Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken odlingszon krävs för självhushållning?  (läst 44130 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vilken odlingszon krävs för självhushållning?
« Svar #20 skrivet: 28 maj-12 kl 00:07 »
Citrus blir nog svårt i Sverige, varför inte satsa på den c-vitaminrika havtornen istället som smakar sur ananas blandat med aprikoser?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 maj-12 kl 00:21 »
...och i denna tråd fortsätter jag att tjata om vilken zon som är rimlig.  ::)

I första hand basföda för överlevnad men får jag önska mer än så blir hela listan (snodd från http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134330.msg1255898#msg1255898) ungefär såhär:
  • Vete
  • Havre
  • Råg
  • Raps? (Främst för oljan)
  • Potatis (vit drottning om möjligt)
  • Kålrötter
  • Broccoli
  • Vitkål
  • Morötter
  • Palsternacka
  • Gul lök, vitlök, purjolök
  • Persilja
  • Dill
  • Hallon
  • Äpplen
  • Jordgubbar
  • Bärbuskar
  • Rabarber
  • Pepparrot
  • Räknar med tillgång till växthus så även
  • Tomater
  • Någon citrus om möjligt.
  • Chili eller peppar av något slag.
Vad behöver jag då för växtzon, eller vilka blir klart svåra?

Nån frågade om kött. Jag kan inte käka baljväxter så jag måste ha kött så det måste gå att odla mat så att jag kan få loss 1 kg kött/vecka och person ungefär.

Några undrar vad jag vill, det blir lite OT men helt kort: Stillhet, avskildhet, skog, filosofera, roddbåt, göra nytta som syns, några schyssta människor så man kan hjälpas åt med saker utan att man för den skull ska bo i samma hus.  Typ...

Vänligen
Jens

Jag är uppvuxen i norrbotten (luleå), och, det enda på din lista jag inte sett odlas är raps och citrus. Men, citrus är det säkert nån rackare som drar upp i alla fall. En granne på kvarteret där jag växte upp har vindruvor... Den intensiva ljusa sommaren ger dessutom lite mer karaktär åt grödorna. Det går inte att få lika söta jordgubbar söderöver.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 28 maj-12 kl 01:57 »
Rybs går fint :-). Smakar "mera" raps, kallpressad rapsolja smakar som varmpressad rybs.

Rybs är en äldre släkting. Jämför brödvete och dinkelvete.

Varför odla citrus när vinbär är mer lättskött :-)? Det finns mycket c-vitamin i bär, och vilda (åkerbär, hjortron, havtorn, lingon, hallon, blåbär mfl) är "gratis".

//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 28 maj-12 kl 02:06 »
Vi köpte vårt hus med 4600kvm mark, älvutsikt och goda kommunikationer för 200 000. Går att få riktiga gårdar för det priset om man vill bo mer öde.

Norrbotten är fint och billigt bara man är utanför Luleå kommun.

Ang kött, höns och kaniner. Lättskött och kaninerna kan leva på hö och annat grönt du kan skörda vilt.

Zon 6 är nemas problemas. Man får förodla det mesta men det får man igen i få skadedjur/parasiter/rötor. Vi har inte ens fästingar :-D.
//Lina

karsan

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 28 maj-12 kl 06:22 »
För protein är väl tillgången till fiskevatten viktigt?,  särskilt som baljväxter och mjölk går bort. 

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #25 skrivet: 28 maj-12 kl 06:23 »
Om du tänker animaliskt protein så funkar väl ägg lika bra som kött? Höns är väl det självklara valet.

Annars tror jag inte man ska stirra sig blind på vissa givna proteinkällor. Det finns protein i det mesta, inte bara animalier och baljväxter.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #26 skrivet: 28 maj-12 kl 10:10 »
Man kommer alltid behöva en inkomst för att betala olika avgifter och skatter som inte går att komma ifrån. Så jag tycker inte man ska haka upp sig på att det är någon enstaka gröda man inte kan odla, det går att köpa. Då tycker jag att det är viktigare att man bor på en plats där man trivs.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 30 maj-12 kl 10:14 »
Jag kanner sjalvhushaller i Alaska och jag kanner sjalvhushallare pa tropiska soderhavsoar och nagra daremellan. Naiv som jag var trodde jag att det skulle vara busenkelt att sjalvhushalla pa en soderhavso men klimatet och insekterna ar rent mordiska. Pa samma satt trodde jag att det skulle vara omojligt att sjalvhushalla i Alaska men lustigt nog ar det min kompis som taltar aret om i Klondyke som klagar minst och lagger ner minst jobb pa sin odling.

Sa du ska nog inte oroa dig for vilken zon du hamnar i!  ;D

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #28 skrivet: 30 maj-12 kl 20:34 »
Välkommen till Västerbotten! Jag kommer från Karesuandotrakten och jämfört med det är här frodigt som i paradiset. Här är gott att leva.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #29 skrivet: 31 maj-12 kl 06:54 »
det enda på listan (friland) jag inte sett häromkring är raps och vete (vad jag vet man ser mest havre av såna fält) och jag bor i zon 7 (södra lappland)
men här på gården har vi antagligen pga höjd från havet och lä zon 6. vi har blandannat massa blommor på legda som inte "ska" finnas här, så läget/zonen på gården är ju också viktigt.
ett annat plus med att bo norrut är ju att det inte finns lika många elakasjukdomar och insekter som vill äta ens mat  >:D
och sen finns det ju massa nya sorter i det mesta som tål högre zon tex har vi äppelträd som ska klara av zon 8 och så dom som ska klara av zon 7 även massa andra perenner tex körsbär (som kan ha blivit mördad av hararna innan vi fick upp nät). nu är ju vi inne på första året så hur bra det går vet jag inte.
Men ryssarna och finnarna håller ju på att få fram härdigare sorter på det mesta vad jag förstått.

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 31 maj-12 kl 07:34 »
Intressant.. Nu börjar det alltså slås fast att den bästa platsen för en självhushållare är lappland.

Och den längre odlingsperioden i söder? Inga fördelar med det?  Att t.ex kunna ta en skörd tidig potatis och sen odla grönsaker som t.ex sallad på samma bit..

Idag plockar man ju t.ex potatis i skåne.. 31 maj.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #31 skrivet: 31 maj-12 kl 07:43 »
Intressant.. Nu börjar det alltså slås fast att den bästa platsen för en självhushållare är lappland.

Och den längre odlingsperioden i söder? Inga fördelar med det?  Att t.ex kunna ta en skörd tidig potatis och sen odla grönsaker som t.ex sallad på samma bit..

det har väl fördelar för växter som kräver lång odlingssesong, tex kronärtskocka men mycket går ju också att förså och de längre dagarna (mer sol) gör ju att den faktiska växartiden blir längre än vad man tror (tex är det ju känt att jordgubbar är godare/nyttigare här uppe).
vad jag förstått så fnukar potatis mycket bättre här uppe också (mandelpotatis odlar alla här uppe visste inte att det var lyxmat förrens jag var vuxen)
och häromkring är ju gårdar/hus riktigt billigt så man kan odla tex sallad och potatis i olika bäddar. (tex köpte min mamma sitt hus för några år sen för 60 000 kr)
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 08:06 av rapchic »

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #32 skrivet: 31 maj-12 kl 07:50 »
när det gäller djur föreslår jag små lantrasdjur tex höns eller kaniner (vi har hedemora och gotlands) då man inte behöver ge dom "människormat" som tex vete förutom vid tex dräktighet (jag räknar inte med matrester som människormat) iallafall inte under långa perioder (höns som går fritt) då slipper du ge djuren mat du själv skulle kunna äta.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 maj-12 kl 09:28 »

Det är antagligen så att det inte finns nån "bästa plats", utan det finns olika platser med olika förutsättningar. Och, det finns faktiskt många goda förutsättningar i norr, trots att många här neråt verkar tro att "där går det inte att odla nåt, för det är så kort säsong".

Vad jag har märkt, av att bo lite här och var är att skillnaden mellan mälardalen och norrbotten (ja, luleå, jag är inte från allra norraste inlandet), är ungefär tre veckor. Och det är inte så fasligt mycket när det kommer till kritan. Tänker man då skåne så tror jag att det är en kvalificerad gissning att skåne är kanske två veckor före mälardalen. Visst. Det gör skillnad. Men att tro att inte går i norr, eller skulle vara väldigt svårt, det är en myt!

Fördelen i norr är dels att det oftast knäpper till och blir riktigt kallt ett tag på vintern, och det tar kål på mycket av skadedjur och sjukdomar, dels den ljusa sommaren. Fördelen i söder är att några veckor tidigare skörd gör att man hinner med mer. Inget är rätt eller fel. Man får helt enkelt hitta nåt som funkar för en själv!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 31 maj-12 kl 09:42 »
Jag misstänker att man blir mer beroende av animaliskt protein ju längre norrut man kommer. Men för mig vore det en dröm att slippa fästingar, varroa och annan värmeberoende skit.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 31 maj-12 kl 09:44 »
Nej, den större friskheten i norr känner jag ju såklart till. Man har ju under lång tid exempelvis odlat utsädespotatis i norr för att man slipper mycket av bladmöglet. Och självklart vet jag även att de längre dagarna rättar till mycket.

Men att få det att låta som att det inte finns några begränsningar, tycker jag är fel och kan locka in någon i en villfarelse.

Det är ju t.ex inte enkelt att odla speciellt många sorters säd, utan man är mest hänvisad till korn och havre. Så vetemjöl blir svårt för den som vill ta fram det själv längst i norr.

Och jag tycker heller inte att man bara kan bortse från det faktumet att man idag plockar potatis i skåne, medan det ännu ligger snö i kiruna.
Jag lägger inga värderingar i det, alla landsändar har sin tjusning och jag tycker själv att norrland är helt underbart. Men sverige är avlångt på ledden norr-söder, det går inte att komma ifrån.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 31 maj-12 kl 10:12 »
Det handlar nog inte om bättre/sämre. Utan snarare om flera olika sätt.

Lillhärjåbygget var ett bra exempel på självhushållning i norr innan det urartade.

I min mening handlar självhushållning om att annpassa sig utefter förutsättningarna som givits och sedan anpassa förutsättningarna utifrån sina egna behov. Ingen blir självhushållare över natt. Det räcker med att anlägga ett trädgårdsland i en villaträdgård för att begripa det.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 31 maj-12 kl 12:17 »
Nej, den större friskheten i norr känner jag ju såklart till. Man har ju under lång tid exempelvis odlat utsädespotatis i norr för att man slipper mycket av bladmöglet. Och självklart vet jag även att de längre dagarna rättar till mycket.

Men att få det att låta som att det inte finns några begränsningar, tycker jag är fel och kan locka in någon i en villfarelse.

Det är ju t.ex inte enkelt att odla speciellt många sorters säd, utan man är mest hänvisad till korn och havre. Så vetemjöl blir svårt för den som vill ta fram det själv längst i norr.

Och jag tycker heller inte att man bara kan bortse från det faktumet att man idag plockar potatis i skåne, medan det ännu ligger snö i kiruna.
Jag lägger inga värderingar i det, alla landsändar har sin tjusning och jag tycker själv att norrland är helt underbart. Men sverige är avlångt på ledden norr-söder, det går inte att komma ifrån.

Jag har aldrig påstått att det inte finns några begränsningar. Jag har påstått att det finns vissa fördelar i norr, och andra fördelar i söder! Och, man kan inte säga att det ena är sämre än det andra. Det jag ser som största hindret norröver är faktiskt rent ekonomiska. För, ska man tänka självhushållning, var det än må vara, så får man inse att det krävs en del investeringar från början, och... då kan det vara lite svårt att flytta nånstans där man känner sig osäker på om man kommer att få jobb..

Det var nog det som var det största frågetecknet angående en gård jag kollade på i Kramfors. 3 ha åkermark i söderläge, lagård, hundra meter älvstrand med fiskerätt i öringrika vatten, och ett pris på under 200000. På en av Sveriges vackraste platser. Det hade varit helt idealiskt! Och, jag hade säkert fått jobba lite. Men hade Skogsvilden hittat nåt? Och, om man nu inte fått jobb, hur ska man då finansiera de renoveringar som kan tänkas bli? Utsäde? Stängsel till djuren? Inköp av djur? Virke till odlingsbäddar?

Jag skulle säga att en som kan fixa sin försörjning själv hemmifrån kan bosätta sig ungefär var som helst. Andra får anpassa sig på ett eller annat vis. Odla kan man göra på de flesta platser (bortsett från de allra nordligaste fjälltrakterna), och det gäller att lära sig de förutsättningar som gäller på just den plats man valt/hamnat på. I vissa fall kanske det är så att det är lättare att hantera de begränsningar och möjligheter som finns i den miljö man är van vid.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #38 skrivet: 31 maj-12 kl 12:34 »

Det jag tror många som bor norrut vill visa på är att det faktiskt går bra att odla här inte att det inte finns några begränsningar. Läser du in detta så måste jag säga att du läser lite slarvigt. Jag har berättat för storögda vänner från södra Sverige att jo, det går faktiskt att odla annat än fjällbjörk i Norrbotten (växte upp där och bor nu i Västerbotten). Det finns definitivt begränsningar men de är inte så stora som många inbillar sig. Med de finska och ryska sorterna av fruktträd som blivit vanligare så är ju den största skillnaden klart minskad. Som barn hade vi ett Transparante Blanche-äppleträd som bara enstaka somrar hann ge mogna äpplen och ett surkörsbärsträd som dock ofta gav hyfsad skörd, idag kan du även i norra Sverige odla flera olika sorters fruktträd. De flesta vanliga grönsaker går att odla och det är inte speciellt svårt att göra det heller och som en tidigare kommentator skrev, vissa grejer blir bättre tex jordgubbarna.

Jag tror snarare att många i norr är less på hela norra Sverige direkt blir uteslutet när folk pratar om självhushållning men frasen 'ja det är billigt att köpa men du kan ju inte odla något där' och vill visa att det går visst men att man kanske inte kan tänka exakt likadant som i Skåne och att det också finns fördelar. Jag säger inte att detta är den ideala platsen för självhushållning men finns den överhuvudtaget och om den finns tvivlar jag på att den ligger i Sverige utan borde rimligen vara någonstans längre söder i Europa.

elliha.blogspot.com

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #39 skrivet: 31 maj-12 kl 12:54 »
den ideala självhushållningsplatsen är nog olika för alla, dvs vad man själv vill ha och inte ha.
och sen finns det ju olika grader av självhushållning också vissa vill/kan/orkar kankse inte odla allt själv men en hel del eller bara litegrann.
det är ju väääldigt få som nu eller tidigare varit helt självförsörjande, för även förr skedde handel (= inte självständig däremot mycket, mycket mer och då hade man fler i ett hushåll som ändå hjälpte till man var inte bara en eller två som så ofta många är nu)

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser