: 17 feb-13 kl 13:58 »
wow ruda var spännande att läsa om, men jag kom på att den är väl inte en laburintfisk (dvs som andas luft) så den funkar nog inte i vårt framtida vattenhål men ändå spännande att läsa om en antfrysfisk ;D

edit: ser att labyrintfiskar antagligen inte går för att dom antagligen skulle få "lunginflammation"  :(

Även de mest köldtåliga av labyrintfiskarna har en väldigt kort period de är aktiva i norrländskt klimat, och det bara i relativt gynnsamma förhållanden. Det är inte alls säkert att syretillgången i vattnet är ett problem för ruda/guldfisk, de klarar mycket låga syrehalter, särskilt i kallt vatten. Det behövs inte särskilt tätt med fisk för att hålla myggproduktionen till ett minimum heller. Just syrefrågan är sällan det stora problemet. Är vattnet för näringsrikt eller extremt mineralfattigt kan man få andra problem, och det är vanligare än syrebrist. 
Kött är delar av djur!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #99 skrivet: 17 feb-13 kl 14:09 »
Även de mest köldtåliga av labyrintfiskarna har en väldigt kort period de är aktiva i norrländskt klimat, och det bara i relativt gynnsamma förhållanden. Det är inte alls säkert att syretillgången i vattnet är ett problem för ruda/guldfisk, de klarar mycket låga syrehalter, särskilt i kallt vatten. Det behövs inte särskilt tätt med fisk för att hålla myggproduktionen till ett minimum heller. Just syrefrågan är sällan det stora problemet. Är vattnet för näringsrikt eller extremt mineralfattigt kan man få andra problem, och det är vanligare än syrebrist.
eftersom det var ganska långt i framtiden så hade vi inte kollat allt men vi vill ju inte ge våra fiskar lunginflammation.
hålet (snarare än damm) har inget in/ut flöde så därför hade vi tänkt luftandandes fiskar, men hursom tror jag det är bra att göra pölarna till en pöl för djurlivet, men som sagt det är bara på teoristadiet ännu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
Häggblomma, beekeepern, Olivia_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser