Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny kinatraktor mot beg märkestraktor?  (läst 22745 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Ny kinatraktor mot beg märkestraktor?
« skrivet: 25 maj-12 kl 14:23 »
Hej!

Funderar på att skaffa en bättre traktor än min gamla MF135. Mina önskemål är 4WD och frontlastare. Tänkta användningsområden är (ungefär):
  • Ploga snö
  • Sladda grusväg
  • Flytta grus och grejer
  • Hämta timmer i skogen
  • Betesputsning
  • Plöjning och harvning i ringa omfattning (2-3 ha/år)
  • Höslåtter, vändning och strängläggning (2-3 ha/år)
  • Möjligen pressning av höet.
Eller med andra ord månskensbonderi utan speciella krav på prestanda. Dock är det viktigt att grejerna fungerar.

Tittar man på beg. märkestraktorer så får man inte så mycket för 100 - 150 kkr. Eller, jo, men det blir gamla grejer. Tittar man istället på kinagrejer t.ex. denna http://kellfri.se/SE/Catalog/traktorer/40-T404.html så får man för 120 kkr en sprittans traktor av enklare modell, men då är det ju kina....

Nytt är ju ändå nytt men kvalité är kvalité...

Hur tycker ni man ska tänka inför ett sådant val? Är det någon som har (dåliga) erfarenheter av dessa traktorer?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gute-96

• Västergötland
SV: Ny kinatraktor mot beg märkestraktor?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 21:19 »
Har ingen egen Kinatraktor men varit i kontakt med några. Jag själv skulle köpa en begagnad
80-eller 90-talare istället, visst kostar dom en del för att vara så gamla men det är beprövade
grejor. Fiat är enkla och funkar bra, billiga delar också. De vanliga europeiska traktorerna är
lätt med delar till för det tillverkas mycket nytt.

torpjens

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 21:24 »

Hej!

Har ingen egen Kinatraktor men varit i kontakt med några. Jag själv skulle köpa en begagnad
80-eller 90-talare istället,

Ok, varför tycker du så? Jag menar; vad har problemet varit? Är det motsvarande tillverkare och någorlunda nya kinatraktorer du tittat på? Jag vet att det, åtminstone tidigare, var problem med dålig sammansättning och dåliga materialval.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gute-96

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 21:43 »
Kinatraktorerna verkar ha ojämn kvalite, har du tur kan det funka bra. Blir du inte nöjd och
vill byta bort den efter något år får du antagligen desto mindre för den då. En tjugo år gam-
mal Case tex. är modernare än en ny Kines. Men del som kör väldigt få timmar om året väljer
att köpa en ny Kinatraktor och det kanske funkar. De har ju inte funnits i Sverige så länge
så man vet ju inte så mycket om livslängd.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #4 skrivet: 25 maj-12 kl 21:53 »
Dock är det viktigt att grejerna fungerar
De är just de som är  problemet med kinamaskiner, man vet inte de, händer det något kan det ta evigheter att få delar det finns inte allt på lager och tas bara hem i nästa containerleverans. Men en del exemplar bara går å går utan problem :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

torpjens

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-12 kl 22:14 »

Hej!

De är just de som är  problemet med kinamaskiner, man vet inte de, händer det något kan det ta evigheter att få delar det finns inte allt på lager och tas bara hem i nästa containerleverans. Men en del exemplar bara går å går utan problem :)

Därför tänker jag att det kanske blir bättre om man köper via en lite större leverantör som Kellfri. Jag var där och tittade och de hade rätt mycket på lager. Nu menar jag inte att göra reklam för Kellfri, jag har köpt annat där och allt har inte varit bra men det är i alla fall en större leverantör som sålt flera såna traktorer.

Jag menar att jag kan tänka mig att marknaden blivit lite mognare.

Vänligen
Jens

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 22:32 »
det verkar vara väldigt ojämn kvalitet på kineserna, en del är helnöjda och bara kör och kör, medans andra knappt hinner ut från verkstan innan nåt nytt fel uppenbarar sig.
Här finns mer att läsa:Maskinisten.net
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 22:36 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torpjens

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 23:27 »

Hej!

Här finns mer att läsa:Maskinisten.net

Tack, tyvärr verkar han inte fått så många relevanta svar. Problemet är att det inte verkar vara så många som har sådana traktorer ännu. Sen verkar de nöjda mer benägna att yttra sig än de som är missnöjda (eller så är de flesta nöjda).

Vänligen
Jens

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 23:37 »
om du använder maskinistens sökfunktion så finns det fler trådar på ämnet.

torpjens

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 00:06 »
Jo, jag kollade runt lite. Det mesta var sen 2010 eller tidigare. En person hade en traktor och var supernöjd, övriga hade inga och inga fakta men mycket tyckande.  Men, jag snubblade över en länk till ett företag som säljer dong feng (eller vad den hette) som jag tittat på nån gång förut men glömt. Den såg på reklambilden prydligare ut än Kellfris men då är det en mindre leverantör.

Suck... Det är en stor investering för mig som jag inte ens är säker på att jag ska göra. (Lyxproblem i och för sig)

Hepp!
Jens

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #10 skrivet: 26 maj-12 kl 00:32 »
Hej!

Därför tänker jag att det kanske blir bättre om man köper via en lite större leverantör som Kellfri. Jag var där och tittade och de hade rätt mycket på lager. Nu menar jag inte att göra reklam för Kellfri, jag har köpt annat där och allt har inte varit bra men det är i alla fall en större leverantör som sålt flera såna traktorer.

Jag menar att jag kan tänka mig att marknaden blivit lite mognare.

Vänligen
Jens
Ska man köpa en kines är väl Kellfri största leverantören men de har väl bara sålts 2-3 år, så de kan väl knappast kallas beprövade.
Eftersom jag mekar traktorer och skogsmaskiner är jag väl partisk men jag skulle ju valt en beg. traktor av ett känt märke, då finns det ju märkesmekaniker att fråga om råd och reservdelar inom rimlig leveranstid, man ska ju oftast behålla traktorn längre än garantitiden.
Sen har vi ju andrahandsvärdet, sköter man en beg. traktor kan man nästan få tillbaka pengarna efter fem år medan kinesen tappat hälften.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Temeriaire

• Småland
« Svar #11 skrivet: 26 maj-12 kl 06:37 »
Det ryktas att sen Kellfri började med kinesisk tillverkning så får de tillbaka ungefär en tredjedel av allt dom skickar ut. Måste vara bra marginaler...
Jag håller nog i övrigt med om att en beg "dyrtraktor" nog är att föredra, kineserna behöver nog en 5-10 år till på sig för att å till det riktigt bra.
Det är lustigt, alla såna kinamaskiner är liksom inte helt färdiga, de fungerar hjälpligt men avändarvänlighet, finnish och detaljkvalitet når liksom inte fram.
Edit, hittade inlägget jag sökte:
"Alla Kellfris produkter i dag är från Kina.De som hävdar att man har en Kellfriprodukt som är ok(inlk min vedklyv) är tilverkade i östeuropa.
Vi transporterar en del gods år nämnda företag och en grov uppskattning är att nära en tredjedel av godset går tillbaka till Skara i reklamation.

En fotontraktor kördes tre gånger i vintras till Oskarshamn utan att den gick att starta (-5 grader) och köra av flake vid något av tillfällena.
Skogskranar som läcker från ventilpaketet när dom står på lastbilsflaket,lack som lossnar i stora sjok vid leverans p.g.a lackering på fett och glödskal m.m
Har hört om foderhäckar som spruckigt i svets så att djuren skadat sig.
Länstyrelsen i Västra Götaland beviljar inte investeringsstöd till jordbrukare som tänker bygga lösdriftssall om man använder Kellfris inredningsdetaljer.

Jag skulle nog kunna skriva en avhandling vid detta laget om all skit och dåliga produkter som dom sprider över landet.

Det borde kvalificeras som grov miljöförstöring eftersom kunden i regel blir förbannad och köper en kavlite´produkt när Kellfris pajat efter ett tag. "
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 07:02 av Temeriaire »

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-12 kl 10:08 »
Behöver du fyrhjulsdrift för den där användningen?
Hur mycket ved och virke kör du ut i året? 5-10 lass för husbehov?......eller kör du på förtjänst? Hur många mil väg sladdar du? Sladdar du andras vägar på förtjänst?
Jag tycker att en gammal bakhjulsdriven traktor verkar mera lämplig för dig. 135an är ju på tok för låg för skogskörning men jag skulle titta på en större traktor från perioden 1965-1980 ungefär. MF265 eller Ford 5000 eller Volvo Boxer eller Valmet 702 eller någonting i den stilen. För 50000 kronor får du ett pedantskött toppenexemplar eller så köper du ett småfixningsobjekt för 30000kronor.
Det lönar sig inte att lägga en massa pengar i blöt om behoven är små.

En traktor har ju en brukstid på omkring 50 år och jag tvivlar på att man kan få tag i delar till kinagrejorna under så lång tid. Dessutom anser jag att det är moraliskt fel att understöda fabriksslaveriet i Kina mer än nödvändigt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 26 maj-12 kl 10:40 »

Hej!

@Temeriaire: Tack för länken, kollade lite mer om Kellfri. Verkar ju vara varierande nöjdhet.

@TW och andra: Sladdar och plogar bara min egen väg < 1km och hjälper ibland någon granne. Snarare 5 än 10 lass ved. Det som är jobbigt med 2WD är när man härjar runt med frontlastaren och ibland på vintern - är man på väg att dra ned i diket och har 4WD kan man styra sig upp men med 2WD är risken stor att man hamnar i diket istället, iaf är det så när jag kör.  :)  Men mest handlar väl 4WD om att det ska vara smidigt att jobba med frontlastaren.

Jag har haft större traktor, en MF1080, men det blir så klantigt att köra omkring med så jag vill ha en mindre. MF135an funkar bra till det mesta men det känns surt att lägga massa pengar på den för att få dit en frontlastare.

Vänligen
Jens

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 maj-12 kl 10:44 »
Men vad är din budget då, för traktor och lastare?  Tyckte du nämnde nåt om 120 000?  Då måste det väl finnas åtskilliga 80-talare med 4 wd och lastare att välja bland?
 Nån Fiat 580 eller 680 t.ex..bra traktorer med rejäl fyrhjulsdrift. Om miltals över kineserna i teknik och kvalitet.

torpjens

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 10:56 »
Hej igen!

Budget, ja jag började på 50 kkr men insåg att det inte gick. Sen har jag letat och letat efter en hyfsat modern (90-tal) med 4WD och frontlastare och inte stor och klumpig i gott skick. På den vägen är det och det ser ut som att jag hamnar en bit över 100 kkr. När jag insåg det kom tankarna på en ny :P  liten traktor... Sen kom all osäkerhet... Så under mitt första års funderande har det inte blivit någon, istället kör jag med 135an och saknar frontlastare.  :) 

Edit: Kollade just blocket, det billigaste var en Deutz från -78 och då är vi redan på 62 kkr.

Vänligen
Jens

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 maj-12 kl 11:59 »
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=90734&inriktning=&typ=

Där har du en liten smidig traktor..

Det fanns ju en hel del på Lantbruksnet, men inte många 4wd med lastare just.

torpjens

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 26 maj-12 kl 12:40 »
Det fanns ju en hel del på Lantbruksnet, men inte många 4wd med lastare just.

Precis. Tack för tipset, jag ringde. Då har jag 31 år gammal, något rostig traktor med 7.600 timmar av kvalitétsmärke mot sprittans kinatraktor för 1,5 ggr pengarna. För mig är det valet långt ifrån självklart.

Vänligen
Jens

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 maj-12 kl 12:48 »
Nej, det är inte självklart, inte åt nåt håll faktiskt.  Du skulle behöva prova en kinatraktor nånstans, och känna lite hur dom känns.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 13:00 »
Kinesiska traktorer exporteras som Ikeapaket, och man kan få olika kvaliteer som t.ex rostskydd mm. En EU-godkänd Jinma med ordentligt lack och hopskruvad av fackkunnigt folk här är en lika bra traktor som vilken annan. Tekniken är beprövad det är en 50-tals teknik som gör att den är lätt att underhålla för en mekkunnig.

En liten John Deere är tillverkad i Kina, monterad vanligen i USA och fem gånger så dyr.

En kompakttraktor (ca 30 hk) kostar högst 25000 i Kina, därtill kommer frakt och tull och moms på pris och frakt, samt kostnad för att sätta ihop den.  Räkna med 55-60000.

Visst tappar den i värde, det gör alla nya maskiner, inget konstigt. 
Det är dags att lämna den föreställningen att kineser inte kan, det gjorde vi med Japan för länge sen. På sextiotalet var det många som inte köpte japansk, pga av att man menade att det var dålig kvalite.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser